HIRDETÉS BEZÁRÁS

Miért van az IL-76 pilótafülkéje alatt üvegkalitka, és mit lehet onnan látni?

Az Il-76 az egyik leghíresebb és legsokoldalúbb katonai szállító repülőgép, amit a Szovjetunióban alkottak.

    HIRDETÉS

    Könnyen felismerheted a szokatlan, „mosolygós” „arckifejezéséről”. De vajon mi célt szolgál ez az „üvegkalitka” (üveggömb?!) a pilótafülke alatt, és mit lehet onnan látni?

    humanitárius misszió, Il-76, katonai szállító repülőgép, mentés, navigátor, pilótafülke, raktér, repülőgép, szovjetunió, tűzoltás

    Mi is az az Il-76?

    Ez egy nehéz, sugárhajtású repülőgép, amit az Iljusin Tervezőirodában fejlesztettek ki Genrih Novozsilov vezetésével.

    Hosszú pályafutása során az Il-76 bizonyította megbízhatóságát, sokoldalúságát és hatékonyságát, és továbbra is keresett gép mind katonai, mind polgári feladatokra – Oroszországban és világszerte egyaránt.

    humanitárius misszió, Il-76, katonai szállító repülőgép, mentés, navigátor, pilótafülke, raktér, repülőgép, szovjetunió, tűzoltás
    HIRDETÉS

    Az Il-76 fejlesztése 1966-ban kezdődött. A fő cél egy olyan többfunkciós repülőgép megalkotása volt, ami képes nagy távolságokra szállítani rakományt és személyzetet, akár gyenge teherbírású kifutópályákról is. Az első kísérleti Il-76 1971-ben hajtotta végre sikeres repülését. Az állami tesztek 1974-ben fejeződtek be, 1976-ban pedig a repülőgépet hivatalosan is hadrendbe állította a Szovjetunió Légierejének Szállító Repülőcsapata.

    A gép négy sugárhajtóművel van felszerelve. Úgy tervezték, hogy nehéz körülmények között is üzemeltethető legyen: képes földutakról felszállni és leszállni, valamint akár 50 tonna súlyú rakományt is el tud szállítani 5000 kilométeres távolságra. Az öt támasztékos, többkerekű futómű nagy stabilitást biztosít az egyenetlen felületeken való mozgáskor.

    Sokoldalúság

    Az Il-76 egyik fő jellemzője a sokoldalúsága. A repülőgép számos változatban készült, amelyek mindegyike egyedi feladatokat lát el: katonai szállítás, ejtőernyős ugratás, polgári szállítás, valamint speciális feladatok (tűzoltás, orvosi evakuálás, üzemanyag-utántöltés).

    humanitárius misszió, Il-76, katonai szállító repülőgép, mentés, navigátor, pilótafülke, raktér, repülőgép, szovjetunió, tűzoltás

    Ez a sokoldalúság lehetővé tette a repülőgép használatát a legkülönbözőbb körülmények között, az arktikus fagytól a forró sivatagig.

    A hadrendbe állításától kezdve az Il-76 a Szovjetunió, később pedig Oroszország Légierejének fő nehéz szállító repülőgépe lett. Jelenleg 24 országban használják, köztük Kínában, Indiában és Algériában. Összesen több mint 950 darabot gyártottak belőle különböző változatokban, ami az Il-76-ot az egyik legelterjedtebb szállító repülőgéppé teszi a világon.

    A repülőgép 25 világrekordot tart. Ezek közé tartozik a teherbírás és a maximális terheléssel történő repülési magasság. Megbízhatóságának és egyszerű kezelhetőségének köszönhetően az Il-76-ot gyakran használják humanitárius missziókban, katasztrófa sújtotta területekre történő segélyszállításban és mentési műveletekben.

    Az Il-76 tehát ma is aktuális. A 2020-as évek elején modernizált változatokat fejlesztettek ki, mint például az Il-76MD-90A, amelyek jobb teljesítményt és nagyobb hatékonyságot nyújtanak.

    Miért „mosolyog”?

