HIRDETÉS BEZÁRÁS

Hogyan bántak a római katonák a női foglyokkal?

Az ókori Rómában, különösen a késői császárkor idején, számos szokás, majd később törvény is tiltotta, hogy egy gazda kegyetlenül bánjon a rabszolgájával.

    HIRDETÉS

    Ahogy a kereszténység széles körben elterjedt, ez a rabszolgaság felszámolásához vezetett – ettől kezdve a rabszolgákat, legalábbis formálisan, személyükben szabadnak tekintették.

    Diadalmenet, erőszak, háború, Hadifoglyok, jog, Légiósok, nők, Ókori Róma, rabszolgaság, történelem

    Azonban a hadifoglyokra ezek a szabályok nem vonatkoztak. Őket „a harcosok bátorsága révén szerzett közzsákmánynak” tekintették egészen addig, amíg el nem adták őket, és valakinek a tulajdonába nem kerültek. Ennek megfelelően semmilyen joguk nem volt, és gyakran ki voltak téve mindenféle fizikai erőszaknak. Ebben a tekintetben a római polgárok (kviritek) semmiben sem különböztek kortársaiktól, a többi néptől.

    Ennek megfelelően a lányokat és férjes asszonyokat (matrónákat) a katonák könnyedén „körbeadhatták”, hogy ezzel színesítsék nehéz mindennapjaikat. Nincs különösebb tudomásunk arról, hogy megkímélték volna az ártatlan szépségeket azért, hogy később drágábban adhassák el őket. Ebből a szempontból a rómaiaknak kevesebb előítéletük volt, mint a muszlimoknak, akik szintén hírhedtek voltak a rabszolgatartásról.

    Diadalmenet, erőszak, háború, Hadifoglyok, jog, Légiósok, nők, Ókori Róma, rabszolgaság, történelem
    HIRDETÉS

    Ugyanakkor a katonai szolgálat lehetőséget adott a meggazdagodásra a patríciusok, a lovagok és az egyszerű közemberek számára egyaránt. Emiatt a rómaiak kíméletlenül gyakorlatiasak voltak: a foglyokat (férfiakat és nőket is) később rabszolgának adták el, a befolyt pénzen pedig a sereg és a hadvezér osztozott. Ezért az élő foglyokat tűrhető körülmények között tartották és élelmezték, a könnyebb sebesülteket pedig ellátták a tábori orvosok.

    Általánosságban elmondható, hogy a leigázott ellenségek sorsa a hadvezér döntésén múlott. A katonák pedig rosszallhatták, ha a vezér túl kegyetlen volt, mivel ebben az esetben elestek a nekik járó pénztől. Persze a „kegyetlenség” római fogalom szerint azt jelentette, hogy az embereket minden további nélkül vagy különféle kínzások közepette egyszerűen lemészárolták („kés alá küldték”). Ettől eltekintve azonban a légionáriusoknak teljes joguk volt úgy szórakozni, ahogyan csak kedvük tartotta.

    Diadalmenet, erőszak, háború, Hadifoglyok, jog, Légiósok, nők, Ókori Róma, rabszolgaság, történelem

    Ha a római törvények szerint egy úr teljes mértékben rendelkezett rabszolgája teste felett, ez hatványozottan igaz volt a jogfosztott női foglyokra. Egyébként a bordélyházak (lupanáriumok) „dolgozói” is gyakran hadizsákmányból származtak, mivel a rabszolgák eladásakor sok tulajdonos kikötötte, hogy az illetőt nem fogják prostitúcióra kényszeríteni. „Meztelenül állt a parton, a vevő gyönyörűségére; testének minden porcikáját megvizsgálták és végigtapogatták” – írta erről Seneca.

    Az előkelő származás sem jelentett feltétlenül jobb bánásmódot a női foglyok számára. Ez különösen igaz volt a barbár törzsekből származó nőkre, bár a rómaiak néha kivételt tettek a keleti arisztokrata nőkkel. Például az icenusok törzsének felkelése a Brit-szigeteken nem kis részben azért tört ki, mert vezérük feleségét, Boudicát nyilvánosan megkorbácsolták, lányait pedig megerőszakolták.

    HIRDETÉS
    Diadalmenet, erőszak, háború, Hadifoglyok, jog, Légiósok, nők, Ókori Róma, rabszolgaság, történelem

    Ez valójában nem is háború volt, hanem a korábbi szövetségesek függetlenségének felszámolása. A vereség után a felkelés vezére (Boudica) öngyilkos lett, mert tudta, hogy diadalmenetben kellene részt vennie, majd nyilvánosan kivégeznék. Vagyis a fellázadt, névleges alattvalókkal sem bántak jobban, mint a nyílt ellenségekkel.

    Ennek ellenére az előkelő foglyoknak a diadalmenetig általában nem kellett aggódniuk – ha a becsületükért nem is, de – az egészségükért és a személyes biztonságukért. Fogságban tartották és viszonylag jól bántak velük, hogy később közszemlére tehessék, majd kivégezhessék őket a római istenek dicsőségére. Ez néha elég sokáig tartott – például Vercingetorix hat teljes évet töltött római börtönben. De utána természetesen őt is kivégezték.

    Diadalmenet, erőszak, háború, Hadifoglyok, jog, Légiósok, nők, Ókori Róma, rabszolgaság, történelem
    HIRDETÉS

    Ismerünk azonban példákat arra is, hogy a királyi családtagoknak megkegyelmeztek. Így például Arszinoé, Kleopátra egyiptomi királynő húga, a diadalmenet során szánalmat ébresztett a római népben.

    Caesar, aki jól ráérzett a közhangulatra, megkímélte az életét, és Epheszoszba küldte, hogy papnőként szolgáljon Artemisz templomában. Kleopátra azonban vetélytársat látott a húgában, és később rávette Marcus Antoniust, hogy végezzen vele.

    Thusneldát, Arminius germán vezér feleségét (aki a teutoburgi csatában legyőzte a római légiókat), saját apja szolgáltatta ki Augustusnak, mivel ez az apa az Örök Város szövetségesének tartotta magát.

    Diadalmenet, erőszak, háború, Hadifoglyok, jog, Légiósok, nők, Ókori Róma, rabszolgaság, történelem

    Germanicus győzelme után Thusnelda is felvonult a többi élő hadizsákmánnyal együtt a diadalmeneten, „szerető” apja szeme láttára. Életét azonban megkímélték, és egy előkelő római házban lett szolgáló. További sorsáról, és arról, hogyan bántak vele, nincs információnk.

    Zenobia, Palmüra királynője, aki a 3. század második felében kikiáltotta országa függetlenségét, életben maradt, noha sértő levelet írt Aurelianus császárnak. Aranyláncokban kellett végigvonulnia Rómán a diadalmenetben, de utána szabadon élhetett egy császári birtokon. Leszármazottai később a római nemesség (nobilitas) tagjai lettek.

    A BEJEGYZÉS A HIRDETÉS ALATTI GOMBBAL FOLYTATÓDIK

Beszélgetés indítása

Jelentkezz be!

Tipp: a felhasználók képet is csatolhatnak a hozzászólásaikhoz!

    Iratkozz fel a hírlevelünkre,

    hogy elküldhessük neked a legjobb cikkeinket

    *heti egy e-mailt fogunk küldeni