A modern autók akkumulátorai sokáig bírják, akár a 3-5 éves garanciális időtartamon túl is kitarthatnak. Azaz nem kell kivenni őket, ott maradhatnak a motorháztető alatt. Azonban az élettartamukat így is megnövelhetjük, ha évente egyszer levesszük őket, és ellenőrizzük, megtisztítjuk, feltöltjük őket. Így akár 2-3 évvel is meghosszabbíthatjuk az élettartamukat.
De a kezdők gyakran felteszik a nagy kérdést: hogyan kell helyesen leszerelni az akkumulátort? Melyik sarut kell először levenni, és melyiket másodszor? Hogyan kell visszaszerelni? Úgy tűnhet, hogy ez egy egyszerű kérdés, de könnyű belezavarodni. Íme egy egyszerű útmutató, amit nagyon meg kell jegyezni!
Először is, ha valaki azt gondolja, hogy ez a kérdés nem fontos, mesélek egy történetet: dolgoztam egy autószervizben, és behoztak egy luxuskategóriás német autót, aminek az akkumulátora nem a motorháztető alatt, hanem az ülés alatt volt. A kezdő szerelőnk nekiesett levenni az akkumulátort, mert javítani kellett az autót.
Néhány perc múlva szikrák pattogtak, ordítás hallatszott, de szerencsére az autó nem gyulladt fel, és ő maga sem sérült meg! Csak rosszul vette le a sarukat. Ne feledd, az akkumulátorban alacsony a feszültség, de hatalmas az áramerősség, amellyel fémet lehet hegeszteni (ponthegesztés), és ez az áramerősség, ha áthalad rajtad, az nem tesz jót az egészségednek.
A pólusok eloszlása
Az akkumulátornak két pólusa van: a „+”, és a „-„. A negatív saruról vezeték fut ki, ami a karosszériához csatlakozik.
Lényegében az autód egyetlen nagy negatív vezeték (egyszerűsítve fogalmazva).
A pozitív saru közvetlenül a fogyasztókhoz csatlakozik, mint például a generátor, az indítómotor, az elektromos rendszer, a világítótestek, stb.
Ha veszel egy lámpát, és az egyik vezetéket a pozitív saruhoz csatlakoztatod, a másikat pedig a karosszéria fémrészéhez érinted, az izzó fel fog villanni (nem kell feltétlenül a negatív saruhoz érni) – így talán érthetőbb.
Melyik sarut kell először levenni?
Sok akkumulátort fémlemez rögzít a karosszériához, és az akkumulátor mellett ott lehet az elektronikus vezérlőegység (ECU) is (ami szintén fémházban van). Az én esetemben (luxuskategóriás autók) a ülésváz, vagy a csomagtartó elemei is érintkezhetnek az akkumulátorral.
Ha először a pozitív sarut veszed le, nagy az esélye, hogy a kulccsal hozzáérsz a fentebb említett fémrészekhez, ami erős rövidzárlathoz vezethet. Ha pedig az ECU házához érsz, az akár tönkre is mehet (ez ritkán fordul elő, de előfordulhat).
Ezért az egyszerű szabály az, hogy először mindig a negatív sarut kell levenni! Ezzel ugyanis áramtalanítod a karosszériát. Ezután jöhet a pozitív saru.
Melyik sarut kell először felszerelni?
Amint talán már kitaláltad, a negatív sarut, azaz a földelést kell utolsóként felszerelni.
Ezért felszereléskor először a pozitív, majd a negatív sarut kell felhelyezni.
Ne feledd ezeket a szabályokat, és mindig tartsd be őket, hogy megóvd az egészséged és a gépjárműved alkatrészeit!
A BEJEGYZÉS A HIRDETÉS ALATTI GOMBBAL FOLYTATÓDIK