Az interneten rengeteg vita zajlik az alapjáraton történő motorjáratásról. Mennyi ideig lehet járatni a motort alapjáraton károsodás nélkül? Egyesek 10-15 percet, mások fél órát javasolnak.
A taxik például akár fél napig is állhatnak a forgalomban. Mit okozhat ez? Hogyan járjunk el körültekintően? Lássuk!
Az üresben járatás három kritikus kérdést vet fel: a motor kenését, az üzemanyagrendszert és a motorolajat.
Alapjárati fordulatszám és olajszivattyú
Amikor még az egyetemen, a gépészmérnöki karon tanultam, sok tanár azt mondta, hogy az alapjáraton történő motorjáratás – műszaki szempontból (a motor tervezését illetően) – egyáltalán nem károsítja a motort. Akár 15 percig, akár 1-2 óráig is lehet járatni.
Azok a feltételezések, miszerint a súrlódási párok nem kenődnek megfelelően a nyomás hiánya miatt (pl. a főtengely- vagy vezérműtengely-csapágyaknál), egyszerűen nem állják meg a helyüket.
A modern, megfelelően tervezett motor még alapjáraton (700-900 ford./perc) is kiválóan pumpálja az olajat. Ennek oka, hogy a mai olajszivattyúk rendkívül hatékonyak, és még alapjáraton is bőségesen (hangsúlyozom) kenik az összes fontos súrlódási pontot.
De ez csak a motortervezés szempontjából igaz. Még két tényezőt kell figyelembe venni: az üzemanyagrendszert és a motorolajat.
Üzemanyagrendszer
Ez egy rendkívül összetett téma, már csak azért is, mert többféle üzemanyagrendszer létezik, amelyek különböző üzemanyagokkal (pl. benzin, dízel, gáz) működnek. Ezért a feltételek is eltérőek. Ha a benzinmotorok szerkezetét vesszük alapul, létezik közvetlen és osztott üzemanyag-befecskendezés.
Kezdjük a benzinnel.
A benzin a legelterjedtebb üzemanyag. Elosztott befecskendezés esetén (amikor a befecskendező az szívócsonkban található), a befecskendező piszkosodása (alapjáraton) nem olyan jelentős, mondhatni minimális. Minél tisztább a benzin, annál tovább tart az injektor eltömődése.
Azonban egy bizonyos futásteljesítmény (pl. 100-150 000 km) elérése után a befecskendezőket célszerű tisztítani.
Közvetlen üzemanyag-befecskendezés esetén (amikor a befecskendező az égéstérben található), a lerakódás mértéke kissé nagyobb (különösen alapjáraton). Természetesen ez sem 5000-10 000 km alatt fog eltömődni, de a befecskendező az égéstérben helyezkedik el, és jobban ki van téve a lerakódásoknak.
Gázmotorok (bármilyen, metán, propán stb.): a gázzal üzemelő motorok (közvetlen vagy befecskendezéses) lényegesen tisztábbak. Alapjáraton a gázmotorok szennyeződése minimális. A gáz kevesebb szennyeződést tartalmaz, ezért a motor hosszabb ideig marad tiszta, a szelepek pedig hamarabb elkopnak (de ez egy másik történet).
Dízelmotorok: ezek a belső égésű motorok jóval hidegebbek, mint a benzinmotorok. Működési elvük is eltérő (itt a kompresszió gyújtja be az üzemanyagot). A dízelmotorok kissé (ha szabad így fogalmazni) szennyezettebbek. Azonban az alacsonyabb égéstérhőmérséklet és a jobb hatásfok miatt a lerakódások mértéke mérsékelt, és csak 100-150 000 km körül kezd jelentősebbé válni.
Sokan felvethetik a dugattyúkon és gyűrűkön keletkező lerakódások kérdését. Ezek nem csak az alapjárattól, de a motor működésétől is keletkeznek (ne feledjük, hogy az üzemanyag égése során a lerakódások elkerülhetetlenek). A lerakódások minimalizálása érdekében érdemes néha „kiégetni” a motort, vagyis autópályára menni és magasabb fordulatszámon hajtani. Ettől a lerakódások nagy része egyszerűen elég.
Ezenkívül javaslom, hogy legalább minden második-harmadik tankoláskor tisztító adalékkal ellátott üzemanyagot tankolj. Az üzemanyag tisztító olyan adalékokat tartalmaz, amelyek nem csak a befecskendezőket, de a dugattyúkat is tisztítják a lerakódásoktól.
Motorolaj
Ideális esetben a motorolajnak kiváló minőségűnek kell lennie, és nem szabad fogynia. Ajánlott szintetikus olajat használni, de jó minőségű „hidrokrakkolt” olaj is elegendő lehet, a legjobb pedig a PAO + észter alapú olajok használata. A motorolajat városi forgalomban kb. 250-300 üzemóránként kell cserélni.
Fontos megjegyezni, hogy minél tovább jár a motor, annál jobban elhasználódik az olaj. Még ha nem is vezetünk, de a motor jár, az olaj elhasználódik.
A motorolaj szenved talán a legjobban a motor alapjáraton járatásától. Ha rendszeresen sokat állunk menet közben (és közben a motor zakatol), jelentősen csökkenteni kell a motorolajcsere időintervallumát.
Összefoglalva
Káros-e a motor alapjáraton járatása? A legtöbb esetben nem. De ne feledjük, hogy minél tovább járatjuk a motort alapjáraton, annál gyakrabban kell cserélni a motorolajat. Ezenkívül hetente-kéthetente egyszer érdemes „kiégetni” a motort az autópályán, hogy eltávolítsuk a felesleges lerakódásokat a dugattyúkból. A befecskendezőket úgyis tisztítani kell előbb-utóbb, az alapjáraton járatás csak a közvetlen befecskendezésű motorokat érintheti (gyorsabban bekoszolódhatnak), de ez sem kritikus. Ezért összességében nem okoz nagy kárt.
Sőt, télen az alapjáraton járatás (a motor bemelegítése) sokkal hasznosabb, mint hideg motorral elindulni – úgyhogy télen az alapjáraton történő járatás még növeli is a motor élettartamát.
A BEJEGYZÉS A HIRDETÉS ALATTI GOMBBAL FOLYTATÓDIK