A világ jelenlegi fejlődése és haladása az emberiség szellemi tevékenységének, valamint a Föld erőforrásainak evolúciós eredménye. Az emberi elme önmagában még valószínűleg nem lenne elég ehhez a földi források nélkül. Ma a pénz a földi erőforrások tömör és kompakt formájaként jelenik meg, szó szerint megváltoztatva a világot. Nap mint nap új, grandiózus projektek jelennek meg. Mára az emberiség áttörte a hegyeket, új szigeteket hozott létre, folyókat terelt el, és sok más dolgot tett, amelyeket egészen a közelmúltig lehetetlennek gondoltunk.
Az emberiség sokféle fejlesztési projektet dolgozott ki, amelyeket aztán a világ különböző részein vittek véghez. Most bemutatjuk a tíz legdrágább építési projekt listáját az emberiség történetében. A legtöbb projektet ezek közül kezdetben nem tervezték ennyire drágára, de a befejezésük idejére annyi erőforrást emésztettek fel, hogy addigra a világ egyik legdrágább projektjeivé váltak.
10. Csatornaalagút – 22,4 milliárd dollár

A tizedik helyen a Csatornaalagút áll. Ezt a projektet a francia fél „La Manche”-nak is nevezi, mivel Franciaország és Anglia partjai között, a víz alatt található. A 31 kilométer hosszú csatornát Anglia és Franciaország közötti kereskedelem bővítése céljából indították el. A projekt megvalósítása a két országnak 22,4 milliárd dollárjába került. A csatornát az Eurotunnel pénzügyi csoport üzemelteti. Az eredetileg becsült költség kisebb volt, mint a projektre fordított összeg. A fő okok a biztonsági és környezetvédelmi követelmények növekedése voltak.
Az építkezés 1988-ban kezdődött, és az alagút 1994-ben kezdett el működni. Ez idő alatt tíz munkás halt meg. Az alagút három részből áll: két, 7,5 méter átmérőjű vasúti alagútból és egy 5 méter átmérőjű szervizalagútból. Mindegyik 50 km hosszú a föld alatt.
Ennek a csatornának a létrehozásának története tele van kudarcokkal és szerencsétlenségekkel. A csatorna alagútjában sok tűz ütött ki. Ezek az incidensek nemcsak súlyos sérülésekhez, hanem sok ember halálához is vezettek.
9. A Nagy-bostoni alagút (Big Dig)– 23,1 milliárd dollár

A Nagy-bostoni alagút becsült költsége 23,1 milliárd dollár. A projekt célja az volt, hogy a Boston környéki nagyobb autópályákat a föld alatt kössék össze egymással. A környék fő közúti útvonalát, az I-93-as útvonalat a város közepén vezették át. Sajnos számos akadály hátráltatta a projektet, többek között elsüllyedt hajók, amelyeket antropológiai vizsgálatnak kellett alávetni az áthelyezés előtt. A Nagy-bostoni alagút így végül tíz évvel később épült meg, mint ahogy eredetileg tervezték. És sokkal több pénzt is költöttek rá, mint várták.
A projekt során pénzügyi és adminisztratív problémák merültek fel, többek között súlyos tervezési hiányosságok, amelyekért az államnak közel 400 millió dollárt kellett fizetnie. Sajnos az építkezés során egy haláleset is történt, amikor egy betonlap egy autóra zuhant.
8. Kanszai nemzetközi repülőtér – 29 milliárd dollár

A japán Kansai nemzetközi repülőtér költsége 29 milliárd dollárra becsülhető. Egy mesterséges szigeten található, amelyet azért építettek, hogy ellenálljon a régió állandó földrengéseinek és szökőárjainak. A vízben történő építkezés másik oka a zajszennyezés csökkentése volt.
Az építkezés ötletét az adta, hogy a szerény légiközlekedés miatt Kóbe és Oszaka kereskedelmileg hátrányosabb helyzetű, mint Tokió. A repülőtér terveit az 1960-as években készítették el, de a reptér csak 1994-ben kezdte meg a működését. A második terminált 2012-ben adták hozzá, és ingyenes transzferjárat köti össze az első terminállal. A repülőtér Japánon kívül, az Oszakai-öböl közepén található.
7. Kaliforniai nagysebességű vasút – 33 milliárd dollár

A következő a listán a kaliforniai nagysebességű vasút. Becsült költsége 33 milliárd dollár. A projekt 2015-ben kezdődött, és a befejezést 2029 első felére tervezik. A projekt már most is jóval meghaladja az eredeti költségvetést. Az alapötlet az volt, hogy az Egyesült Államok néhány nagyvárosát nagysebességű vasúti közlekedéssel kössék össze.
Az ütemterv szerint a kezdeti szakasz Merced és Bakersfield között fog összeköttetést teremteni. Végül ez Los Angelest és San Franciscót fogja összekötni. A projektben részt vevő vonatok akár 350 km/órás sebességre is képesek lesznek.
6. Songdo nemzetközi üzleti negyed – 40 milliárd dollár

