- Az ő áruháza volt az első, ahol a vásárlók visszaküldhették a hibás termékeket.
- Kigondolta a „tökéletes vásárlás” útvonalát, és ennek megfelelően helyezte el a termékeket az üzlet különböző részein.
- Az áruházban volt egy társalgó a férfiak számára, akik a feleségeikre vártak.
- Boucicault volt az első, aki előrukkolt a szezonális- és katalógusértékesítéssel.
A marketingesek mindig a tömeges pszichológia segítségével, a vásárlók „fájdalompontjait” keresve igyekeznek keresletet teremteni a bizonyos áruk és szolgáltatások iránt. Miért érezzük magunkat olyan rosszul, amikor vásárlás nélkül hagyunk el egy boltot? Miért gondoljuk olyan ízletesnek a reggeli rántotta mellé felszolgált szalonnát? Valójában ez mind-mind a történelem legtehetségesebb marketingszakembereinek munkája eredménye.
A Liked.hu-nál most 14 dolgot gyűjtöttünk össze marketingtörténelemből, amiket csak és kizárólag azzal a céllal hoztak létre a cégek, hogy egy kicsit még jobban megkopasszák vele az embereket. Némelyik ilyen terméknek ráadásil annyira erős volt a pszichológiai marketingje, hogy ma már elképzelhetetlen nélküle az életünk.
1 Bevásárlóközpontok

Az első bevásárlóközpont a francia vállalkozónak, Aristide Boucicault-nak köszönhetően született meg. Ő volt az, aki megnyitotta a világ első Au Bon Marche áruházát – a neve szó szerint azt jelentette, hogy „jó áron”. Ő volt az első, aki azzal az ötlettel állt elő, hogy a különböző kategóriájú termékeket egy üzletben egyesítsék: az esernyőtől a csipkés bugyiig, a matracoktól a gyerekjátékokig. Íme néhány további újítás, amelyet a francia vállalkozó alkalmazott először:
A siker kulcsa mégis talán az volt, hogy a széles választéknak köszönhetően az eladási árrést 40%-ról 20%-ra tudták csökkenteni, ráadásul rögzített árakkal dolgoztak, amiknek köszönhetően az emberek olyan árukat is megengedhettek maguknak, amikről korábban csak álmodtak.
2 Káprázatos mosoly
A 20. századig a szájhigiénia nem társult vakítóan fehér fogakkal. A fogkrémek eladása így nagyban függött attól, hogy az adott területen az emberek mennyien és milyen gyakran mossák a fogukat. Az az elterjedt nézet, miszerint naponta legalább kétszer kell fogatmosni és félévente fogorvoshoz járni, a 20. századi marketingmesternek, Claude Hopkins-nak volt köszönhető, aki a reklámokban ezzel a szöveggel adta el a Pepsodent fogkrémet az amerikai közönségnek.
3 Friss lehelet
,,Nem tudhatod, hogy kivel fogsz találkozni az elkövetkezendő 10 percben, szóval mindig légy biztos benne, hogy friss a leheleted!”
A népszerű Listerine szájvizet a 19. század végén találták fel, mint erős baktériumölő hatású fertőtlenítőszert. A cég azonban hamarosan úgy döntött, hogy megpróbálja bevezetni a terméket az emberek hétköznapi rutinjába. Ez azonban nem volt egyszerű. A leleményes marketingeseknek köszönhetően azonban a Listerine végül széles körben ismertté vált, mivel azzal az üzenettel adták el a terméket, hogy a rossz szájszag könnyedén tönkreteheti a magánéletet és megnehezíti a mindennapi kommunikációt.
4 Sima hónalj és lábak
A viktoriánus korban senki sem gondolta, hogy a nőknek szőrteleníteniük kéne, mivel a ruhák annyira nagyok és zártak voltak, hogy csak a kezük és az arcuk látszódott ki belőle. Amikor azonban a 20. század elején divatba jöttek a lábakat és karokat szabadon hagyó ruhák, a Gillette bemutatta az első női borotvát, mint a hölgyek számára nélkülözhetetlen eszközt, ami megoldja a „hónalj kínos problémáját”.
5 Izzadásgátló szer

,,A női kéz hajlatában: őszinte vita egy túl gyakran került témáról.”
Az, hogy az emberi verejték szaga kellemetlen, egészen a 20. századig nem jutott eszébe senkinek. Az emberek régen egyszerűen megfürödtek vagy parfümöt használtak, hogy elnyomják ezeket a szagokat. Éppen ezért, amikor Edna Murphey előállt az izzadásgátló gondolatával, először senki sem értette, hogy miért. Végső elkeseredésében az üzletasszony a J. Walter Thompson reklámügynökséghez fordult, hogy a segítségükkel kiderítse, miért nem vesz senki dezodort. A válasz egyszerű volt: nem volt rájuk szükség.
Az üzletasszony ezután taktikát váltott, és a reklámügynökséggel közösen ráállt arra, hogy meggyőzze az embereket arról, hogy az izzadás bizony szégyenletes dolog. Az első ilyen hirdetés 1919-ben jelent meg a Ladies’ Home Journalban (fenti kép) és olyan felháborító volt akkoriban, hogy az emberek tömegesen kezdtek leiratkozni a magazinról. Az Odorono dezodorgyártó cég eladásai azonban még ugyanebben az évben 112%-kal nőttek, és a cég reklámjainak hatására nem sokkal később már az egész világon úgy gondolták, hogy izzadni gusztustalan dolog.
6 Egy pohár narancslé

A reggelente egy pohár friss narancslé leginkább az Egyesült Államokban hagyomány, és nem véletlenül. Minden az 1908-as narancsbőséggel kezdődött, amikor a Sunkist cég csődbe ment volna, ha nem fordul a Lord & Thomas reklámügynökséghez, ahol akkoriban Claude Hopkins dolgozott. A tehetséges marketinges kitalálta, hogy a narancsok mellett a cég áruljon saját márkás facsarót is, és terjessze el az emberek között, hogy mennyire jót tesz egy pohár frissen facsart narancslé reggelente.
7 Hajfesték

1956-ban a Clairol bemutatta Amerika első, otthon is használható Miss Clairol hajfestékét. Akkoriban még úgy tartották, hogy a jól nevelt nők nem festik a hajukat, maximum a színésznők és bohém életet élő nők éltek ezzel.
A cég ezért a Foote, Cone & Belding ügynökséghez fordult. Shirley Polikoff, a cég egyetlen női marketingese megalkotta a legendás szöveget: „Does she…or doesn’t she?” (nagyjából: „Színésznő…vagy sem?”), természetesen a márka által gyártott hajfestékek színeire összpontosítva. 6 évvel később már az amerikai felnőtt nők 70%-a festette a haját, a cég eladásai pedig példátlan méreteket értek el.
A BEJEGYZÉS A HIRDETÉS ALATTI GOMBBAL FOLYTATÓDIK
2 hozzászólás