- Hosszú műszakok, összezavart rutinok, a nyugodt alvás pedig lehetetlen – mindezek a munkánk sajátosságai. Igen, a kabinban jó légszűrők vannak, de az ember mégis állandóan megbetegszik, mert sokszor köhögő és tüsszögő emberekkel van körülvéve. © _Bo_9 / Reddit
- Amikor az utasok gorombák velem, én csak odasétálok a központi számítógépünkhöz, és beállítom, hogy a képernyőjük (az előttük lévő ülések háttámlájába építettet) állandóan újraindujon. Ennek eredményeképpen nem tudnak semmit sem nézni. Igen, tudom, hogy kedves vagyok. © Fluffy-Departure / Reddit
- Az egyenruháink tartósan műanyagszagot árasztanak, amitől szinte lehetetlen megszabadulni. Sem a parfümök, sem a dezodorok, sem a speciális mosóporok nem segítenek. Az egyenruhákat pedig minden műszak után ki kell mosni. A ruháimat azonnal bedobom a mosógépbe, amint hazaérek egy útról. © HausOfDarling / Reddit
- Én olyan izzadságfelfogó párnákat veszek, amik a hónalj környékére tapadnak. Máskülönben az egyenruhám azonnal foltos lesz. © klesewo / Reddit
Sokan úgy vélik, hogy a légiutas-kísérők munkája egy véget nem érő szórakozás, elvégre mi lehet izgalmasabb és kellemesebb annál, mint sok pénzt keresni azzal, hogy mindig új helyre utazik az ember munka közben? A valóságban azonban meglehetősen sok árnyoldala van ennek a munkának, amit repülés közben legtöbbször észre sem vesznek az utasok.
A Liked.hu-nál most a légiutas-kísérők őszinte beszámolói alapján megpróbáltuk összegyűjteni, hogy mik azok a dolgok, amiket a legtöbb ember talán nem is sejt a munkájukról.
10 Ez a munka nem könnyű
Sok légiutas-kísérő panaszkodik a nehéz munkarendre. Amikor valaki csak most kezd ezen a területen, szinte alig van saját ideje. Szinte lehetetlen szabadnapot kivenni a munkából, vagy megszabni a szabadsághoz szükséges időpontokat.
Vannak, akik évekig kihagyják az ünnepeket, szeretteik születésnapjait, és nem mennek nyaralni a rokonaikkal. Még otthon is nehéz kikapcsolódni, mert a nap bármely szakában behívhatnak dolgozni, és ilyenkor csak néhány óra van arra, hogy összeszedjék magukat és eljussanak a repülőtérre.
9 A légiutas-kísérők szeretik a turbulencia zónákat
Egyes utasok úgy gondolják, hogy a légiutas-kísérők fő feladata az ételek és italok felszolgálása. A valóságban azonban ezeknek az embereknek rengeteg más feladatuk is van, és az utasok kiszolgálása nem a lista élén szerepel.
Ráadásul nem tudnak minden kérést azonnal teljesíteni – néha akár 50 utas is jut egy utaskísérőre. Ezért a légiutas-kísérő személyzet tagjai nagyon szeretik a turbulenciazónákat. Ilyenkor ugyanis kénytelenek visszaülni a helyükre, és legalább egy kicsit kipihenhetik az utastérben való rohangálást.
8 Az egyenruha speciális anyagból készült
Az előírások szerint a légiutas-kísérő egyenruháknak tűzállónak kell lenniük, és ez nagymértékben korlátozza a választható szöveteket. A varráshoz szintetikus anyagot használnak, amit gyakran kellemetlen viselni – irritálja a bőrt és nem „lélegzik”.
Ezenkívül a légitársaságok néha nem veszik figyelembe az adott személy alakjának sajátosságait, így egyszerűen lehetetlen még a legegyszerűbb mozdulatokat is végrehajtani az ilyen ruhákban és szoknyákban. Egy stewardess mesélte, hogy az egyik műszakja alatt háromszor is elszakadt a ruhája, és neki kellett összevarrnia.
7 A megfelelő dezodor kiválasztása ijesztő feladat lehet
A légiutas-kísérőknek sokat kell mozogniuk, és az egyenruhájuk általában vastag anyagból készül, így az izzadtságszag és a foltok nehezen kezelhetők. A természetes anyagokon alapuló dezodorok nem mindig teszik a dolgukat. Ráadásul gyakran újra fel kell őket vinni, és erre egyszerűen nincs idő. Ezért egyes légiutaskísérő hölgyek férfiak számára kifejlesztett termékeket választanak, míg mások speciális betéteket használnak.
