- Teljesítménycsökkenés
- „Check Engine” hibajelzés
- Fekete füst a kipufogóból
- Egyéb hibák
A tankolás során elkövetett hiba kellemetlen és bosszantó lehet, de sajnos nem ritka, főleg azok számára, akik gyakran váltanak autót, céges járműveket használnak, vagy nemrég tértek át egy másik üzemanyagfajtára.
Mi a teendő, ha „nem megfelelő” üzemanyag került a tankba? Milyen következményekkel jár, ha a sofőr nemcsak hibásan tankolt, de már el is hajtott a kútról? És végül, lehetséges-e, hogy a nem megfelelő üzemanyag bekerülése a tankba nem jár semmilyen következménnyel?
Ne mélyedjünk el a hiba okainak és módjainak taglalásában. Csak arra összpontosítunk, hogy a dízel üzemanyag betöltése benzines autóba nehezebb, mint fordítva. Ennek oka, hogy a dízel „pisztoly” csonkja vastagabb, mint a benzinesé, így fizikailag lehetetlen behelyezni egy benzines személyautó töltőnyílásába. Ennek ellenére különböző forgatókönyvek is adódhatnak, ezért nézzük meg mindkét esetet a hibás tankolással kapcsolatban.
Mit tegyél, ha a motor még nem indult el?
Függetlenül attól, hogy milyen nem megfelelő üzemanyag került a tankba, ha ezt a tankolás után azonnal észreveszed, az első és legfontosabb teendő, hogy ne indítsd be a motort. Sőt, még a kulcsot se tedd a gyújtáskapcsolóba: a gyújtás ráadása ugyanis már aktiválhatja az üzemanyagszivattyút a rendszer nyomásának fenntartása érdekében, és a nem megfelelő üzemanyag a motorba kerülhet. Amíg a motor nem jár, az üzemanyag (vagy inkább az üzemanyagok keveréke) a tankban marad, és nem jut be az üzemanyagrendszerbe. Ez azt jelenti, hogy elkerülhetők a súlyos problémák.
A további teendők a hiba okozójától függnek. Mindenesetre az első lépés, hogy a lehető leghamarabb távolítsd el az autót a kútról (a motor beindítása nélkül). Ezután két lehetőség van. Ha a hibát a jármű tulajdonosa követte el, hívj vontatót és szállítsd az autót szervizbe, hogy leengedjék a nem megfelelő üzemanyagot a tankból, és feltöltsék a megfelelővel. Ezenkívül igénybe veheted a szakosodott üzemanyag-kiszippantó szolgáltatásokat is – egyes cégek erre a problémára specializálódtak.
Ha a nem megfelelő üzemanyag a benzinkút vagy az egyik ott dolgozó munkás hibája miatt került a tankba, akkor a problémát a benzinkúton kell megoldani. A nagy hálózatokban lehetnek erre kijelölt kapcsolattartók vagy ügyfélszolgálati szolgáltatások. Kis benzinkutaknál rendőrségi bejelentés és a benzinkút hibájának bizonyítása szükséges lehet – a tankolási nyugta, a kamerafelvételek és a tankból származó üzemanyagminták elemzése a saját költségeden. Ezt követően bíróságon lehet kártérítést követelni a jármű vontatásának és a szervizben végzett javítások költségeire.
Mit tegyél, ha a hibát menet közben fedezed fel?
Ha a tankolás után nem vetted észre a hibát, beszálltál az autóba és elindultál, de a problémákat menet közben fedezed fel, az első lépés itt is az, hogy azonnal állítsd le a motort. A további lépések nagyrészt megegyeznek a fent leírtakkal: vontató hívása – szervizbe vitele – a körülmények tisztázása. Itt azonban már nem elegendő a tankból való üzemanyag leengedése: a teljes üzemanyagrendszer átmosására és a nem megfelelő üzemanyag által okozott esetleges károk felmérésére is szükség lesz.
Miért jelent veszélyt a benzin a dízelmotorban?
A benzin dízelmotorban történő használata súlyosabb problémát jelent, mint a dízel üzemanyag a benzines motorban. Ennek oka az üzemanyagok tulajdonságainak és a drága üzemanyag-befecskendező berendezések közötti különbség, amelyek akár több száz bar nyomást is képesek generálni. A dízel üzemanyag sűrűbb és viszkózusabb, ugyanakkor a motor kenőanyagaként is funkcionál. A benzin viszont könnyebb és nem rendelkezik kenőanyaggal, ezért a súrlódásból eredő kopás sokkal gyorsabb, akár nagyságrendekkel is.
Ezenkívül a benzinnel üzemeltetett dízelmotor hajlamos a berobbanásra: a dízel üzemanyagnak és a benzinnek lényegesen eltérő gyújtási jellemzői vannak. A dízel üzemanyag nehezebben gyullad és lassabban ég, míg a benzin minőségét oktánszáma jellemzi, amely az önrobbanásra való hajlamát mutatja. Így a nagy kompressziójú dízelmotorban a benzin gyorsabban és hamarabb gyulladhat, ezzel robbanást okozva a motortérben. Ez a hatás negatívan befolyásolhatja a henger-dugattyú rendszert.
