HIRDETÉS BEZÁRÁS
Érdekességek

Mi a teendő, ha dízel helyett benzint tankolsz, és fordítva?

Bárki mellényúlhat a benzinkúton.

    A tankolás során elkövetett hiba kellemetlen és bosszantó lehet, de sajnos nem ritka, főleg azok számára, akik gyakran váltanak autót, céges járműveket használnak, vagy nemrég tértek át egy másik üzemanyagfajtára.

    HIRDETÉS

    Mi a teendő, ha „nem megfelelő” üzemanyag került a tankba? Milyen következményekkel jár, ha a sofőr nemcsak hibásan tankolt, de már el is hajtott a kútról? És végül, lehetséges-e, hogy a nem megfelelő üzemanyag bekerülése a tankba nem jár semmilyen következménnyel?

    Benzin és dízel 013

    Ne mélyedjünk el a hiba okainak és módjainak taglalásában. Csak arra összpontosítunk, hogy a dízel üzemanyag betöltése benzines autóba nehezebb, mint fordítva. Ennek oka, hogy a dízel „pisztoly” csonkja vastagabb, mint a benzinesé, így fizikailag lehetetlen behelyezni egy benzines személyautó töltőnyílásába. Ennek ellenére különböző forgatókönyvek is adódhatnak, ezért nézzük meg mindkét esetet a hibás tankolással kapcsolatban.

    Mit tegyél, ha a motor még nem indult el?

    Függetlenül attól, hogy milyen nem megfelelő üzemanyag került a tankba, ha ezt a tankolás után azonnal észreveszed, az első és legfontosabb teendő, hogy ne indítsd be a motort. Sőt, még a kulcsot se tedd a gyújtáskapcsolóba: a gyújtás ráadása ugyanis már aktiválhatja az üzemanyagszivattyút a rendszer nyomásának fenntartása érdekében, és a nem megfelelő üzemanyag a motorba kerülhet. Amíg a motor nem jár, az üzemanyag (vagy inkább az üzemanyagok keveréke) a tankban marad, és nem jut be az üzemanyagrendszerbe. Ez azt jelenti, hogy elkerülhetők a súlyos problémák.

    HIRDETÉS
    HIRDETÉS
    HIRDETÉS
    dawn mcdonald TIZmsrOw7vc unsplash

    A további teendők a hiba okozójától függnek. Mindenesetre az első lépés, hogy a lehető leghamarabb távolítsd el az autót a kútról (a motor beindítása nélkül). Ezután két lehetőség van. Ha a hibát a jármű tulajdonosa követte el, hívj vontatót és szállítsd az autót szervizbe, hogy leengedjék a nem megfelelő üzemanyagot a tankból, és feltöltsék a megfelelővel. Ezenkívül igénybe veheted a szakosodott üzemanyag-kiszippantó szolgáltatásokat is – egyes cégek erre a problémára specializálódtak.

    Ha a nem megfelelő üzemanyag a benzinkút vagy az egyik ott dolgozó munkás hibája miatt került a tankba, akkor a problémát a benzinkúton kell megoldani. A nagy hálózatokban lehetnek erre kijelölt kapcsolattartók vagy ügyfélszolgálati szolgáltatások. Kis benzinkutaknál rendőrségi bejelentés és a benzinkút hibájának bizonyítása szükséges lehet – a tankolási nyugta, a kamerafelvételek és a tankból származó üzemanyagminták elemzése a saját költségeden. Ezt követően bíróságon lehet kártérítést követelni a jármű vontatásának és a szervizben végzett javítások költségeire.

    Mit tegyél, ha a hibát menet közben fedezed fel?

    Benzin és dízel 012
    „Check Engine” hiba az autó műszerfalán.

    Ha a tankolás után nem vetted észre a hibát, beszálltál az autóba és elindultál, de a problémákat menet közben fedezed fel, az első lépés itt is az, hogy azonnal állítsd le a motort. A további lépések nagyrészt megegyeznek a fent leírtakkal: vontató hívása – szervizbe vitele – a körülmények tisztázása. Itt azonban már nem elegendő a tankból való üzemanyag leengedése: a teljes üzemanyagrendszer átmosására és a nem megfelelő üzemanyag által okozott esetleges károk felmérésére is szükség lesz.

    HIRDETÉS
    HIRDETÉS
    HIRDETÉS

    Miért jelent veszélyt a benzin a dízelmotorban?

    A benzin dízelmotorban történő használata súlyosabb problémát jelent, mint a dízel üzemanyag a benzines motorban. Ennek oka az üzemanyagok tulajdonságainak és a drága üzemanyag-befecskendező berendezések közötti különbség, amelyek akár több száz bar nyomást is képesek generálni. A dízel üzemanyag sűrűbb és viszkózusabb, ugyanakkor a motor kenőanyagaként is funkcionál. A benzin viszont könnyebb és nem rendelkezik kenőanyaggal, ezért a súrlódásból eredő kopás sokkal gyorsabb, akár nagyságrendekkel is.

    Benzin és dízel 011

    Ezenkívül a benzinnel üzemeltetett dízelmotor hajlamos a berobbanásra: a dízel üzemanyagnak és a benzinnek lényegesen eltérő gyújtási jellemzői vannak. A dízel üzemanyag nehezebben gyullad és lassabban ég, míg a benzin minőségét oktánszáma jellemzi, amely az önrobbanásra való hajlamát mutatja. Így a nagy kompressziójú dízelmotorban a benzin gyorsabban és hamarabb gyulladhat, ezzel robbanást okozva a motortérben. Ez a hatás negatívan befolyásolhatja a henger-dugattyú rendszert.

