HIRDETÉS BEZÁRÁS

Ha ledobunk egy papírrepülőt a Nemzetközi Űrállomásról, akkor el fog égni a légkörben vagy leszáll?

Űrhajók, papírrepülők és a fizika törvényei.

    Ez a kérdés nemrég merült fel egy baráti beszélgetés közben. A kérdésre válaszolva szeretném megjegyezni, hogy tárgyak Földre juttatása az ISS (Nemzetközi Űrállomás) pályájáról korántsem egyszerű feladat, annak ellenére, hogy elsőre talán annak tűnik. Az ISS átlagsebessége a Föld körüli pályán 7,66 km/s, a pálya magassága pedig 408 km.

    HIRDETÉS

    Ekkora sebesség következtében az űrállomás folyamatos szabadesésben van, ami azt jelenti, hogy folyamatosan a Föld felé zuhan, de a nagy vízszintes sebessége miatt mindig a bolygó „mellé lő”, és a horizont mögé kerül.

    föld, gravitáció, ISS, JAXA, kerámia, kísérlet, légkör, olvadáspont, pálya, papírrepülő, sebesség, súrlódás, szabadesés, tudomány, űrállomás, űrhajó, űrkutatás

    Bármilyen tárgy, amit az ISS-ről ledobnak, ugyanazzal a kezdősebességgel fog rendelkezni, mint maga az űrállomás, plusz azzal a sebességgel, amit a dobáskor kapott. Ha egy papírrepülőt az ISS keringési irányával ellentétesen dobsz el, a sebessége egy kicsit csökken.

    A sebesség csökkenése azt eredményezi, hogy a tárgy alacsonyabb pályára kerül. Ahhoz, hogy az ISS-ről ledobott papírrepülő leessen a Földre, 80-90 m/s-mal kell csökkenteni a sebességét. Ekkor jelentősen lejjebb kerül a pályája, és elkezd kölcsönhatásba lépni a légkör felső rétegeivel, ami fokozatos lassuláshoz, és végül néhány hónap múlva a lezuhanáshoz vezet.

    HIRDETÉS
    föld, gravitáció, ISS, JAXA, kerámia, kísérlet, légkör, olvadáspont, pálya, papírrepülő, sebesség, súrlódás, szabadesés, tudomány, űrállomás, űrhajó, űrkutatás

    Ahhoz, hogy az ISS-ről elindított papírrepülő néhány napon belül leessen a Földre, körülbelül 7,5 km/s-ra kell csökkenteni a sebességét, ami 160 m/s-os csökkenést jelent. Így a pályája a sűrűbb légköri rétegeken halad át, és gyorsan eléri a Föld felszínét.

    A sűrűbb légköri rétegekbe való zuhanás során a papírrepülő még veszít valamennyi sebességéből a ritka levegőrészecskékkel való súrlódás miatt, de a sebessége így is jelentős marad. A pontos érték, amennyivel a papírrepülő csökkenteni tudja a sebességét, számos tényezőtől függ, de mindenképpen kilométer per másodpercben lesz mérhető. Ilyen sebességnél a légkörrel való súrlódás nagyon erős lesz, és a papírrepülő már a sűrűbb rétegekbe való belépéskor elég.

    föld, gravitáció, ISS, JAXA, kerámia, kísérlet, légkör, olvadáspont, pálya, papírrepülő, sebesség, súrlódás, szabadesés, tudomány, űrállomás, űrhajó, űrkutatás
    HIRDETÉS

    De mi történik, ha erősebb anyagokat használsz a papírrepülő elkészítéséhez, például műanyagot, vasat vagy kerámiát? Valójában minden tárgy, ami éghető, elkerülhetetlenül lángra kap a légkörön való áthaladás során, azok pedig, amelyek nem éghetőek, felforrósodnak és megolvadnak, az anyaguk részecskéi szétszóródnak. Ez azt jelenti, hogy a műanyag papírrepülő is elég, a vas pedig megolvad és apró részecskékké válik a légkörben.

    Ezért az űrhajókat nem éghető és magas olvadáspontú anyagokkal borítják, leggyakrabban speciális kerámia összetételekkel. Ezeknek az anyagoknak alacsony az olvadáspontjuk és nagyon magas az olvadáshőjük.

    föld, gravitáció, ISS, JAXA, kerámia, kísérlet, légkör, olvadáspont, pálya, papírrepülő, sebesség, súrlódás, szabadesés, tudomány, űrállomás, űrhajó, űrkutatás

    Érdekes megjegyezni, hogy a japán űrügynökség, a JAXA tervezett egy kísérletet, amelynek keretében körülbelül 100, speciális, magas olvadáspontú kerámiából készült papírrepülőt indítottak volna az ISS-ről, hogy demonstrálják a siklóernyőzéssel történő pályáról való leereszkedés megvalósíthatóságát. A pénzügyi nehézségek miatt azonban ezt a projektet végül nem valósították meg.

    Tehát ahhoz, hogy a papírrepülő sikeresen áthaladjon a légkörön és elérje a Földet, speciális kerámiából kell készülnie. Persze akkor már nem „papírrepülő” lesz. A nagy sebesség és a viszonylag nagy tömeg miatt azonban nem tud majd simán landolni, és valószínűleg összetörik a Föld felszínével való ütközéskor.

    A BEJEGYZÉS A HIRDETÉS ALATTI GOMBBAL FOLYTATÓDIK

2 hozzászólás

Jelentkezz be!

Tipp: a felhasználók képet is csatolhatnak a hozzászólásaikhoz!
  • Sajnos az eredeti angol nyelvű cikket ahonnan másolva lett, csak egy fizetős oldalon találtam meg így nem tudtam végigolvasni, de ha a fordítás hiteles, akkor az eredeti cikk is hibás és ez is.

    "A pontos érték, amennyivel a papírrepülő csökkenteni tudja a sebességét, számos tényezőtől függ, de mindenképpen kilométer per másodpercben lesz mérhető. Ilyen sebességnél a légkörrel való súrlódás nagyon erős lesz"

    Szóval nem tudjuk hogy mennyivel csökkenti a sebbességét, csak annyit hogy nagyon sokkal, mégis tudjuk hogy nagyon nagy lesz a súrlódás? Egy papírrepülőnél, ahol a felülete arányosan sokkal nagyobb a tömegéhez képest mint egy űrrepülőgép, az sokkal hamarabb lelassul mint egy űrrepülőgép, ha egyáltalán le nem pattan a légkörről. Ajánlok a poszt másolójának egy egyszerű kísérletet: Hajtogasson egy papírrepülőt, majd rodbja ki egy mozgó vonat vagy autó ablakán, majd ismételje meg ugyanezt egy almával. Aztán meg lehet nézni hogy melyik fog jobban lelassulni a légellenállástól.
    • Van itt egy fontos tényező, amit a cikk nem vizsgál. A légkör 100 km feletti rétegeinek (termopauza és termoszféra) hőmérséklete 1000-2000 celsius fok, ráadásul az oxigént nem molekuláris, hanem atomi formában tartalmazza. Ebben a ritka, de forró közedben kellene a km/s-os sebességből adódó elképesztő mozgási energiát surlódás útján hőenergiává alakítva, majd a hőt lesugározva lelassulnia a repülőnknek. A folyamat komplex, nehéz modellezni, én azt tippelem mire a papír lelassulhatna, a nagysebességű atomi becsapódások ás az oxidáció hatására már elporladt.

Iratkozz fel a hírlevelünkre,

hogy elküldhessük neked a legjobb cikkeinket

*heti egy e-mailt fogunk küldeni