A Songdo nemzetközi üzleti negyed Dél-Koreában található, az Incshoni nemzetközi repülőtér közelében. Becsült költsége 40 milliárd dollár. Ez egy „okos város” lesz, automatikus újrahasznosító üzemekkel, mindenütt elérhető wifivel és más innovatív technológiákkal. Korea az első ország, amely ilyen modellt mutat be a világon.
Fel fognak itt épülni továbbá a világ leghíresebb nevezetességeinek másolatai, például a New York-i Central Park másolata. A terv szerint a sziget tele lesz különféle madarakkal, szarvasokkal és nyulakkal. A Songdo IBD az üzleti élet fellendítése és a turisták vonzása végett épül. Kína is követni akarja ennek a projektnek a példáját, de egyelőre nekik még nincsenek pontos terveik.
5. Dubailand – 76 milliárd dollár

A következő projekt a Dubailand. A Dubailand dizájnjának aspektusai az arab folklórra épülnek, nevezetesen az Alaf Laila Wa Laila (Ezeregyéjszaka) mesére. A 76 milliárd dolláros becsült költségű projektet lelkesen indították el, de az építkezést 2008-ban leállították a dubaji pénzügyi rendszer feszült helyzete miatt. 2013-ban azonban újraindult. Amikor a projekt befejeződik, a világ egyik legnagyobb és legdrágább szórakoztató létesítménye lesz. A tervek között szerepel egy IMAX mozi, egy Disney témájú park és számos más látványosság.
Egyesek úgy gondolták, hogy a projekt fő célja az volt, hogy Dubajnak családokat kell vonzania ahhoz, hogy a turizmus terén versenyezhessen a régió más városaival.
A BEJEGYZÉS A HIRDETÉS ALATTI GOMBBAL FOLYTATÓDIK
4. Abdullah király gazdasági városa – 86 milliárd dollár

Abdullah király gazdasági városának projektje a negyedik helyen áll a világ legdrágább projektjeinek listáján. Még nem készült el, de befejezésekor a projekt körülbelül 86 milliárd dollárba fog kerülni. A Mekka közelében található város minden bizonnyal új látványosság lesz Szaúd-Arábiában. A városban szórakoztató központok, luxus szállodák, elegáns villák, több jelentős egyetem és egy hatalmas repülőtér is lesz.
Abdullah király gazdasági városát főként az Emaar Properties nemzetközi befektetési vállalat építi. Jól ismert arról, hogy Dubajban megépítette a világ legmagasabb épületét, a Burdzs Kalifát. Egy másik vállalat, az Ericsson az információs és kommunikációs technológiákon fog dolgozni.
3. Kashagan olajmező – 116 milliárd dollár

A világ harmadik legdrágább építési projektje a Kashagan olajmező. 116 milliárd dollárt költöttek a telepítésére. Ez egy multinacionális projekt. Különböző országokból származó vállalatok vesznek részt benne. Ez egy kőolaj-kitermelési projekt, amelyet a Kaszpi-tengeren indítottak el. A Kashagan az elmúlt 40 év legnagyobb olajmezője.
2018-ban több mint 90 000 hordó olajat sikerült itt kitermelni naponta. 2023-ban elkezdték megvalósítani azt a projektet, amely lehetővé teszi a gáz lehető leghatékonyabb feldolgozását. Néhány váratlan probléma, például a csővezetékek szivárgása, többször is a projekt késéséhez vezetett. A késedelem másik fő nehézsége az volt, hogy az olajlelőhelyeken nagyon nehéz fúrni, mivel hatalmas nyomás alatt állnak. Mindezen akadályok ellenére a projekt jelenleg is működik és fejlődik.
2. Nemzetközi Űrállomás – 150 milliárd dollár

A Nemzetközi Űrállomás egy Föld körüli pályán keringő állomás, amelyet univerzális kutatókomplexumként használnak. Építését 14 ország támogatta: az Egyesült Államok, Spanyolország, Franciaország, Németország, Oroszország, Japán, Kanada, Hollandia, Belgium, Svájc, Olaszország, Norvégia, Dánia és Svédország.
Az űrhajósok fő feladata a tudományos kutatás. Emellett ellenőrzik és javítják az ISS mechanizmusait, és fogadják a Földről érkező rakományokat.
Az ISS-en biológiai, fizikai és kémiai folyamatokat tanulmányoznak alacsony gravitáció, vákuum és kozmikus sugárzás körülményei között. Megvizsgálják az űr gyarmatosításának lehetőségét, illetve a Földet és más bolygókat kutatják.
1. Az Egyesült Államok autópálya-rendszere – 459 milliárd dollár

Az Egyesült Államok államközi autópálya-rendszere a világ legdrágább projektje az emberiség történetében. A költségek sokszorosan meghaladták a becsléseket, és végül 459 milliárd dollárba került Amerikának. Dwight D. Eisenhower elnök ezt a projektet a nemzetvédelem szempontjából döntő fontosságúnak nevezte.
Fő célja nem a szállítás volt, hanem új útvonalak létrehozása és a régiek átalakítása az amerikai államok közötti „államközi vagy ágazatközi összeköttetések” céljából. Nebraska volt az első állam, amely 1974-ben, 18 évvel a projekt kezdete után befejezte az Egyesült Államok autópálya-rendszerének minden apró részletét. A projekt utolsó részlete, a Coloradón áthaladó I-70-es autópálya ezzel szemben csak 1992-ben készült el.
A BEJEGYZÉS A HIRDETÉS ALATTI GOMBBAL FOLYTATÓDIK