Biztosan láttatok már az interneten olyan képeket, ahol adott egy vasúti sín, és rendkívül abszurd módon a vágány közepén valamiért egy oszlop áll.
Ez a látvány kétségtelenül sok kérdést vet fel, és ebben a cikkben igyekszem választ adni arra, hogy hogyan és milyen körülmények között jelennek meg ezek az oszlopok.
Mikor fordulhat ez elő?
Két esetet lehet megkülönböztetni, amikor ilyesmi történhet. Tegyük fel, hogy van egy kétvágányú villamosított vasúti szakaszunk, és valamilyen okból szükség van egy újabb vágány építésére. A kétsávos szakaszokon leggyakrabban konzolos oszlopokat használnak. Ezek mondhatni egyszerű oszlopok konzolokkal, amelyekre a felsővezeték (tartókötél, húrok és természetesen maga a felsővezeték) van rögzítve.
A legalább háromvágányos szakaszokon, vagy mondjuk a pályaudvarokon, ahol ennél is több vágány van, más típusú oszlopokat használnak. Ezek merev kereszttartó oszlopok, amelyekre közvetlenül a merev kereszttartók rögzülnek, és ezekhez már a felsővezeték csatlakozik, durván fogalmazva. Röviden: a harmadik vágány építésekor újra fel kell állítani a felsővezeték oszlopait, méghozzá teljesen más típusút.
Illetve van még egy másik lehetőség is, amikor ez a furcsa jelenség gyakori: például, amikor villamosítanak egy szakaszt, és van egy mellékvágány az állomás területén, amit már régóta senki sem használ, és senki sem törődik vele. Mivel a merev kereszttartós rendszer használata értelmetlen, a régi, senkinek sem kellő vágányt pedig bonyolult lenne lebontani, eltávolíthatnak néhány talpfát, és az oszlopot közvetlenül a vágányba helyezhetik.
Visszatérve a harmadik vágány építéséhez
Visszatérve arra az esetre, amikor kétsávos szakaszunk van konzolos felsővezeték oszlopokkal. És ez a szakasz üzemel. A vasútnak a jó működéshez soha nem szabad leállnia. Ahhoz, hogy a teljes felsővezetéket az oszlopokkal együtt kicseréljük, le kell kapcsolni a feszültséget meglehetősen hosszú időre, ami kétségkívül komoly forgalmi zavarokat okozna.
Ezzel párhuzamosan a harmadik vágányt is építeni kell. Az idő hatékonyabb kihasználása érdekében, amíg a régi oszlopok (amelyek természetesen később eltávolításra kerülnek) még állnak, már el lehet kezdeni körülöttük lefektetni az új vágányt.
És miután lefektették a vágányt, eltávolítják a régi oszlopokat, az újakra áthelyezik a vezetékeket, és egy idő után üzembe helyezik a vágányt. A részeg vasutasokról szóló széles körben elterjedt verzió tehát természetesen teljesen alaptalan.
A BEJEGYZÉS A HIRDETÉS ALATTI GOMBBAL FOLYTATÓDIK