HIRDETÉS BEZÁRÁS
Érdekességek

10 érdekes történet a márkák közötti rivalizálásról

A legnagyobb világmárkák sokat mesélhetnének a cégek közötti konfliktusokról.

    A márkák közötti rivalizálás nagyjából azóta létezik, amióta csak a „versenyt” mint olyat, gazdasági szempontból egészséges dolognak tekintjük. Egyes márkák azóta háborúznak egymással, amióta csak elkezdték gyártani termékeiket, ami vicces és lebilincselő történetekhez vezetett. A reklámokon és termékháborúkon átívelő harcok rendkívül érdekes és tanulságos tanulmányok lehetnek azoknak is, akiktől egyébként távol áll a marketing vagy a gazdaságtan.

    HIRDETÉS

    Tudtad például, hogy a Cadbury és a Rowntree édességgyártó cégek gyakran küldtek kémeket egymás gyáraiba? Ez lett aztán a Roald Dahl-féle „Karcsi és a csokoládégyár” című híres regény egyik párbeszédének alapja. Mai listánkon ilyen és ehhez hasonló, történelmi jelentőségű eseteket gyűjtöttünk össze a márkák közötti rivalizálásról.

    10 Ferruccio Lamborghini az 1900-as évek közepén kizárólag traktorokat gyártott. De amikor Enzo Ferrari durván visszautasította a Ferrari autók tökéletlenségeire vonatkozó javaslatát, és „traktorszerelőnek” nevezte, luxusautók gyártásába kezdett.

    lamborghini

    Ha egy Ferrari vagy egy Lamborghini autó halad az úton, az mindig feltűnő. És amilyen híresek ezek az autók, olyan híres a márkák közötti rivalizálás is. A két olasz márka közötti háború a hatvanas években kezdődött.

    Ferruccio Lamborghini szőlősgazda családból származott, de mivel nem osztozott családja szenvedélyében, beszállt inkább a traktorgyártásba, és Lamborghini Trattori néven céget alapított. Ez tette őt sikeressé és gazdaggá. Abban az időben a Ferrari autók számítottak a luxusautók csúcskategóriájának, és Lamborghini is vásárolt egy ilyet.

    Lamborghini úgy érezte, hogy a Ferrari túl durva volt az úton, és a kuplungot túl gyakran kellett javítani. Panaszát Enzo Ferrarihoz is eljuttatta, de Ferrari nem értékelte nagyon a kritikát. Ferrari úgy vélte, hogy egy traktorgyártó nem ért az autókhoz. Lamborghini ezt sértésnek vette, és hagyta, hogy ez a sértés hajtóerő legyen a tervéhez, vagyis hogy beszálljon a luxusautók gyártásába.

    Négy hónappal később és rengeteg kemény munka után, 1963 októberében Lamborghini bemutatta első autóját egy autókiállításon. Nem sokkal később a férfi autója kemény konkurenciát adott a Ferrarinak, és ez mind a mai napig így van.

    9 Az Adidas és a Puma márka rivalizálása a Dassler testvérek második világháború alatti testvéri rivalizálásából ered. Adolph Dassler alapította az Adidast, Rudolf Dassler pedig a Pumát. Abban a városban, ahol mindkét cég székhelye volt, egyetlen helybéli sem elegyedett beszélgetésbe valakivel anélkül, hogy megnézte volna először, milyen cipőt hord az illető.

    puma és adidas

    A legtöbb embernek fogalma sincs arról, hogy az Adidas és a Puma alapítói testvérek voltak, akik annyira összevesztek, hogy a sírjaikat is a lehető legtávolabb ásták meg egymástól. Németországban van egy Herzogenaurach nevű város, amelyet a „görbe nyakúak városaként” emlegetnek, mivel ott egyetlen helybéli sem kezd beszélgetést anélkül, hogy meg ne nézné, milyen márkájú cipőt visel a másik. Itt volt ugyanis régen az Adidas és a Puma székhelye.

