HIRDETÉS BEZÁRÁS

Repülés közben leszakadt a tető. Mi történt annak a Boeing-nek az utasaival, akik tető nélkül repültek

Ez a bámulatos történet 1988. április 28-án történt.

    Azért bámulatos, mert figyelem, spoiler:

    gyakorlatilag mindenki túlélte.

    Pedig minden ismert szabály szerint egy ilyen sérülést elszenvedő repülőgép utasaira sokkal szomorúbb sorsnak kellett volna várnia. A repülőtér dolgozói is megdöbbentek, amikor megtudták, hogy az égen egy széthullott repülőgép repült!

    HIRDETÉS
    1988, Aloha Airlines, baleset, csodával határos, fémfáradás, Hawaii, légi közlekedés, repülésbiztonság, repülőgép, túlélés
    A repülőgép a végzetes repülés előtt egy hónappal lett 20 éves. Így nézett ki ez a Boeing a 80-as évek elején.

    Ez egy belföldi járat volt az Aloha Airlines légitársaságnál, Hawaii-on, Hilo és Honolulu között. A repülésnek mindössze 35 percig kellett volna tartania. De a repülés 23. percében katasztrófa történt.

    7000 méteres magasságban, közvetlenül az utasok előtt leszakadt az orr-rész burkolatának nagy része.

    „A hang olyan volt, mint egy gyorsan szakadó vitorla. Pillanatok alatt történt. Semmi előjele nem volt” – mondta a repülőgép 44 éves pilótája, Robert Schornstheimer.

    Az utasoknak ráadásul nem jutott elég oxigén, mert olyan magasságban a levegő nagyon ritka volt.

    A trópusi meleghez öltözött utasok hirtelen mínusz 40 fok alatti, jeges légáramlatban találták magukat.

    1988, Aloha Airlines, baleset, csodával határos, fémfáradás, Hawaii, légi közlekedés, repülésbiztonság, repülőgép, túlélés

    Az 58 éves légiutas-kísérő, Clarabelle Lansing az első sorok közötti folyosón állt. Őt azonnal elsodorta az erős légáram. 37 évet szentelt a munkájának, és valószínűleg nem ilyen befejezésre számított. Az utasok be voltak csatolva, ezért őket nem rántotta magával a légnyomás.

    HIRDETÉS

    A 7 km-es magasság kritikusnak számít.

    Persze, a Mount Everest magasabb (8,8 km), és mégis megmásszák az emberek. De speciális felszereléssel és oxigénpalackokkal. Az alaptábor pedig, ahonnan a hegymászók a csúcsra indulnak, alig több mint 5 km magasan van.

    7000 méteres magasságban a vér oxigénszintje mindössze 60%-a az ember számára szükséges mennyiségnek. Ez kritikusan alacsony, és rendkívül veszélyes az egészségre.

    1988, Aloha Airlines, baleset, csodával határos, fémfáradás, Hawaii, légi közlekedés, repülésbiztonság, repülőgép, túlélés
    Az utasok elhagyják a leszállt repülőgépet.

    A pilóta gyorsan 3 kilométeres magasságra vitte le a gépet. Itt legalább már tudtak lélegezni az utasok.

    Az egyik utas, aki történetesen csillagász volt, a gép farában ült. Arra emlékezett vissza, hogy nagyon aggódott, mert a rés egyre csak nőtt, ahogy újabb darabok szakadtak le a burkolatról. Viccesen „Ősrobbanás”-nak nevezte, utalva a híres elméletre, miszerint a világegyetem egy apró pontból tágult ki robbanásszerűen.

    A repülőgépet megfordították, és Maui szigetének tartalék repülőtere felé irányították. A kalandok itt még nem értek véget. Először a futóművel adódott probléma, emiatt a gépnek egy második kört kellett tennie. Aztán a bal oldali hajtómű leállt.

    1988, Aloha Airlines, baleset, csodával határos, fémfáradás, Hawaii, légi közlekedés, repülésbiztonság, repülőgép, túlélés

    A pilóták végül egyetlen hajtóművel is sikeresen letették a gépet. 94 ember megmenekült, bár 65-en közülük megsérültek. Egyetlen ember halt meg, a már korábban említett légiutas-kísérő.

    HIRDETÉS

    A hatóságok vizsgálatot indítottak.

    A szakértők megállapították, hogy a balesetet a szegecsek úgynevezett fémfáradása és a burkolat elhasználódása okozta. A repülőgép mind a 20 évben a magas páratartalom és a sós levegő okozta nehéz körülmények között üzemelt. A korrózió miatt repedések keletkeztek. Az egyik repedés pedig a törzs két részét összekötő szegecsek mentén futott, és meglehetősen nagy volt.

    A nagy magasságban aztán a már amúgy is megviselt burkolatot leszakította a hirtelen nyomáscsökkenés.

    1988, Aloha Airlines, baleset, csodával határos, fémfáradás, Hawaii, légi közlekedés, repülésbiztonság, repülőgép, túlélés

    Azt is megállapították, hogy a repülőgépnek nem sok esélye volt, hogy biztonságosan földet érjen. A törzs burkolatának egy darabja majdnem a jobb oldali turbina légbeömlőjébe került. Az volt a szerencséjük, hogy az orrsegédszárnyak felfogták. Enélkül nem lett volna esély a sikeres landolásra.

    A szakértők nem értették, hogyan tudott a repülőgép egyáltalán leszállni. A baleset után a gépet a levegőben csak a padlógerendák tartották össze!

    Ezért duplán csodálatos az a tény, hogy minden utas túlélte!

    Ezt a szomorú esetet követően további eljárásokat vezettek be a repülőgépek műszaki ellenőrzése és karbantartása során.

    Számunkra is értékes tanulsággal szolgálhat ez a történet: ezért kell mindig becsatolva utazni repülőn!

    A BEJEGYZÉS A HIRDETÉS ALATTI GOMBBAL FOLYTATÓDIK

Beszélgetés indítása

Jelentkezz be!

Tipp: a felhasználók képet is csatolhatnak a hozzászólásaikhoz!

    Iratkozz fel a hírlevelünkre,

    hogy elküldhessük neked a legjobb cikkeinket

    *heti egy e-mailt fogunk küldeni