A Zara üzletek 9 trükkje, amik miatt ellenállhatatlan vágyat érzünk magunkban, hogy megvegyük a ruháikat

A Zara napjainkban a világ legnagyobb ruházati üzletlánca. A birodalom alapítója, Amancio Ortega egyetlen egy üzlettel kezdte, ahol kezdetben csak híres divattervezők olcsón lemásolt ruháit árulta. A cég ma már 450 millió terméket értékesít évente, ami hatalmas árbevételt jelent évről-évre. De gondolkoztál már valaha azon, hogy mi állhat vajon a Zara sikerének hátterében? Miért vásárolnak ilyen sokan náluk?

Az Ikea és a H&M trükkjei után, most a Zara marketingstratégiáját vettük górcső alá, hogy leleplezzük azokat a rafinált trükköket, melyekkel ellenállhatatlan vágyat ébresztenek bennünk a vásárlásra.


  1. 1 A legdrágább dolgok a bejáratnál találhatók, hogy horogra akadjunk.


    A Zara üzletekben minden ruhának megvan a maga helye. A legdrágább ruhák a bejáratnál helyezkednek el annak reményében, hogy első látásra szerelmesek legyenek beléjük a vásárlók. Esetükben a Zara az impulzív vásárlásra támaszkodik: jöttél, láttad, megvetted.

    Azok a vásárlók, akik az olcsóbb ruhákat keresik, át kell verekedniük magukat az üzleten. Hátul találhatók ugyanis a kifutó és akciós termékek. Amíg azonban ide elérsz, nagy eséllyel meglátsz egy ruhát, egy táskát, egy cipőt vagy kiegészítőt, amit egyszerűen nem leszel képes otthagyni.

  2. 2 Az egymáshoz passzoló ruhák, táskák és cipők egymás közelében helyezkednek el.


    A Zara üzletekben nincsenek hagyományos értelemben vett ruházati osztályok. A cipők, a táskák és kiegészítők rendszerint a stílusban hozzájuk illő ruhadarabok közvetlen közelében találhatók. Ezzel sok időt megspórolnak számunkra az üzleteket berendező szakemberek, hiszen nem kell külön gondolkodnunk azon, hogy melyik ruhához melyik kiegészítőt vásároljuk.

    Ami egyrészről hasznos, az másrészről trükkös: ennek köszönhetően a vevő logikája ugyanis kikapcsol, könnyebben vehető rá a vásárlásra, hiszen kis túlzással neki szinte csak fizetnie kell.

  3. 3 A Zarának nincsenek hirdetései, de nem azért, mert spórol.

    3874315 Zara Bruselas 16 1555581158 728 6c33dcae43 1556004774
    forrás: martinroll.com

    A Zara jelentéktelen 0,3%-os profitot költ csak reklámcélokra, ez azonban nem a cég marketing-szakembereinek hanyagsága, hanem egy jól átgondolt stratégia része.

    A Zara a reklámplakátok helyett a pénzt katalógusokba fekteti, ezáltal egyfajta kizárólagossági érzetet teremtve a vásárlókban, hogy a ruhák minősége önmagáért beszél és nem igényel külön hirdetéseket. Végül is a Balenciaga és a Versace sem reklámozza magát a tévében vagy a metró-aluljáróban, és mégis mindenki tudja róluk, hogy a prémium kategóriát képviselik.

  4. 4 A márka tudat alatt sugallja nekünk, hogy a segítségével az elit részévé válhatunk.

    3874265 44933310 32a7a36f2c4d7e0fa978f178721964c83a08c36f 1500 1 1555919702 728 2028c0fd1a 1556004774

    A Zara soha nem fog üzletet nyitni egy Auchan, Tesco vagy más áruházak belsejében. A márka aprólékosan megválasztja a butikjai helyét, melyek esetében csak a legnagyobb bevásárlóközpontok és legforgalmasabb sétálóutcák jöhetnek szóba. Legközelebb figyeld meg: a Zara közvetlen közelében szinte mindig van egy elit üzlet. A cég ezzel próbál további prémium hatást kelteni a vásárlókban.

    Egyébként a hercegnő Kate Middleton maga is nagyban hozzájárult ahhoz, hogy a Zara az elit kategória felé mozdulhasson el: a hercegnő már nagyon régóta rajongója a Zara ruhadaraboknak. Esküvője másnapján például egy éppen akkor befutó kék ruhában tűnt fel, ami miatt azonnal "szétszedték" a vásárlók a Zara üzleteit az Egyesült Királyságban.

  5. 5 A Zara több új kollekciót dob piacra egy szezonon belül.

    Zara trukkok

    A Zara stratégiája a gyors, romlandó divat. A márkának sikerült megváltoztatnia a ruházathoz való hozzáállásunkat: vegyünk egy ruhát, majd amint ráuntunk, vegyünk helyette másikat. Míg más márkák a szezonális kollekció piacra dobása után máris a következő szezon kollekciójával kezd foglalkozni, a Zara egy szezonon belül több kollekciót is dob piacra, ezzel elérve, hogy a vásárlók egy szezonon belül többször is náluk hagyják a pénzüket.

    A stratégiájuk pedig úgy látszik működik, hiszen mint már korábban is említettem, átlagosan évi 450 millió terméket értékesítenek, ami egészen elképesztő szám a divatiparban.

  6. 6 Amit a világ egyik részén nem vásároltak meg az emberek, azt egy másik ország üzletébe szállítják.


    A Zara ruhái sokkal nagyobb utat járnak be, mint más ruházati cégek termékei. Történik mindez azért, mert ha azokat a ruhákat, amiket például itt, nálunk nem vásárolnak meg az emberek, azt nem selejtezik le rögtön, hanem egy másik országban próbálják meg árusítani a vásárlóknak. Az európai piacon feleslegessé vált termékek legtöbbször például Oroszországban végzik.