Azonban a legnagyobb károkat a dízelmotor üzemanyagrendszere szenvedheti el. A tankban lévő üzemanyagszivattyút mindenképpen ki kell szerelni és át kell mosni, a durvaszűrőt pedig ki kell cserélni. A tanktól a motortérbe vezető üzemanyagcsöveket is át kell mosni. A fő finomszűrő cseréje is erősen ajánlott a benzinnel való érintkezés után. A szivattyú, ha van, átmosásra és funkcionalitás ellenőrzésére szorul.
Mindez azonban eltörpül a nagynyomású üzemanyagrendszer (TNVD) esetleges problémái mellett. Ez egy nagyon precíz alkatrész, és érzékenyebb a kenőanyag hiányára, amelyet a dízel üzemanyag biztosít. Benzinnel történő üzemeltetés esetén a súrlódás megnő, és a TNVD elkezdi kipörgetni a fémrészecskéket és más kopott anyagokat az üzemanyagba. A benzin a tömítések – tömítések és más dízel üzemanyaggal való üzemeltetésre tervezett alkatrészek – lebomlását is okozhatja, ami szivárgásokhoz és egyéb problémákhoz vezethet. Végül a katalizátor és a dízel részecskeszűrő is megsérülhet a benzin helytelen használata miatt a dízelmotorban.
Meg kell jegyezni, hogy a két üzemanyag sűrűségének a különbsége sajnos nem ment meg a problémáktól. A benzin sűrűsége kisebb, mint a dízel üzemanyagé, és nyugalmi állapotban emiatt jól szétválnak (mint az olaj egy pohár víz tetején). A jármű mozgása és magának a tankolásnak a folyamata miatt azonban összekeverednek, a szivattyú pedig csak felgyorsítja ezt a folyamatot.
Miért veszélyes a dízel üzemanyag a benzines motorban?
A dízel üzemanyag benzines autóba való betöltése is okozhat problémákat, bár kevesebbet, mint a fordított eset. Ezek a problémák azonban viszonylag gyorsan jelentkezhetnek: a dízel üzemanyag nagyobb sűrűsége miatt lesüllyed a tank aljára, és azonnal bejut az üzemanyagrendszerbe. Ha a motort beindítják, a dízel üzemanyag összekeveredik a benzinnel, és betölti az egész üzemanyagrendszert. Bár a benzines motor képes ilyen keverékkel is üzemelni, valószínűleg problémákat fogsz tapasztalni, mint például:
A javítási munkák és a költségek ebben az esetben kisebbek lesznek, mint fordított esetben. Mindenesetre ajánlott kicserélni az üzemanyagszűrőt, valamint ellenőrizni és megtisztítani a gyújtógyertyákat – lehetséges, hogy a robbanásból eredő sérülések miatt ki kell cserélni őket. Az üzemanyagrendszert át kell mosni és ki kell fújni. Ha az autó közvetlen befecskendezésű üzemanyagrendszerrel van felszerelve, a befecskendezőket is meg kell tisztítani, a nagynyomású üzemanyagszivattyú (TNVD) pedig további terhelésnek lesz kitéve. Ezenkívül, mint a dízelmotor esetében, a katalizátor itt is megsérülhet, ha hosszabb ideig benzin-dízel üzemanyag keverékkel üzemel.
Lehetséges, hogy minden gond nélkül megússzuk az üzemanyag felcserélését?
Az interneten egyes felhasználók arról számolnak be, hogy a rendszer átmosása vagy a benzin-dízel üzemanyag keverék használata nem okozott problémát, és továbbra is gond nélkül használják az autójukat. Azonban ezt nem szabad készpénznek venni: lehet, hogy a problémák csak később jelentkeznek és nem azonnal. Ezenkívül sok múlik a használati körülményeken: alacsony terhelésen és alapjáraton mind a dízel-, mind a benzines motor könnyen megemésztheti a nem megfelelő üzemanyagot, de nagy fordulatszámon és túlhevüléskor a benzin miatt kenetlenül maradt TNVD komoly problémákat okozhat.
Az egyetlen eset, amikor a dízel üzemanyag benzinesbe vagy fordítva történő betöltése komplikációk nélkül is megtörténhet, ha a nem megfelelő üzemanyag mennyisége kicsi – legfeljebb 5-10% a teljes térfogatból. Ebben az esetben lehetséges a tank feltöltése a megfelelő üzemanyaggal, és a keverék fokozatos kiszorítása, lehetőség szerint az autó intenzív terhelésének elkerülésével.
Léteznek javaslatok a kétütemű motorolajnak vagy dízel üzemanyag adalékoknak a hozzáadására is. Azonban ha a nem megfelelő üzemanyag aránya jelentős, ezeket a módszereket csak saját felelősségre szabad alkalmazni, maximum akkor, ha valamiért nincs lehetőség segítséget hívni. Ellenkező esetben jobb szakemberhez fordulni, kifizetni a vontatást és a tartály átmosását.
A BEJEGYZÉS A HIRDETÉS ALATTI GOMBBAL FOLYTATÓDIK