Az interneten több ezer cikket találhatsz, köztük neves magazinoktól is, melyek erre figyelmeztetnek. Annyira fanatikusan szajkózzák, hogy gyanús lett, és utánajártam a dolognak.
Mit gondolsz? Kiderült, hogy csak egy újabb rémtörténettel van dolgunk a sofőrök számára.
Lehet, hogy nem érdekel, hogyan működik a tengelykapcsolóágy, csak szeretnél megtanulni óvatosan vezetni – akkor nyugodtan ugord át az első három részt. A cikk végén találsz néhány hasznos tanácsot a pedálok használatához.
Mi a baj a kinyomott kuplunggal?
Minden forrás ugyanazt az okot említi: a kinyomócsapágy sérül. Állítólag, amikor a kuplung ki van nyomva, fokozott terhelés éri, és gyorsabban elkopik.
Ha érdekel, így néz ki egy kinyomócsapágy.
És így épül be ez az alkatrész a teljes kuplungszerkezetbe.
A tapasztalt sofőrök véleménye nem ezt támasztja alá
Az egyik fórumon egy egész topikot szenteltek annak a kérdésnek, hogy szabad-e sokáig kinyomva tartani a kuplungot.
Egyébként is, mi az, hogy sokáig?
A beszélgetés résztvevői között voltak néhányan a „ne tartsd kinyomva a kuplungot” szabály hívei, de a legtöbb sofőr mégis egyetértett abban, hogy ez a rémtörténet túlzás. Volt, aki még csak nem is hallott róla, és évekig „helytelenül” vezetett, nem tudva a veszélyről (és soha nem törte el a kinyomócsapágyat).
Sokan bevallották, hogy néhány másodperccel a zöld lámpa felvillanása előtt sebességbe teszik az autót, és kinyomott kuplunggal várják a zöld jelzést.
Mások gurulás közben is kinyomják a kuplungot, hogy üzemanyagot takarítsanak meg.
Az egyik sofőr még a saját oktatóját is megkérdezte erről, aki arra ösztönözte a tanulóit, hogy emelkedőkön és lámpáknál tartsák az első fokozatban az autót és kinyomva a kuplungot.
Ez volt a válasza: „Ez mind mese! 5 év alatt volt több autóm is volt: Golf Mk II, Yaris, Mercedes A170, Opel Omega. Ez idő alatt csak egyszer cseréltem kuplungot és kinyomócsapágyat a „Golfon”.
A régi autók hibája
A fórumozók között voltak, akik kiemelték, hogy ennek a tanácsnak a 90-es évekig lehetett létjogosultsága, amikor az alkatrészek minősége még nem volt olyan magas.
Manapság azonban az alkatrészek élettartama sokszorosára nőtt, akárcsak a kenőanyagok minősége. A kinyomócsapágy terhelése már nem kritikus, és nem vezet a meghibásodásához.
A kuplung helyes használata
Ugyanakkor figyelembe kell venni, hogy a tapasztalt sofőrök nem viszik túlzásba a kuplung és a sebességváltó használatát. Senki nem tartja órákig kinyomva a kuplungot – maximum néhány másodpercig, nem tovább. Ennyi időt minden kuplung kibír.
Van egy másik véglet is: a mítosztól megijedt sofőrök minden alkalommal üresbe teszik a váltót, ezzel gyötörve a váltókart. Lehet, hogy ezzel meghosszabbítják a kinyomócsapágy élettartamát, de a váltó élettartamának rovására. Mint sok más esetben, itt is a mértékletesség a jó.
Íme még néhány hasznos tanács:
Ne nyomd ki teljesen a kuplungot
Elég annyira lenyomni a pedált, hogy a tárcsák, a hajtó és a hajtott tárcsa elváljanak egymástól. Így tanulhatod meg elkapni ezt a pillanatot: sebességváltáskor kezdd el kinyomni a kuplungot egy kicsit korábban, mint ahogy elveszed a gázt. Amikor a tárcsák elválnak, a motor fordulatszáma elkezd növekedni – ennél tovább nem kell nyomni a kuplungpedált.
Vezetés dugóban
A legkárosabb dolog a motor pörgetése a kuplungpedál játszadozásával. Az előtted lévő autó elindult – hagyd, hogy egy kis távolságot megtegyen, majd indulj el simán és magabiztosan, rángatás nélkül, majd teljesen engedd fel a kuplungot.
Újabb torlódás jelent meg előtted? Nyomd ki a kuplungot, állj meg, és figyeld, hogy várhatóan meddig kell majd állni. Ha tovább tart, mint 10-20 másodperc, válts üresbe.
Egyenes szakaszokon
Ha hosszú egyenes szakasz következik, ahol nem kell sebességet váltani, teljesen vedd le a lábad a kuplungpedálról – hadd pihenjen a pedáltól balra lévő lábtámaszon.
Jó utat, és balesetmentes közlekedést!
A BEJEGYZÉS A HIRDETÉS ALATTI GOMBBAL FOLYTATÓDIK