  7. 7 A márka a mesterséges hiány illúzióját kelti, hogy csak azért is vásároljunk.


    A Zara igyekszik a mesterséges hiány illúzióját teremteni, hogy a vásárlók úgy érezzék: „nincs idő máskor visszajönni és megvenni, mert nem lesz már…most kell megvenni”. Ez a valóságban úgy nyilvánul meg, hogy vannak bizonyos – a divatiparban csak – kapszulakollekciónak nevezett termékek, melyek nagyon rövid ideig, néhány napig érhetők csak el a boltokban. Hétfőn bemegyünk az egyik Zara boltba és meglátunk egy kabátot, majd mikor szombaton visszamegyünk, huss…már nincs ott.

    Ez az, ami miatt a vásárlók a többi termékesetében is úgy érzik majd, hogy ha kell nekik valami, akkor azt most rögtön kell megvenniük, nem halogathatják máskorra. Ez a marketingstratégia szorosan hozzákapcsolódik a már korábban is említett impulzív vásárlást előnyben részesítő hozzáálláshoz.

  8. 8 Nagyon sajátos leértékelési rendszer szerint dolgoznak.


    A leértékelési szezon kezdete előtt (általában július, augusztus, december, január, február) a Zara megpróbál minél több dolgot az eredeti áron értékesíteni. Amint azonban nem hozzák meg a várva várt sikert vagy újabb és újabb kollekcióknak kell helyet szorítani a boltokban, máris megjelennek rajtuk az akciós címkék. Az internetes szakértők ezért például határozottan nem ajánlják, hogy közvetlenül a kollekciók megjelenése után vásároljunk termékeket a Zarába, mivel néhány héttel később könnyen lehet, hogy az eredeti ár töredékéért juthatunk hozzá az adott ruhadarabokhoz.

  9. 9 A Zarának vannak titkos üzletei, ahová sosem juthat be vásárló.


    Az ilyen ún. „Pilot-üzletek” a cég spanyolországi központjának közvetlen közelében helyezkednek el. Ha valaha is jártál már különböző országok Zara üzleteiben, akkor bizonyára észrevetted, hogy a belső terük szinte kivétel nélkül ugyanolyan. Na már most, ezek a rendkívül látványos és eleganciát sugárzó belsőépítészeti megoldások egy 30 főből álló építész csapatnak köszönhetők.

    Ők azok, akik ezekben a kísérleti üzletekben éjt-nappallá téve dolgoznak azon, hogy a vásárlók minél inkább kényelmesebben és hangulatosabban érezzék magukat az üzletekben – még a fogasok magasságát és a próbababák elhelyezkedését-magasságát is különböző kísérletek eredményeképp választják meg, hogy mi, vásárlók minél inkább komfortosabban érezzük magunkat az üzletekben.

  10. 10 Bónusz: egy Zaránál dolgozó lány elmondta, hogyan juthatunk hozzá minél olcsóbban a márka ruháihoz.


    • Mint a legtöbb divatüzletben, a legnagyobb leértékelésekre itt is évente háromszor kerül sor: nyár végén, új év előtt és tél végén.
    • A termékek a megjelenésüktől számított harmadik héten a legolcsóbbak – ha ezen az áron sem kelnek el, akkor egyszerűen tovább viszik azokat más országokba.
    • Tapasztalt vásárlók szerint a kötöttárukat és farmereket jobb, ha más üzletekben vásároljuk, ezek ugyanis nem a legjobb minőségűek a Zarában.
    • Az új kollekciókkal megjelenő cipőket jobb, ha nem vesszük meg azonnal: pár hét múlva akár féláron is megszerezhetjük őket.
    • A Zara üzletek hétfőn töltik fel a készleteiket, ennek megfelelően a legnagyobb választékkal ekkor találkozhatunk.
    • A világ más országaitól eltérően a Zara üzletek jelentősen alacsonyabb árakkal dolgoznak Spanyolországban és Portugáliában, így ha esetleg a kettő közül valamelyik országba utazunk a közeljövőben, akkor érdemes magunkkal vinni egy kis költőpénzt, hogy feltankolhassunk a Zara üzletekben töredék áron elérhető ruhákból.

REAGÁLJ A TARTALOMRA EMOJIVAL!

25
Ez igen!
2
Nem tetszik!
3
Vicces
5
Imádnivaló
5
Meglepő
2
Szomorú
4
Bosszantó

SZÓLJ HOZZÁ!



One comment -

  • Szia, guest
  • Szóval a zara egy csicska [email protected] cég olcsó szar minőségű termékekkel, aki azt a látszatot akarja kelteni, hogy nagyon menő. Hajrá, vásároljatok, mert olyan menők lesztek Xdd

Hozzászólások

Mit készítsünk?!
Kép
Fotó vagy GIF.
GIF
GIF képek vagy MP4 formátumú videók.
Videó
Youtube, Vimeo vagy Vine.
Szöveg
Szöveg-orientált bejegyzés, beágyazásokkal, videókkal és képekkel.
Lista
Klasszikus internetes lista, számozással.
Szavazás
Véleménynyilvánítás az előre megadott kérdésekre.
Visszaszámlálás
Ugyanaz, mint a sima lista, csak fordított számozással.
Személyiség teszt
Egy sor kérdés, melyek végül lelepleznek valamit rólunk.
Kvíz
Tudáspróba, melyekre csak jó vagy rossz válasz van.
Nyílt lista
Egy lista, melyet a látogatók szabadon bővíthetnek.
Ranglista
Egy lista, melynek elemeire a látogatók szavazhatnak.

Küldd el egy barátodnak!