    A susztercsaládba született Adolph és Rudolf Dassler nem mindig gyűlölték egymást. Régen együtt dolgoztak a Dassler Brothers Shoe Factory-ban. De a helyiek azt mondják, hogy miután mindketten megházasodtak, a feleségeik gyűlölték egymást. Egy másik pletyka, ami a városban keringett, azt mondta, hogy Adolph lefeküdt Rudolf feleségével, és ezzel kezdődött a viszály. Egy 1943-as éjszakán Adolph így szólt: „Már megint jönnek a disznókutyák!” Rudolf ekkor jött fel a ház lépcsőjén.

    Rudolf azt hitte, hogy a bátyja ezt a megjegyzést neki szánta, de Adolph valójában a RAF pilótáiról beszélt. Ez volt a végső csapás. Ezután Rudolfot egy amerikai hadifogolytáborba szállították, miközben Adolph nélküle folytatta az üzletet, ami tovább fokozta a keserűséget. 1948-ban, amikor Rudolph visszatért, saját céget alapított a folyó túloldalán, amit ma „Puma” néven ismerünk.

    Ez a testvéri rivalizálás teljes körű márkaháborúvá fajult, amely a mai napig tart.

    HIRDETÉS
    HIRDETÉS
    HIRDETÉS

    8 A Ninebot Inc. nevű kínai cég elkészítette a Segway másolatát, amiért a Segway megpróbálta bíróság elé állítani őket. Ekkor a Ninebot megvásárolta a Segwayt eredetileg gyártó céget a „hamisítványok” eladásából származó pénzből.

    ninebot

    A Segway Inc. egy amerikai vállalat, amely kétkerekű személyszállító járműveiről ismert, és számos szabadalommal rendelkezik. 2014 szeptemberében a Segway behozatali tilalmat kérő panaszt nyújtott be az Egyesült Államok Nemzetközi Kereskedelmi Bizottságához, amely szerint a kínai Ninebot Inc. vállalat néhány más kínai céggel együtt megsértette a szabadalmait.

    Néhány hónappal később, 2015. április 1-jén a Segwayt felvásárolta a Ninebot, amely egy Xiaomi által támogatott startup volt, és 80 millió dollárt gyűjtött össze a felvásárláshoz. Ezt követően számos termékét „Ninebot by Segway” márkanévvel látták el. A Time arról számolt be, hogy a Ninebot Inc. egyik fő oka arra, hogy megvásárolja a Segwayt, az volt, hogy megszabaduljon a „kínai hamisítvány” imázstól, mivel a Segway ezt állította, mondván, hogy Kínában „széleskörűen elterjedt a szabadalmi jogsértés számos formája”.

    7 Három ismert indiai légitársaság reklámháborúba kezdett, miután a Jet Airways kitett egy óriásplakátot, amelyen ez állt: „Megváltoztunk”. A Kingfisher Airlines ezt követte egy olyannal, amelyen ez állt: „Mi kényszerítettük őket a változásra!!!”. A Go Air ezután egy harmadikat helyezett ki, amelyen ez állt: „Nem változtunk. Még mindig mi vagyunk a legokosabb módja a repülésnek”.

    livemint

    2007-ben három indiai konkurens légitársaság reklámháborúba keveredett, annak ellenére, hogy akkoriban mindannyian komoly veszteségeket szenvedtek az üzleti piacon. A Jet Airways azzal kezdte, hogy az indiai Mumbai városában egy óriásplakátot helyezett ki, amelyen ez állt: „Megváltoztunk”. Az óriásplakát fölé a Kingfisher Airlines egy ravasz megjegyzést tett ki, amely azzal büszkélkedett: „Mi kényszerítettük őket a változásra!!” – igen, dupla felkiáltójellel. Néhány nappal később ugyanott a Go Air is kifüggesztett egy reklámplakátot, amelyen ez állt: „Nem változtunk. Még mindig mi vagyunk a legokosabb módja a repülésnek”.

