HIRDETÉS BEZÁRÁS

A japán vonatoknak van a leghosszabb orra a világon. Miért?

Azt hihetnéd, hogy a sebesség miatt, de nem.

    A járművek áramvonalas formája nem újdonság. Az aerodinamika törvényei régóta ismertek: minél kisebb a légellenállás, annál nagyobb a sebesség, kisebb az üzemanyag-fogyasztás és kisebb a környezetre gyakorolt hatás.

    HIRDETÉS

    A modern japán vonatok orrhosszában mégis van valami különleges. Például az SCMaglev LO sorozatú vonat orra 15 méter hosszú. Sem Európában, sem Kínában, ami egyébként híres a nagysebességű vasúti közlekedés terén elért eredményeikről, nincsenek ilyen formájú vonatok. Nézzük meg, miért.ű

    Japán vonatok orrhossza 008
    Shinkansen vonat egy állomáson Tokióban.

    Minden 1964-ben kezdődött, amikor a világ első nagysebességű vasútvonala, a Sinkanszen, összekötötte Japán két legnagyobb városát, Tokiót és Oszakát az olimpiai játékok előtt. Az 515 km hosszú vasútvonalat mindössze öt év alatt építették meg. És mindezt a japán szigetekre jellemző nagyon nehéz terepviszonyok mellett sikerült elérni.

    Japán vonatok orrhossza 007
    Az első, nullás sorozatszámú Shinkansen.

    Az első Sinkanszen 0-ás sorozatszámú vonat 220 km/órás sebességet ért el, ami akkoriban abszolút világrekord volt. Összességében az utasok nagyon kedvelték ezt az újdonságot, ugyanezt nem lehet viszont elmondani a környező települések lakóiról. Bár a vonatok golyó alakúak voltak, ami akkoriban optimális aerodinamikai megoldásnak tűnt, nagyon hangosak voltak.

    HIRDETÉS
    HIRDETÉS
    HIRDETÉS

    Természetesen a kerékpárok is zörögnek, de nem így.

    Kiderült, hogy amikor 200 km/órás sebesség felett egy vonat beér alagútba, a vonat előtt sűrített levegő keletkezik, és létrejön az úgynevezett dugattyúhatás. Hasonló hatást tapasztalhatunk a metróállomásokon, amikor a vonat érkezése előtt felerősödik a szél. De a metróvonatok viszonylag lassan közlekednek, és az alagutak keresztmetszete a metrószerelvényekhez képest elég nagy. Ezért ez nem okoz problémát.

    Japán vonatok orrhossza 006
    Az alagútbejáratok fölé épített burkolatok bizonyos mértékig csökkentik a lökéshullám erejét.

    Japánban más a helyzet. A vonatok sebessége nagy, az alagutak keresztmetszete pedig kicsi. Ahogy a vonat halad az alagútban, előtte nyomáshullámok keletkeznek, amelyek lökéshullámot alkotnak. Amikor a levegő kitör, erős hangrobbanás következik be. Ez nagyon nem tetszett a környékbelieknek, akiknek néha még az ablaküvegük is kitört.

    De ez még csak a kezdet volt. Ahogy a nagysebességű vasúti közlekedés fejlődött és a sebesség nőtt, a helyzet csak rosszabbodott, és világossá vált, hogy ezzel a zajjal bizony kezdeni kell valamit. Az alagutak kiszélesítése hihetetlenül drága megoldásnak tűnt. Ezért a vonatok alakjának optimalizálására összpontosítottak.

    Japán vonatok orrhossza 005
    Shinkansen 700 sorozat.

    Így 1997-ben megjelent az első Sinkanszen 700-as sorozatszámú vonat, hosszú orral. Érdemes megjegyezni, hogy ezt a szokatlan formát a japán tervezők az élővilágból, nevezetesen a jégmadártól lesték el: ez a madár jellegzetes hosszú csőrrel és fejformával rendelkezik, ami segíti őt, hogy nagy sebességgel a vízbe merüljön a halakért, minimális lég- és vízellenállás mellett.

    HIRDETÉS
    HIRDETÉS
    HIRDETÉS
    Japán vonatok orrhossza 004
    Jégmadár.

    Az eredmény minden várakozást felülmúlt: 285 km/órás sebességnél a zaj jelentősen csökkent, és összességében a törvény által előírt 70 dB-en belül maradt. Emellett intézkedéseket hoztak az alagutak korszerűsítésére is, nevezetesen különleges, résekkel ellátott burkolatokat hoztak létre az alagútbejáratoknál, és perforált falakat szereltek fel az alagútból való kijáratnál, ami szintén a lökéshullám csökkenéséhez vezetett.

    Japán vonatok orrhossza 003
    Shinkansen H5.

    2011-ben megjelentek a Sinkanszen E5 sorozatszámú vonatok, amelyek már 320 km/órás sebességre voltak képesek. Kicsit később megjelent a modernizált H5 sorozat („északi változat”). Természetesen a Sinkanszen vonatok villamosítottak: Japánban a villamosított vasutak aránya az egyik legmagasabb a világon: több mint 90%.

    HIRDETÉS
    HIRDETÉS
    HIRDETÉS
    Japán vonatok orrhossza 002
    LO sorozatú mágnesvonat.

    2012-től Japánban megkezdődtek az LO sorozatú mágneses lebegtetésű (maglev) vonatok tesztjei. Az ilyen vonatok által elért sebesség meghaladhatja a 600 km/órát. A standard sebesség várhatóan 500 km/óra körül lesz.

    Egy ilyen vonat tíz centiméterrel a föld felett lebeg elektromágnesek hatására, ahelyett, hogy kerekeken gurulna. Ez csökkenti a súrlódást és növeli a sebességet. A tesztek nem haladnak gyorsan. Ráadásul ezzel párhuzamosan egy speciális Tokió-Nagoja nagysebességű vonal is épül. A kereskedelmi üzembe helyezés ezen az útvonalon 2027-re várható.

    Japán vonatok orrhossza 001
    Kínában már üzemelnek mágnesvonatok, de a sebességük (max. 431 km/h) és az orruk is szerényebb, mint a japánoké.

    Miért sokkal kisebbek a nagysebességű vonatok orrai az Európai Unióban vagy Kínában? A helyzet az, hogy Japán egy főként hegyvidéki ország, ahol sokkal több alagút jut egy egységnyi területre, mint az említett országokban.

    Ráadásul az európaiaknak és a kínaiaknak lehetőségük volt tanulni a japánok kárán, így ők már tudatosan jóval tágasabb alagutakat építettek a nagysebességű vonalaikhoz. A japán vonatoknak ennek ellenére van egy másik nagy előnye: úgy néznek ki, mintha idegen űrhajók vagy űrkapszulák lennének. És ez nagyon menő. Nem csoda, hogy a japán golyóvonatokkal történő utazás szinte minden Japánba látogató turista számára kötelező program.

    A BEJEGYZÉS A HIRDETÉS ALATTI GOMBBAL FOLYTATÓDIK

Mi a reakciód?

Tipp: a felhasználók képet is csatolhatnak a hozzászólásaikhoz!
  • Szia, guest

IRATKOZZ FEL A HÍRLEVELÜNKRE,

hogy elküldhessük neked a legjobb cikkeinket

*heti egy e-mailt fogunk küldeni

Még több Liked.hu

Továbbiak betöltése Betöltés...Nincs több bejegyzés.