- Hővisszaverődés. Ha a repülőgép fehér színűre van festve, akkor kevesebb hőt halmoz fel. Ez jobb az utasoknak és gazdaságosabb a légitársaságnak.
- A fehér festék olcsóbb. A repülőgép fehérre festése sokkal olcsóbb, mintha valamilyen más színűre festenék.
- Megakadályozza a madarakkal való ütközést. A madarak nagyon jól látják a fehér felületek tükröződését, ezért nem ütköznek a repülőgépekkel.
- A repedések és horpadások könnyebben észrevehetők a fehér szín miatt. A fehér alkatrészeket egyszerűbb megtalálni baleset esetén, és a fehér géptesten egyszerűbb észrevenni az apró sérüléseket.
- verzió: A poggyászokat a jobb oldalon rakodják be (a poggyászajtók a jobb oldalon vannak), ezért nem lenne biztonságos, ha az utasok a jobb oldalon is felszállhatnának.
- verzió: Van egy feltételezés, miszerint a repülőgépek ezt a hagyományt a hajóktól vették át. A hajóknál az utasok szintén a hajó bal oldalán lévő rámpán lépnek fel a fedélzetre.
- verzió: Régebben a kapitány is mindig a bal oldalon ült. Ezért jobban szemmel tudta tartani a bal oldalról felszálló utasokat, és könnyebben be tudott jutni az utastérbe.
Miért kerekek a repülőgépek ablakai, miért hajlítottak a szárnyvégek, és miért a bal oldalon szállnak ki és be az utasok?
A repülésben mindent a legapróbb részletekig átgondoltak. Valószínűleg ennek köszönhető, hogy napjainkban a repülőgép a legbiztonságosabb közlekedési eszköz. De miért is olyan, milyen?
A Liked.hu most választ ad a repülőgépek 8 legnépszerűbb „miért” kérdésére.
1 Miért kerekek a repülőgépek ablakai?
Az 1950-es évek elején a De Havilland cég „Comet” néven gyártott egy repülőgépet. A gépet a repülés igazi csodájának tartották. Egy évvel később azonban közvetlenül a levegőben darabokra esett szét. Néhány hónap múlva két másik repülőgéppel is hasonló történt.
A mérnökök a repülőgép minden csavarját diagnosztizálták, és megtalálták a problémát. A katasztrófa oka a repülőgép ablakaiban volt keresendő, amik szögletesek voltak. A probléma az volt, hogy az ablakok sarkai erős nyomásnak voltak kitéve, ami a repülés során csak fokozódott. A mérnökök úgy oldották meg a problémát, hogy az ablakok sarkait lekerekítették. Ennek köszönhetően pedig sokkal biztonságosabb lett a repülés.
2 Miért hajlítottak a szárnyvégek?
Repülés közben a repülőgép alján nagyobb a nyomás, mint a tetején. Ezért a levegő megpróbálja ezt kiegyenlíteni, és fentről lefelé próbál haladni. Ezt a legkönnyebben a repülőgép szárnyainál tudja megtenni. De amint eléri a szárnycsúcsokat, a levegő leesik, és erős turbulenciát hoz létre.
Ezért a tudósok felfelé hajlították a szárnyvégeket, megszüntetve ezzel a légáramlás megszakadását. Ez a megoldás csökkentette a turbulenciát, növelte a szárny tartósságát és némi üzemanyagot is megspórolt. Más szóval, a hajlított szárnyvégeknek köszönhető, hogy nem rázkódik a gép repülés közben.
3 Miért vannak a repülőgépeknek különböző alakú orrai?
Egy katonai repülőgép orra hegyes. Minél hegyesebb az alakja, annál aerodinamikusabb és gyorsabb a repülőgép. A hosszú orr miatt azonban a le- és felszállás nem túl kényelmes, ezért a kereskedelmi repülőgépek orra kerekített.
Brit mérnökök azonban 1969-ben megoldották ezt a problémát, és elkészítették az egyik leggyorsabb utasszállító repülőgépet, amelynek orra képes volt változtatni a dőlésszögét. Felszállás és leszállás közben az orr leereszkedett, repülés közben pedig függőleges helyzetbe állt.
Erre a rendkívüli kialakításra egyetlen okból volt szükség: hogy fel- és leszálláskor a pilóták jobban lássák a kifutópályát.
4 Miért fehérek a repülők?
Sok a fehér repülőgép, és ez nem véletlen. Igazából több oka is van:
5 Miért a baloldalon van a repülőgépek bejárata?
Nem mindegyiknél, de a legtöbb repülőgép-modellnél az utasok a bal oldalon tudnak felszállni a gépre. Hogy miért, arra háromféle magyarázat is van:
6 Miért van néhány repülőgépnek ilyen furcsa alakja?
Valószínűleg hallottál már a Nighthawk (magyarul ~ fecskealak) nevű repülőgépformáról. Ennek a furcsa alaknak egy nagyon egyszerű oka van: egyetlen egész objektumként repül. Ennek köszönhetően nagy mennyiségű terhet képes szállítani, és kevesebb üzemanyagot fogyaszt.
Az ilyen formájú repülőgépek szerkezetét madarak ihlették. A ragadozómadarak hasonló testhelyzetet vesznek fel, hogy növeljék a repülési távolságot és kevésbé legyenek láthatóak.
Az ilyen típusú repülőgépek gyártása azonban nagyon drága, ezért nem használják a polgári repülésben.
7 Miért tűnnek tágasnak a repülőgépek?
A repülőgépek tervezésénél pszichológiai trükköket alkalmaznak, hogy a repülőgép nagyobbnak és tágasabbnak tűnjön. Például a falakat speciálisan domborítják, hogy megfelelően verjék vissza a fényt. A mennyezet és a poggyászrész közötti világítás pedig a mennyezetet teszi vizuálisan magasabbá. Az ilyen trükköknek köszönhetően a klausztrofóbiás emberek is könnyebben tudnak utazni.
8 Miért vannak hamutartók a repülőgépeken?
Mindenki tudja, hogy a repülőgépeken tilos a dohányzás. Ennek ellenére még az új modellek is fel vannak szerelve hamutartókkal, amik rendszerint a WC-fülkékben találhatók. Mindez azért van, mert a tilalom ellenére egyes járatok olyan sokáig repülnek, hogy az erős dohányosok a tiltásra fittyet hányva úgyis rágyújtanak.
Ezért a légitársaságok úgy döntöttek, hogy hamutartókat hagynak a kabinokban, hogy az ilyen utasok legalább ne dobálják a cigarettacsikkeket a padlóra vagy a repülőgép WC-jébe.
Bónusz: Miért nincs a repülőgépeken olyan hely, ahol állni lehet?
Még nincsenek, de hamarosan lesznek. A nemrégiben megrendezett Aircraft Interiors Expo kiállításon egy olasz cég bemutatta a nagyon olcsó viteldíjakra szabott speciális ülésmodelljét. Az ilyen ülésekben gyakorlatilag állva lehet repülni, és a jegyek ára ennek köszönhetően akár 50 százalékkal is olcsóbb lesz.
Ez elsőre kellemetlennek tűnhet, de ha 2 óránál rövidebb ideig kell repülni, és nem akarunk túl sokat fizetni, akkor az álló ülések valójában nagyon is hasznosak lehetnek.
A BEJEGYZÉS A HIRDETÉS ALATTI GOMBBAL FOLYTATÓDIK