HIRDETÉS BEZÁRÁS
Érdekességek

Hogyan kanyarodik a vonat a 800 méteres sínek szállítása közben, és miért nem törnek el?

Azt hinnénk, hogy lehetetlen, de a gyakorlat mást mutat.

    Szeretnéd lenyűgözni a beszélgetőtársaidat egy vasúti érdekességgel? Akkor mondd nekik: „Tudtad, hogy a sínek hajlanak, de nem törnek el?”

    HIRDETÉS

    Majd mutass nekik egy videót arról, hogyan kanyarodik egy vonat, amely 800 méteres síndarabokat szállít. Biztosan le fog esni az álluk!

    Vasúti érdekességek 015

    Valószínűleg mindenki látott már fényképeket arról, mi történik a sínekkel földrengések után. Például a 2023. február 6-i törökországi földrengés súlyosan megrongálta a helyi vasútvonalakat:

    Vasúti érdekességek 016
    Vasúti érdekességek 014

    A sínek nem csak a földkéreg mozgása, de a túl magas hőmérséklet hatására is hajlanak. Ezt nevezzük „hőtágulásnak”.

    A sínfektetést követően a sínek illesztései között kis hézag marad. Ez lehetővé teszi a sín hosszának változását a hőmérséklet-ingadozások során. Ha a pályát nem megfelelően tartják karban, akkor a rendkívül forró időben a sínben olyan erősen próbálnak tágulni, melynek következtében a sín egyszerűen elhajlik.

    HIRDETÉS
    HIRDETÉS
    HIRDETÉS

    A vasúti pályamunkások valószínűleg nem örülnének ennek a magyarázatnak, de egyszerű szavakkal nem lehet másképp fogalmazni.

    A vasúti pálya kilökődése egy hirtelen, éles mozgás, nem pedig egy lassú deformációs folyamat, mint amilyennek gondolhatnánk. A következő videón jól látható, hogyan zajlik ez a jelenség. Igaz, hogy ebben az esetben munkálatok közben történt:

    Ezek a videók egyúttal a sínek hajlékonyságát is demonstrálják.

    A hajlékonyság a sín egy nagyon fontos tulajdonsága. Ha nem lenne kellően rugalmas, hamarosan mikrorepedésekkel lenne tele és deformálódna.

    Manapság a pályaátépítések során már nem a régi, 25 méteres síneket fektetik le, hanem a modern, hézagmentes pályát, 800 méteres síndarabokkal. Ennek köszönhetően a vasúti kocsik kerekei már nem kopognak olyan gyakran és ritmikusan, mint régen.

    HIRDETÉS
    HIRDETÉS
    HIRDETÉS
    Vasúti érdekességek 013

    Régen 25 méterenként volt egy illesztés, most pedig 800 méterenként!

    A 800 méteres síndarabokat vonattal szállítják a fektetési helyre. Így jönnek létre ezek a lenyűgöző szerelvények.

    Vasúti érdekességek 012

    A síndarabokat szállító vonat ugyanúgy közlekedik a vasúton, mint bármelyik másik vonat. Ez azt jelenti, hogy simán be tudja venni a kanyarokat. A sínek közben nem törnek el, nem lógnak ki a vagonokból, stb. Egyszerűen csak kissé meghajlanak, majd visszaegyenesednek.

    HIRDETÉS
    HIRDETÉS
    HIRDETÉS
    Vasúti érdekességek 011

    Ezen a videón láthatjuk, hogyan fordul egy vonat, amely két sínt szállít.

    A sínek a helyükre rakodáskor is meghajlanak.

    Vasúti érdekességek 010

    Ez egy valódi csoda!

    És végül még egy lenyűgöző szám: egy 25 méteres sín tömege körülbelül másfél tonna (a tömeg a sín típusától függően változhat). Ez körülbelül egy személygépkocsi súlyának felel meg.

    A BEJEGYZÉS A HIRDETÉS ALATTI GOMBBAL FOLYTATÓDIK

Mi a reakciód?

Tipp: a felhasználók képet is csatolhatnak a hozzászólásaikhoz!
  • Szia, guest

IRATKOZZ FEL A HÍRLEVELÜNKRE,

hogy elküldhessük neked a legjobb cikkeinket

*heti egy e-mailt fogunk küldeni

Még több Liked.hu

Továbbiak betöltése Betöltés...Nincs több bejegyzés.