    HIRDETÉS
    HIRDETÉS
    HIRDETÉS

    6 A Nike az első cipőterveinek az „Azték” nevet akarta adni, de nem tette, mivel az Adidasnak már volt egy „Azteca Gold” nevű termékcsaládja, és perrel fenyegetőzött. A Nike ezután az első cipőterveiket „Cortez”-nek nevezte el a tábornok után, aki bedöntötte az Azték Birodalmat.

    nike cortez

    A Nike és az Adidas közötti „cipőháború” egy 1967-es cipőcsalád elnevezésével kezdődött, amikor a Nike nem nevezhette el az első cipőterveit „Azték”-nak, mivel az Adidas perrel fenyegette őket, mivel nekik már volt egy „Azteca Gold” nevű termékcsaládjuk. A Nike ezért egy szellemes nevet választott.

    1525-ben az azték birodalmat legyőzték a Hernando Cortés nevű tábornok által vezetett tlaxcalai harcosok. Az ő vezetékneve lett a Nike legelső cipővonalának neve. Hivatalos feljegyzések szerint így zajlott a névadó beszélgetés Bill Bowerman és Phill Knight, a Nike társalapítói között:

    „Ki volt az a fickó, aki a sz*rt is kiverte az aztékokból?” – kérdezte Bowerman Knightot. „Cortez” – válaszolta. „Oké” – mondta Bowerman, „akkor nevezzük el Corteznek.”

    5 Amikor a General Motors 1966-ban bemutatta a Camaro nevű modellt, a jelenlévő 200 újságíró megkérdezte a Chevrolet vezetőit, hogy mit jelent ez a név. Azt válaszolták, hogy „ez egy gonosz kis állat, ami felfalja a Mustangokat”.

    General Motors

    Amikor a Ford 1964-ben piacra dobta a Mustangot, az emberek már tudták, hogy a Chevrolet egyik új modelljének személyében hamarosan versenytársra akad. A sajtó kezdetben „Panther”-nek nevezte a Chevy autóját, mielőtt hivatalos bejelentésre került volna sor.

    A Chevroletnek van egyfajta hagyománya, mely szerint minden autóját egy „C”-vel kezdődő szóval nevezte el – Captiva, Chevelle, Corvette stb. 1966. június 21-én a Chevrolet 200 újságírót hívott meg az Egyesült Államokból egy sajtótájékoztatóra. A táviratban ez állt:

    „……….Kérem, tegyék szabaddá a június 28-ai délutánt egy fontos SEPAW találkozóra. Remélem, hogy ott tudnak lenni, hogy segítsenek megvakarni a kiscicát. Bővebb részletek később. ……………….(aláírás) John L. Cutter – Chevrolet Public Relations – SEPAW titkár”.

    Mit jelentett a „SEPAW”? A távirat mindenkit kíváncsivá tett. Másnap újabb táviratot küldtek, amelyben ez állt: a SEPAW a „Society for Eradication of Panthers from the Automobile World” rövidítése, vagyis magyarul Társaság a Párducok Kiirtásáért az Autóvilágból. A Chevrolet elnöke, Pete Estes volt a sajtótájékoztató házigazdája a detroiti Hilton Hotelben.

    A konferenciahívásoknak köszönhetően az ország 14 különböző Hilton szállodáját is kapcsolták, így az újságíróknak nem kellett feltétlenül fizikailag is jelen lenniük. Végül nagy felhajtás közepette, öt csinos lány tartotta a kezében az új autómodell nevének első 5 betűjét, majd Estes odasétált a hatodik betűvel, és leleplezésre került az azóta ikonikussá vált „Camaro” név.

    Amikor megkérdezték a Chevrolet vezetőit, hogy mit jelent az új név, az újságíróknak azt mondták: „ez egy gonosz kis állat, ami Mustangokat eszik”.

    A BEJEGYZÉS A HIRDETÉS ALATTI GOMBBAL FOLYTATÓDIK

A Liked.hu szerkesztője vagyok, már az idők kezdete óta. Szabadidőmben Jedi lovag és Pokémester. Puszilom édesanyámat.

Mi a reakciód?

Tipp: a felhasználók képet is csatolhatnak a hozzászólásaikhoz!
  • Szia, guest

IRATKOZZ FEL A HÍRLEVELÜNKRE,

hogy elküldhessük neked a legjobb cikkeinket

*heti egy e-mailt fogunk küldeni

Még több Liked.hu

Továbbiak betöltése Betöltés...Nincs több bejegyzés.