A fékrendszer meghibásodása egy rendkívül veszélyes probléma, ami szerencsétlen esetben akár még egy viszonylag új autónál is előfordulhat.
Ilyen helyzetben a sofőrnek számos lépést kell tennie, hogy biztonságosan és minél gyorsabban megállítsa a járművet. Ehhez érdemes követni a vészhelyzeti vezetés területén szakértők által kidolgozott ajánlásokat.
![Hogyan fékezzünk 002](https://liked.hu/wp-content/uploads/2024/06/Hogyan-fekezzunk-002.webp)
A modern autók fékrendszer-ellenőrző rendszerrel és fékfolyadék-szint érzékelővel vannak felszerelve. A teljes rendszer meghibásodása ritka, mivel még az egyik fékvezeték elszakadása esetén is a másik három továbbra is működőképes marad. Ha a fékfolyadék szintje a kritikus szint alá csökken, a műszerfalon kigyullad a rögzítőfék jelzőfénye. Ezzel egyidejűleg a fedélzeti számítógép jól hallható hangjelzéseket ad.
A fékrendszer teljes meghibásodása esetén azonban a pedál „beesik” és nem teszi lehetővé a lassítást. Hasonló jelenség figyelhető meg az alkatrészek túlmelegedése esetén is, amikor a pedálnyomás hatékonysága jelentősen lecsökken.
Akárhogy is, az autó alap fékrendszer nélküli megállításának képessége egy nagyon hasznos készség, amivel a sofőröknek mindenképpen rendelkezniük kell. A pontos teendők az autó műszaki jellemzőitől és az adott helyzettől függenek, de az alapvető lépések minden esetben megegyeznek.
Az elsődleges fékrendszer meghibásodása esetén az autó sebességét kétféleképpen lehet biztonságosan csökkenteni: motorfékkel és a kézifék használatával. Az első módszer a fokozatos sebességváltást foglalja magában, amelynek köszönhetően a motor ellenállása lehetővé teszi a tengelyek forgásának lassítását.
A motorfékkel történő fékezést időben és helyesen kell végrehajtani.
A sebességfokozatot körülbelül 3-5 másodpercenként kell alacsonyabbra kapcsolni, a körülményektől függően. A túl gyors sebességváltás az autó előrelendüléséhez és az irányítás elvesztéséhez vezethet. Fontos, hogy érezd az autót, és figyeld a fordulatszámmérőt és a sebességmérőt.
A kézifék is helyettesítheti az elsődleges fékrendszert, de nagyon körültekintően kell használni. Az elektronikus rögzítőfék menet közben ugyanis teljesen blokkolja a hátsó kerekeket, ha lenyomod és nyomva tartod, nem pedig egyszer megnyomod, mint egy álló autónál. A klasszikus kézifék lehetővé teszi a vezető számára, hogy maga szabályozza az kézifék fékerejét, de ez is különleges megközelítést igényel.
A rögzítőfék („kézifék”) nagy sebességnél történő használata esetén nagy a megcsúszás valószínűsége. Az autó még száraz úton is elkezd „csúszkálni”, ezért a sofőrnek a kormány segítségével kell majd korrigálnia. Ehhez a művelethez akkor érdemes folyamodni, ha a lehető leggyorsabban kell megállítani a fékhibás gépjárművet. A megcsúszásból a kormánykerék megcsúszás irányába történő elfordításával lehet kijönni – ez ugyanis stabilizálja a jármű irányát.
A legjobb, ha a két módszert kombinálod, már persze, ha van elég időd és helyed. Először a motorfékkel kell fékezni, majd a sebesség körülbelül 30 km/h-ra történő csökkentése után használhatod a rögzítőféket. Ha a megállást sürgősen kell végrehajtani, a rögzítőfék lehetővé teszi a feladat gyorsabb végrehajtását, de a vezetőnek az egyik kezével a kormánykerék megcsúszás irányába történő korrigálásával kell majd irányítania az autót, a másik kezével pedig a kéziféket kezelni.
A BEJEGYZÉS A HIRDETÉS ALATTI GOMBBAL FOLYTATÓDIK