HIRDETÉS BEZÁRÁS

Hogyan képes egy kis vontatóhajó egy hatalmas óceánjárót vontatni?

Biztos láttad már, ahogy egy aprócska vontatóhajó húz maga után egy óriási hajót, vagy akár egy dugig rakott konténerszállítót, ami több százszor nagyobb nála.

HIRDETÉS

Ha akár csak egy kicsit is konyítasz a fizikához, biztosan átfutott már az agyadon a teljesen jogos gondolat, hogy ez az összehasonlítás nem egészen stimmel, és inkább a paraméterekből meg az erőviszonyokból kellene kiindulni.

De az a bizonyos „intuitív sokk” így is garantált. Nézzük meg részletesen ezt az egész helyzetet, és derítsük ki, hogyan is működik ez a dolog.

érdekesség, fizika, Gépészet, hajó, hajózás, közlekedés, logisztika, technológia, tudomány, vontatóhajó
Segítség!

A vontatóhajó fő feladata az, hogy segítsen az óriási hajóknak ott manőverezni, ahol egyedül erre gyakorlatilag képtelenek lennének. Szűk hajózóutakon, kikötőknél és csatornákban, ahol a gigantikus konténerhajók vagy tankerek számára már egy pár fokos fordulat is kritikus lehet. Egy hatalmas hajónak óriási a tehetetlensége, és kis sebességnél nagyon nehezen irányítható – a hajócsavar és a kormánylapát alig fejt ki erőt, amikor a hajó lassan mozog.

A vontatóhajó úgy oldja meg ezt a problémát, hogy oldalirányú vagy hosszirányú húzóerőt fejt ki, és szó szerint oda vonszolja a hajót, ahová kell, méghozzá nagy pontossággal. Vontatók nélkül a kikötői logisztika teljesen megbénulna.

HIRDETÉS

Csakhogy amikor munka közben látod a vontatót, olyan érzésed támad, mintha egy hangya próbálna egymaga elhúzni egy téglát.

A legtöbb vontatóhajó szerkezetileg nem más, mint egy hatalmas motor, amit belezsúfoltak egy evezős csónak méretű hajótestbe. Ugyanakkor a hajócsavarjai a méreteihez képest igencsak nagyok.

érdekesség, fizika, Gépészet, hajó, hajózás, közlekedés, logisztika, technológia, tudomány, vontatóhajó
A vontatóhajó hajócsavarjai.

A modern kikötői vontatók motorereje lenyűgöző. Általában 3 000 és 8 000 kW között van (ez körülbelül 4 000–11 000 lóerő), a legerősebb óceáni vontatóké pedig meghaladhatja a 10–12 MW-ot is. Összehasonlításképpen: egy üdülőhajó vagy egy nagy konténerszállító egy egész erőművet hordoz a fedélzetén – az összteljesítményük elérheti a 40–80 MW-ot, sőt néha még többet is (a legnagyobb üdülőhajókra például 100 MW feletti összteljesítményű dízelgenerátorokat szerelnek).

A paradoxon az, hogy bár a vontató az óceánjáró teljesítményének csak a tizedével rendelkezik, mégis képes elképesztő húzóerőt kifejteni, hála a hajócsavarok különleges kialakításának és az azimut hajtóműveknek (Z-drive vagy Voith-Schneider). Ezek lehetővé teszik a vonóerő irányának azonnali, 360 fokos megváltoztatását, és nagyon alacsony sebességnél is hatékonyak. Ezért a vontatóhajó képes elmozdítani egy olyan hajót is, ami több százszor nehezebb nála, miközben az óceánjáró saját motorjai minimális sebességnél szinte haszontalanok a manőverezéshez.

HIRDETÉS

De nem is ez a legfontosabb. A lényeg itt a fizika. Nem túlzás azt állítani, hogy két-három felnőtt ember simán el tud tolni egy kisebb jachtot, amíg az a vízen van és úszik.

A folyadékoknál nincs tapadási súrlódás, és folyékony halmazállapotúak. Ez azt jelenti, hogy bármilyen kicsi erő mozgásba tud hozni egy úszó tárgyat, legyen annak bármekkora a tömege.

A vízben egy hatalmas objektum szinte alig súrlódik a felülettel – a súlyát a felhajtóerő (Arkhimédész törvénye) tartja, így csak a víz ellenállását és magának a testnek a tehetetlenségét kell leküzdeni. A szárazföldön ahhoz, hogy elmozdíts egy többtonnás rakományt, először le kell győznöd a közte és a talaj között fellépő tapadási súrlódást, ami vetekedhet a tárgy súlyával. Egy úszó objektum viszont a felület szempontjából már „súlytalan”. Tömege ugyan van, de nem nehezedik a fenékre, így a súrlódás minimális.

érdekesség, fizika, Gépészet, hajó, hajózás, közlekedés, logisztika, technológia, tudomány, vontatóhajó
Húzzuk, csak húzzuk.

A mozgás megindításához egészen kis vízszintes erő is elegendő – ez nem arra szolgál, hogy elszakítsa a tárgyat a talajtól, hanem kizárólag a gyorsításra fordítódik. Persze aztán belép a képbe a tehetetlenség is: minél nagyobb tömegű a tárgy, annál lassabban gyorsul fel. De ha folyamatosan húzod, mozgásba lendül, és a mozgását fenntartani már gyerekjáték, mivel kis sebességnél a víz ellenállása csekély.

HIRDETÉS

Pontosan ezért képes egy pici vontatóhajó eltolni vagy elhúzni egy nála százszor nehezebb hajót – az erő nem a felemeléshez kell, hanem csak a tömegközéppont lassú elmozdításához és a víz közegellenállásának leküzdéséhez. Ilyen feltételek mellett még egy izmosabb motorcsónak is képes lenne elvontatni egy hatalmas óceánjárót.

érdekesség, fizika, Gépészet, hajó, hajózás, közlekedés, logisztika, technológia, tudomány, vontatóhajó

A 19. században Európában a folyami csatornákon közlekedő hatalmas bárkákat lovakkal vontatták. A lovak a part mentén haladtak, és úgy húzták a bárkákat vagy a kisebb hajókat a csatornán. Mivel a víz súrlódása elég alacsony volt, tíz-húsz ló képes volt elmozdítani egy több száz tonnás bárkát is. Persze ez nem egy óceánjáró, és azért valamilyen szintű erőegyensúlyra szükség van, hiszen mégsem a súlytalanságról beszélünk.

A vontatóhajóknak viszont szükségük van a teljesítményre, hogy mindezt elég gyorsan végezzék ahhoz, hogy a hajó indulásakor legyőzzék a víz ellenállását, és hogy megküzdjenek az áramlatokkal. Ezért egyszerűen praktikusabb ezeket használni, mint motorcsónakokkal rángatni a hajókat. Egyébként nagyjából ugyanezért nem használják a vontatókat arra, hogy óceánokon keresztül vonszoljanak egy óceánjárót, mint valami utánfutót. El tudná ugyan húzni, de a sebesség nevetségesen alacsony lenne.

HIRDETÉS

Beszélgetés indítása

Jelentkezz be!

Tipp: a felhasználók képet is csatolhatnak a hozzászólásaikhoz!

    Iratkozz fel a hírlevelünkre,

    hogy elküldhessük neked a legjobb cikkeinket

    *heti egy e-mailt fogunk küldeni