A vonóhoroggal kapcsolatban sokféle pletyka és találgatás kering, beleértve a jogiakat is. De a jogi részével ma nem fogunk foglalkozni, ehelyett a műszaki részről beszélünk részletesebben.
A vonószerkezet rögzítésének kialakítása olyan, hogy használat közben a fő terhelés a hátsó hossztartókra esik. Ez elvileg logikus is, mivel gyakorlatilag ez a karosszéria legerősebb része.

De itt van egy fontos dolog, amiről sokan nem tudnak, pedig a hivatalos használati útmutatókban ez szerepel. Lehetőség szerint olyan vonószerkezeteket kell használni, amelyeknek vagy levehető gömbfeje van, vagy lehajtható.
És abban az esetben, ha az autót vonóhorog nélkül használod, feltétlenül le kell venni a gömbfejet, vagy le kell hajtani, hogy ne lógjon túl az autó méretén.

Miért ajánlják ezt a gyártók?
A helyzet az, hogy gyakorlatilag minden autót a szükséges biztonsági előírásoknak megfelelően terveznek, és a karosszéria játssza itt a legfontosabb szerepet, ha a passzív biztonságról beszélünk.
Különösen fontos a karosszéria eleje és hátulja, mivel ezeken a helyeken találhatók az úgynevezett programozott deformációs zónák, amelyek arra szolgálnak, hogy ütközés esetén csillapítsák az ütközés elsődleges energiáját.

Ha a vonóhorog „kilóg” az autó méretén túl, akkor a karosszéria már nem tud úgy működni baleset esetén, ahogy kellene, és elsősorban nem a lökhárítóra, annak töltőanyagára, merevítőjére és a hátsó panelre esik a terhelés, hanem a vonószerkezetre, ami mereven kapcsolódik a hossztartókhoz.
Ebben az esetben az ütközés következményei sokkal súlyosabbak lesznek, mint abban az esetben, ha az ütközés energiáját elnyelik az erre a célra kialakított pufferzónák.

És itt fontos megérteni két dolgot:
először is, a következmények súlyosabbak lesznek az utasok számára, mivel nem működnek megfelelően a deformációs zónák;
másodszor, az autó karosszériája is jobban megsérül, mivel az ütést azonnal a karosszéria legerősebb szerkezete, a hossztartók veszik át, megkerülve a fent felsorolt összes elemet, amelyek az úgynevezett pufferzónákat alkotják.

Világos, hogy az automata, lehajtható vonóhorog elég drága mulatság, de ugyanilyen lehajtható és levehető gömbfej mostanában már majdnem minden vonóhorgon megtalálható, akár gyári, akár olcsóbb utángyártott. A lényeg, hogy ne felejtsd el lehajtani vagy levenni, amikor nincs rá szükség. Mint mondani szokás, a biztonság mindennél fontosabb.
Ha hasznosnak találtad az anyagot, mindenképpen lájkold, hogy támogasd a csatornát, és iratkozz fel, ha még nem tetted. Köszönöm a figyelmet!
A BEJEGYZÉS A HIRDETÉS ALATTI GOMBBAL FOLYTATÓDIK