A statisztikák szerint a magyar utak túlnyomó többsége aszfaltozott. Amíg az USA-ban a betonutak aránya eléri a 65,5%-ot, Magyarországon egy inkább a nullához közelít.
Vajon miért nem népszerűek a betonutak Magyarországon, annak ellenére, hogy rendkívül tartósak és hosszú élettartamúak?

Sok aszfaltozott út Magyarországon
A magyar autóutakat és járdákat jellemzően aszfalttal burkolják, melyek élettartama ritkán haladja meg a 8-10 évet. Nem megfelelő kivitelezés esetén a hibák már 1-2 éven belül is megmutatkozhatnak. Az aszfaltburkolat alá vastag homok- és zúzottkő „ágyazatot” kell építeni. Az aszfalt nem bírja jól a hőmérséklet-ingadozásokat: erős fagyban megrepedhet, extrém melegben pedig megolvadhat.
Kevés betonút Magyarországon: a betonutakat itt leginkább a repülőterek kifutópályái, gurulóútjai, valamint a magánterületeken lévő utak teszi ki. A betonutak építése nagy egyszeri befektetést igényel, amit nem minden építőipari cég és megrendelő vállal.

Az USA-ban a szövetségi főutak és még a kisvárosok útjai is nagyrészt betonból készülnek. A betonutak aránya Kínában is eléri a 65%-ot, Németországban, Japánban, Norvégiában, Franciaországban és Ausztriában pedig 38-55% körül mozog.
A betonutak előnyei az aszfaltozott utakkal szemben
Az első betonutat 1893-ban építették az USA-ban (az aszfaltozott utak egyébként 20 évvel korábban jelentek meg széles körben). A tapasztalat sikeresnek bizonyult, ezért Európa hamarosan átvette a technológiát. Később Németországban elkezdődött a nagy sebességű, több sávos autópályák építése: a legrégebbi közülük már több mint 85 éve sikeresen üzemel.

A betonutak használatának tapasztalatai azt mutatják, hogy bár egy kilométernyi burkolat önmagában kétszer drágább, mint az aszfalt, gyorsabban megtérül. A betonútnak csak minimális karbantartásra van szüksége, míg az aszfalton már pár év után kátyúzást kell végezni, ami a legjobb esetben is csak pár évre oldja meg a problémát. Ha a betonutat a szabályok szerint építik, azaz megfelelő anyagot és szakszerű alapozást alkalmaznak, 20-30 évig is eltarthat (a terheléstől függően). Németországban ismert, hogy a betonutak legalább 50 évig szolgálnak minimális karbantartás mellett, igaz, ott a klíma segít ebben.

A tartósságon kívül a betonból készült autópályáknak van még egy előnyük: az autók sokkal kevesebb zajt csapnak rajtuk a kerekek és az útburkolat szilárdabb tapadása miatt. Úgy tartják, hogy még a tehergépkocsiknak is könnyebb betonon haladni: kevesebb benzint fogyasztanak, így a károsanyag-kibocsátás is csökken.
Vannak-e hátrányai a betonutaknak?
Az aszfalt gyorsan szárad: lefektetése után aznap üzembe helyezhető. A betonútnak viszont legalább négy napig „száradnia” kell terhelés nélkül. Kérdések merülnek fel a betonburkolat téli karbantartásával kapcsolatban is. A sóalapú keverékek nem alkalmasak: speciális, a jeget roncsoló, de a betont kímélő szerekre van szükség.
Ha az aszfaltozott út alatt lévő közművek javításra szorulnak, a közüzemi szolgáltatók egyszerűen eltávolítanak egy pár négyzetméteres aszfaltfoltot, majd a munka befejezése után „betapasztják” a lyukat új aszfalttal. De ez a beton esetében nem lehetséges: túl drága lenne „lyukakat” fúrni és utána helyreállítani őket.

Miért épül kevés betonút?
A „jó áron” dolgozó, megbízhatatlan építőipari cégeknek jobban megéri az aszfaltot fektetni: még ha az alacsony minőségű anyagok és a képzetlen munkaerő miatt „be is süllyed”, mindig lehet „kátyúzást” végezni, újra lehívni a pénzt és jól keresni.
Ezzel szemben egy rosszul épített betonutat nem lehet gyorsan javítani: nagy darabokat kell eltávolítani az úttestből és újakkal kell pótolni.

Az USA-ban betonutak építéséhez főként többféle, meghatározott minőségű sovány betont használnak. Magyarországon azonban ebből a betonból keveset gyártanak: alacsony a rá a kereslet, ezért nem éri meg elindítani a gyártást. Ezenkívül ezt a betont vízzáró adalékokkal kell ellátni, esetenként pedig akár fagyálló adalékokkal is.
De még ha a képzett munkások és a kiváló betonkeverék kérdését sikerülne is megoldani, akkor is speciális útépítő gépekre lenne szükség. A betonutak építéséhez szükséges gépek jóval drágábbak, mint a standard aszfaltburkolók.


Összefoglalva tehát, az aszfalthoz képest a betonutak egy nagyon drága egyszeri beruházások, amik korszerű gyártási technológiát igényelnek.
A BEJEGYZÉS A HIRDETÉS ALATTI GOMBBAL FOLYTATÓDIK