    Azonban a legnagyobb károkat a dízelmotor üzemanyagrendszere szenvedheti el. A tankban lévő üzemanyagszivattyút mindenképpen ki kell szerelni és át kell mosni, a durvaszűrőt pedig ki kell cserélni. A tanktól a motortérbe vezető üzemanyagcsöveket is át kell mosni. A fő finomszűrő cseréje is erősen ajánlott a benzinnel való érintkezés után. A szivattyú, ha van, átmosásra és funkcionalitás ellenőrzésére szorul.

    Mindez azonban eltörpül a nagynyomású üzemanyagrendszer (TNVD) esetleges problémái mellett. Ez egy nagyon precíz alkatrész, és érzékenyebb a kenőanyag hiányára, amelyet a dízel üzemanyag biztosít. Benzinnel történő üzemeltetés esetén a súrlódás megnő, és a TNVD elkezdi kipörgetni a fémrészecskéket és más kopott anyagokat az üzemanyagba. A benzin a tömítések – tömítések és más dízel üzemanyaggal való üzemeltetésre tervezett alkatrészek – lebomlását is okozhatja, ami szivárgásokhoz és egyéb problémákhoz vezethet. Végül a katalizátor és a dízel részecskeszűrő is megsérülhet a benzin helytelen használata miatt a dízelmotorban.

    Meg kell jegyezni, hogy a két üzemanyag sűrűségének a különbsége sajnos nem ment meg a problémáktól. A benzin sűrűsége kisebb, mint a dízel üzemanyagé, és nyugalmi állapotban emiatt jól szétválnak (mint az olaj egy pohár víz tetején). A jármű mozgása és magának a tankolásnak a folyamata miatt azonban összekeverednek, a szivattyú pedig csak felgyorsítja ezt a folyamatot.

    HIRDETÉS
    HIRDETÉS
    HIRDETÉS

    Miért veszélyes a dízel üzemanyag a benzines motorban?

    A dízel üzemanyag benzines autóba való betöltése is okozhat problémákat, bár kevesebbet, mint a fordított eset. Ezek a problémák azonban viszonylag gyorsan jelentkezhetnek: a dízel üzemanyag nagyobb sűrűsége miatt lesüllyed a tank aljára, és azonnal bejut az üzemanyagrendszerbe. Ha a motort beindítják, a dízel üzemanyag összekeveredik a benzinnel, és betölti az egész üzemanyagrendszert. Bár a benzines motor képes ilyen keverékkel is üzemelni, valószínűleg problémákat fogsz tapasztalni, mint például:

    • Teljesítménycsökkenés
    • „Check Engine” hibajelzés
    • Fekete füst a kipufogóból
    • Egyéb hibák
    Benzin és dízel 010

    A javítási munkák és a költségek ebben az esetben kisebbek lesznek, mint fordított esetben. Mindenesetre ajánlott kicserélni az üzemanyagszűrőt, valamint ellenőrizni és megtisztítani a gyújtógyertyákat – lehetséges, hogy a robbanásból eredő sérülések miatt ki kell cserélni őket. Az üzemanyagrendszert át kell mosni és ki kell fújni. Ha az autó közvetlen befecskendezésű üzemanyagrendszerrel van felszerelve, a befecskendezőket is meg kell tisztítani, a nagynyomású üzemanyagszivattyú (TNVD) pedig további terhelésnek lesz kitéve. Ezenkívül, mint a dízelmotor esetében, a katalizátor itt is megsérülhet, ha hosszabb ideig benzin-dízel üzemanyag keverékkel üzemel.

    Lehetséges, hogy minden gond nélkül megússzuk az üzemanyag felcserélését?

    Az interneten egyes felhasználók arról számolnak be, hogy a rendszer átmosása vagy a benzin-dízel üzemanyag keverék használata nem okozott problémát, és továbbra is gond nélkül használják az autójukat. Azonban ezt nem szabad készpénznek venni: lehet, hogy a problémák csak később jelentkeznek és nem azonnal. Ezenkívül sok múlik a használati körülményeken: alacsony terhelésen és alapjáraton mind a dízel-, mind a benzines motor könnyen megemésztheti a nem megfelelő üzemanyagot, de nagy fordulatszámon és túlhevüléskor a benzin miatt kenetlenül maradt TNVD komoly problémákat okozhat.

    Az egyetlen eset, amikor a dízel üzemanyag benzinesbe vagy fordítva történő betöltése komplikációk nélkül is megtörténhet, ha a nem megfelelő üzemanyag mennyisége kicsi – legfeljebb 5-10% a teljes térfogatból. Ebben az esetben lehetséges a tank feltöltése a megfelelő üzemanyaggal, és a keverék fokozatos kiszorítása, lehetőség szerint az autó intenzív terhelésének elkerülésével.

    Léteznek javaslatok a kétütemű motorolajnak vagy dízel üzemanyag adalékoknak a hozzáadására is. Azonban ha a nem megfelelő üzemanyag aránya jelentős, ezeket a módszereket csak saját felelősségre szabad alkalmazni, maximum akkor, ha valamiért nincs lehetőség segítséget hívni. Ellenkező esetben jobb szakemberhez fordulni, kifizetni a vontatást és a tartály átmosását.

    A BEJEGYZÉS A HIRDETÉS ALATTI GOMBBAL FOLYTATÓDIK

Mi a reakciód?

Tipp: a felhasználók képet is csatolhatnak a hozzászólásaikhoz!
  • Szia, guest

IRATKOZZ FEL A HÍRLEVELÜNKRE,

hogy elküldhessük neked a legjobb cikkeinket

*heti egy e-mailt fogunk küldeni

Még több Liked.hu

Továbbiak betöltése Betöltés...Nincs több bejegyzés.