    A repülőgép egyik legemlékezetesebb eleme a pilótafülke az egyedi alsó ablakaival. Nézzük meg, hogyan néz ki az Il-76 belülről, és miért volt szükség erre a szokatlan megoldásra.

    HIRDETÉS
    humanitárius misszió, Il-76, katonai szállító repülőgép, mentés, navigátor, pilótafülke, raktér, repülőgép, szovjetunió, tűzoltás

    Az Il-76 irányításához hétfős személyzet szükséges: két pilóta, fedélzeti mérnök, rádiós, technikus, navigátor és lövész (katonai változatokban). A pilótafülke a törzs orrában található, és kétszintes elrendezésű.

    A felső szinten a pilóták, a rádiós és a vezető fedélzeti technikus munkaállomásai találhatók.

    humanitárius misszió, Il-76, katonai szállító repülőgép, mentés, navigátor, pilótafülke, raktér, repülőgép, szovjetunió, tűzoltás
    Felső pilótafülke.

    Az alsó szint a navigátor számára van fenntartva, aki az idejét nagyrészt itt tölti, a műszerekkel és érzékelőkkel dolgozva. Itt található az az alsó ablak, ami az Il-76-ot könnyen felismerhetővé teszi.

    A navigátorfülke eredeti ablakai több funkciót is ellátnak:

    1. Vizuális kapcsolat a felszínnel. Előkészítetlen repülőtereken vagy nehéz terepen történő üzemeltetés esetén a navigátornak jó kilátásra van szüksége a pontos navigációhoz és a biztonság fokozásához.
    2. A terep fényképezése. Számos, a térképészettel vagy a megfigyeléssel kapcsolatos feladat során a navigátor az ablakokat használja a felszín fényképezésére.
    3. Célravezetés. Ha az Il-76-ot bombázóként használják, az ablakok segítenek a cél pontos elérésében.
    HIRDETÉS
    humanitárius misszió, Il-76, katonai szállító repülőgép, mentés, navigátor, pilótafülke, raktér, repülőgép, szovjetunió, tűzoltás
    Az interneten sok fényképet és videót találsz erről az „üvegkalitkáról”.

    Az ablakokhoz használt repülőgép-minőségű plexi üvegblokkok könnyűek és tartósak. Nemcsak ellenállnak a külső terhelésnek, de hatékonyan védik a fülkét a napsugarak okozta felmelegedéstől is, ami hozzájárul a kellemes hőmérséklet fenntartásához.

    Az Il-76 rakterének mérete lenyűgöző. Hossza 24,5 méter, szélessége és magassága 3,4 méter. A raktér könnyen átalakítható. Az oldalak mentén lehajtható utasülések találhatók, és egy óra alatt további középső üléssor is beépíthető. Szükség esetén a repülőgép mentő változatként is használható, műtőasztallal és háromszintes hordágyakkal felszerelve.

    humanitárius misszió, Il-76, katonai szállító repülőgép, mentés, navigátor, pilótafülke, raktér, repülőgép, szovjetunió, tűzoltás

    A rakománykezeléshez a fülke két erős csörlővel van felszerelve, amelyek mindegyike 2,5 tonnát képes felemelni, valamint kivehető görgős pályákkal a rakomány könnyebb mozgatása érdekében.

    Az Il-76 egy egyedülálló repülőgép, ami képes a feladatok széles skáláját ellátni. Az alsó ablakokkal ellátott pilótafülke nemcsak felismerhetővé teszi, de jelentősen ki is bővíti a navigátor lehetőségeit. Sokoldalú tulajdonságainak köszönhetően az Il-76 több mint 50 évvel az első repülése után is keresett, és továbbra is számos feladatot lát el a bolygó legkülönbözőbb pontjain.

    A BEJEGYZÉS A HIRDETÉS ALATTI GOMBBAL FOLYTATÓDIK

Beszélgetés indítása

Jelentkezz be!

Tipp: a felhasználók képet is csatolhatnak a hozzászólásaikhoz!

    Iratkozz fel a hírlevelünkre,

    hogy elküldhessük neked a legjobb cikkeinket

    *heti egy e-mailt fogunk küldeni