Tudtad, hogy a klasszikus barber shopok már a 19. század végén és a 20. század elején megjelentek az Egyesült Államokban? Itt nem csak egy sima hajvágásról szólt a dolog, hanem egy igazi férfias menedékről, ahol lehetett dumálni, pihenni és átélni a közösség erejét.
Akkoriban ezek a helyek egyedi stílust képviseltek, ahol a régi vágású, vagány férfierények és a borbélyok profizmusa volt a menő.

A barber shopok azért lettek annyira népszerűek, mert olyan szolgáltatásokat kínáltak, amiket korábban otthon vagy az utcán intéztek az emberek. Gondolj bele: hajvágás, borotválás, szakáll igazítás, masszázs, meg minden, ami a külsődről szól!
Manapság ezek a helyek újra felkapottak. Nem csak a hajaddal foglalkoznak, hanem igazi közösségi terek, ahol lazíthatsz, beszélgethetsz, kávézhatsz, sőt, akár egy pohárka finom italt is leguríthatsz. Nem csak jól nézel ki tőlük, de egy kellemes környezetben töltődhetsz fel.

De mi a titkuk, hogy még ma is ilyen menők? Először is, amikor megjelentek, egyre fontosabb lett a férfiaknak a megjelenésük, és a barber shopba járás a öngondoskodás része lett. Másodszor, fejlődött a technika, a hajvágás, a borotválás, szóval egyre profibb lett a szolgáltatás. Harmadszor pedig, a barber shopok igazi találkozóhelyekké váltak, ahol a férfiak megoszthatták a híreket, pletykákat.
A barber shopok története egészen a középkorig nyúlik vissza, és tele van izgalmas fordulattal. Biztosan te is láttad már a bejáratnál azt a színes, csíkos rudat, az úgynevezett barber pole-t. Na, ennek a sztoriját mesélem ma el!

A „barber’s pole” magyarul „borbélyoszlopot” jelent. Eredetileg ezek az oszlopok sokkal nagyobbak voltak, és a betegek kapaszkodtak beléjük, amikor a borbélyok véreztették őket – ez akkoriban bevett orvosi eljárás volt. A színes csíkok sem véletlenül vannak ott: a vérrel átitatott kötéseket tekergették az oszlopra.
Jól látod, ez nem elírás. A középkorban a borbélyok nem csak hajat vágtak, hanem orvosi beavatkozásokat is végeztek. Ezeket a helyeket a barber pole-ról lehetett felismerni, és elég népszerűek voltak. Gondolj bele, itt húzták a fogat, véreztettek, sőt, amputáltak is! A borbélyok igazi multifunkciós szakemberek voltak, akik az egészségedért és a külsődért is felelősek voltak.

Kezdetben a borbélyok tálakban tették ki a kirakatba az emberi vért, hogy mutogassák, milyen ügyesek. Ez ugyan hatásos volt, de volt egy kis bibi: a vér gyorsan megromlott a melegben, büdös lett, és hát nem volt túl gusztusos látvány. A hatóságoknak közbe kellett lépniük, és betiltották ezt a fajta reklámot.
Ekkor jött a barber pole, ami segített elválasztani az orvosi és a borbélyi szolgáltatásokat. A színeknek is megvolt a jelentésük: a piros az orvosokat, a kék a borbélyokat jelképezte. A fehér csíkok pedig feldobták a dizájnt. Ez a színkombináció lett a borbélyüzletek védjegye. A barber pole tehát nem csak egy cégér volt, hanem egy szimbólum, ami megmutatta a két szakma közötti különbséget.

A klasszikus barber shop színek a fehér és a piros, ami a szakma orvosi gyökereire utal. A piros a véreztetést, a fehér a foghúzást és más műtéteket, a kék pedig a borbélyi szolgáltatásokat jelentette. Ahol mindent csináltak, ott mindhárom szín megjelent.

Még ma is sokszor láthatod a piros-fehér-kék kombinációt a barber shopokban. Ez persze részben az amerikai zászlóra is utal, de már korábban is divat volt. A reneszánsz idején például Amszterdamban is voltak ilyen színű üzletek, ahol hajat vágtak és orvosi beavatkozásokat is végeztek.
A mai barber pole már nem egy sima oszlop, hanem egy forgó szerkezet, ami azt az illúziót kelti, mintha a színes csíkok mozognának. Sok oszlop tetején van egy világító gömb is, ami jelzi, hogy a fodrászat nyitva van.

A barber pole története tényleg érdekes, tele van izgalmas sztorival. 1973-ban egy franciaországi borbélykiállításon Chuck Wilson meglátta a világ akkori legnagyobb barber pole-ját, és elhatározta, hogy ő épít egy még nagyobbat, 24 méterest!
Wilson saját kezűleg festette ki a faoszlopot, aztán egy hatalmas hungarocell gömböt rakott a tetejére. A művét először Portlandben állították ki, amivel bekerült a Guinness Rekordok Könyvébe. Ma ez a különleges alkotás a Pacific Egyetem területén áll, ahova Wilson adományozta.

Az Államokban a barber pole annyira népszerű lett, hogy nem csak a borbélyüzletek, hanem a szépségszalonok is elkezdték használni. Hogy megvédjék a barber shopok hagyományait, a törvényhozók betiltották ezt, és a barber pole-t a borbély szakma szimbólumává tették.
A 20. század második felében már csak néhány cég gyártott barber pole-t az Államokban. William Marvy volt az, aki beindította a tömeggyártást. Eleinte évi 5100 darabot adtak el, de ez a szám később lecsökkent 500-ra. Ennek az volt az oka, hogy elég drága volt, és sok államban betiltották a forgó reklámtáblákat.

A mai barber pole-okon még mindig a hagyományos színeket látod. A mai borbélyoknál ugyanis nem csak a sima hajvágást kapod meg, hanem klasszikus borotválást is, bőrpuhítással – pont úgy, ahogy régen.
A BEJEGYZÉS A HIRDETÉS ALATTI GOMBBAL FOLYTATÓDIK