6 Néhány légiutas-kísérő hamis jegygyűrűt visel
Sok légitársaság szigorúan előírja a szerződésében a légiutas-kísérők megjelenésének legapróbb részleteit: frizura, smink, kiegészítők. Az alkalmazottak használhatnak színes kontaktlencsét, de annak természetes árnyalatúnak és egyforma színűnek kell lennie. Láncok és nyakláncok viselhetők, de legfeljebb 50 cm hosszúak és 6 mm-nél nem vastagabbak.
Még a gyűrűk száma is korlátozott, bár sok légiutas-kísérő maga is próbál minél kevesebb ékszert hordani munka közben. Az ékszerek ugyanis könnyen megsérülhetnek vagy elveszhetnek munka közben. Sokan ezért inkább szilikonból készült hamis jegygyűrűket használnak munka közben.
A BEJEGYZÉS A HIRDETÉS ALATTI GOMBBAL FOLYTATÓDIK
5 Nem véletlen, hogy a légiutas-kísérők szoknyát viselnek
Az elmúlt években a légitársaságok igyekeztek figyelembe venni a személyzet tagjainak kívánságait, és kényelmesebbé tenni az egyenruhákat. A légiutas-kísérők választhatnak, hogy szoknyát vagy nadrágot akarnak-e viselni. A vállalatok azonban nem csak esztétikai okokból ajánlják női alkalmazottaiknak a szoknyák viselését.
Először is, az ilyen ruhák jobb szellőzést biztosítanak, ami a hosszú repülések során igen fontos. Másodszor, azért viselnek szoknyát, hogy jobban tudják irányítani az embereket. Tényleg, nem viccelünk. A szigorú, egyenruhás nő klasszikus képe általában megnyugtatóan hat az ideges utasokra, és az emberek szívesebben követik a légiutaskísérők utasításait, ha klasszikus egyenruhában, vagyis szoknyában vannak.
4 A gyakori repülések megzavarhatják a menstruációs ciklust
Nem végeztek átfogó és teljes körű tudományos vizsgálatokat ebben a kérdésben, de néhány felmérés kimutatta, hogy sok légiutas-kísérő panaszkodik menstruációs rendellenességekre. A nők körülbelül 40 százaléka vette észre, hogy a menstruációjának rendszeressége megváltozott, miután stewardessnek állt.
A válaszadók fele megjegyezte, hogy a repülés befolyásolta a folyás intenzitását: egyeseknél a műszak alatt fokozódott a vérzés, míg másoknál szinte egyáltalán nem volt vérzés. Talán ezért van az, hogy szinte minden légiutas-kísérőnél vannak higiéniai termékek, amiket szívesen meg is osztanak akár az utasokkal. Fájdalomcsillapítót azonban nem adhatnak nekik. Az alkalmazottaknak tilos bármilyen gyógyszert adniuk az utasoknak.
3 Nehéz a fedélzeten nassolni
A légitársaságok ugyan biztosítanak étkezést az alkalmazottaiknak, de sokan inkább otthonról visznek magukkal ételt. Az a helyzet ugyanis, hogy a fedélzeten felszolgált ételektől egyesek elálmosodnak, másoknak pedig felpuffad a gyomruk. Természetesen egy légiutas-kísérő egyikre sem vágyik.
De sokan kénytelenek hideg ételekkel beérni. Egyes társaságok ugyanis tiltják, hogy a fedélzeten sütőt használjanak az ételek melegítésére.
2 Vannak, akiknek le kell tenniük az úszásvizsgát, hogy munkát kapjanak
A legtöbb légitársaság bizonyos követelményeket támaszt a jelentkezők megjelenésével és fizikai állapotával szemben. Egyesek pedig különleges készségeket is megkövetelnek. Az egyik nagy légitársaságnál való elhelyezkedéshez a pályázóknak például át kell esniük egy medenceteszten, ahol 45 métert kell úszniuk, be kell mutatniuk, hogy 3 percig nyugodtak tudnak maradni a vízben, és be kell bizonyítaniuk, hogy könnyen ki tudnak mászni a vízből egy felfújható tutajra.
1 A légiutas-kísérők munkája veszélyes a hallásukra
A járó motorok zaja elérheti a 160 dB-t, a veszélyességi küszöbérték pedig 85 dB. Mivel a pilótáknak és a légiutas-kísérőknek nap mint nap ilyen zajjal kell megküzdeniük, állandó veszélynek vannak kitéve. Gyakran szenvednek halláskárosodástól és más egészségügyi problémáktól. A légiutas-kísérők nem viselhetnek állandóan füldugót a repülés közben, mivel így nem hallanák meg az utasok kéréseit. De legalább a fel- és leszálláskor megengedett nekik a füldugók használata.
A légiutaskísérőknek egyébként a kinézetüket is rendkívül szigorúan megszabják, erről ebben a cikkünkben olvashatsz bővebben.
A BEJEGYZÉS A HIRDETÉS ALATTI GOMBBAL FOLYTATÓDIK