HIRDETÉS BEZÁRÁS

A gazda kénye-kedve szerint: Milyen piszkos dolgokra kényszerítették a rabszolgákat az ókori Rómában?

Rómában a szabad emberek és a rabszolgák száma szinte megegyezett.

    Az ókori Róma népe csodálta nagyszerű építményeit és hatalmas hadseregeit, miközben figyelmen kívül hagyta azoknak az embereknek a tömeges kizsákmányolását, akik felépítették a birodalmukat.

    HIRDETÉS

    Róma gazdasága és társadalmi élete azért működhetett a polgárai mellett, mert az állam szinte ugyanannyi rabszolgával rendelkezett. A római társadalom a fennálló jog és a társadalmi normák részeként elfogadta és támogatta a rabszolgákkal szembeni nemi erőszakot, mint bevett szokást.

    erkölcs, erőszak, hatalom, jog, Kizsákmányolás, rabszolgaság, Róma, társadalom, történelem

    Az ókori Róma törvényei szerint a rabszolgáknak nem voltak személyiségi jogaik, mivel munkára és kielégülésre szánt tulajdonnak tekintették őket. Nem élveztek jogi védelmet gazdáik intim vágyaival szemben.

    A fennmaradt írásos források és kőfeliratok tanúsítják, hogy a gazdák milyen gyakran használták intim célokra rabszolgáikat, és hogy a társadalom hogyan tette elfogadhatóvá az ilyen tetteket.

    A római rabszolgák mindennapi élete

    Egy római rabszolga feladatai teljes mértékben a gazdája igényeitől és attól függtek, hogy a gazda mennyire tartotta őt fontosnak. A rabszolgák lehettek gladiátorok vagy bányászok, de ugyanúgy lehettek házi cselédek is: szakácsok, dajkák, szolgálók.

    erkölcs, erőszak, hatalom, jog, Kizsákmányolás, rabszolgaság, Róma, társadalom, történelem

    Az egész Római Birodalomban a rabszolgáknak a munkaköri feladataik mellett „testi” kötelezettségeket is teljesíteniük kellett. Ez különösen igaz volt a nőkre, akiket minden jogi védelem nélkül nemi aktusokra kényszeríthettek. A törvény nem védte őket, mivel testük a gazdáik hatalmában volt.

    A vonzó külsejű rabszolganők különösen kiszolgáltatott helyzetben voltak. Nem volt joguk a magánszférához: a ház közös használatú részein aludtak, ahol bárki hozzáférhetett hozzájuk.

    A rabszolganőknek engedelmeskedniük kellett, ha gazdájuk érdeklődést mutatott irántuk. Az életüket gyakran a ház úrnőjének féltékenysége tette elviselhetetlenné.

    Juvenalis szatírikus formában írta le, hogyan verte meg naponta úrnője Peses nevű rabszolganőjét, akit azzal vádolt, hogy intim kapcsolata van a gazdával. A gazda a hatalmát nemcsak vágyai kielégítésére használta, hanem áldozatai feletti uralkodás és megalázásuk eszközeként is.

    HIRDETÉS

    Jogok nélkül, védelem nélkül, méltóság nélkül

    A római törvények szerint a rabszolgákat nem tekintették jogképes személyeknek. Nem volt joguk házasságot kötni vagy tulajdont birtokolni, és engedelmeskedniük kellett gazdájuk parancsainak.

    erkölcs, erőszak, hatalom, jog, Kizsákmányolás, rabszolgaság, Róma, társadalom, történelem

    A rabszolgatartók bármikor szétszakíthattak bármilyen nem hivatalos családi köteléket. A gazda eladhatta a rabszolgák gyermekeit, vagy elszakíthatta őket a szüleiktől, mivel a rabszolgák utódai jogilag az ő tulajdonát képezték.

    A római jog nem ismerte el a rabszolgák önrendelkezését intim kérdésekben.

    Mivel a rabszolgákat tulajdonnak tekintették, gazdáik törvénysértés nélkül intim kapcsolatot létesíthettek velük. A kihasználásukról szóló minden döntést kizárólag a gazdák hozták meg, az engedelmesség megtagadása pedig súlyos következményekkel járhatott.

    A római társadalom hideg és közönyös hozzáállása mutatja, hogy készen állt az emberi lényeket teljes mértékben kizsákmányolni a szórakozás és a haszonszerzés érdekében.

    Bordélyházak, prostitúció és a kizsákmányolás normalizálódása

    Rómában a prostitúció a városi élet megszokott részének számított, és nyíltan űzték. A tekintélyes negyedek mellett található bordélyházak megszokott szórakozóhelynek számítottak minden társadalmi rétegből származó férfi számára.

    erkölcs, erőszak, hatalom, jog, Kizsákmányolás, rabszolgaság, Róma, társadalom, történelem

    A legtöbb római prostituált rabszolga vagy felszabadított rabszolga volt, akiknek nem volt lehetőségük dönteni a saját sorsukról. Az állam engedélyköteles tevékenységként tekintett a prostitúcióra, és egyértelmű társadalmi hierarchiát alakított ki ezen a téren.

    A római prostituáltak társadalmi státusza a legmagasabbtól – a meretrixek (szabadnak született, illetve felszabadított nők vagy férfiak) – a legalacsonyabbig – az utcai prostituáltakig és a bordélyházakban dolgozó rabszolgákig – terjedt.

    Státuszbeli különbségeik ellenére a szexmunkások különböző típusainak élete gyakran összefonódott, és a kizsákmányolás azonos formáinak voltak kitéve. A gazdák elküldhették rabszolgáikat bordélyházakba dolgozni, vagy intim szolgáltatások nyújtására kényszeríthették őket.

    Bár a szexmunkát és a kerítést erkölcstelennek tartották és elítélték, a bordélyházak fenntartása – legyenek azok magán- vagy állami tulajdonban – megszokott üzletnek számított.

    HIRDETÉS

    Férfiak mint árucikkek: A férfiak körében előforduló szexuális rabszolgaság elfeledett történetei

    Bár a rabszolganők gyakrabban szenvedtek a nemi erőszaktól, a férfi rabszolgák is ki voltak téve az ilyen kizsákmányolásnak. Pompeji feliratok tanúsítják, hogy az exoliti és scortum néven ismert férfi szexmunkásoknak számos ügyfelük volt.

    erkölcs, erőszak, hatalom, jog, Kizsákmányolás, rabszolgaság, Róma, társadalom, történelem

    A fürdők üzemeltetői egyes rabszolgákat arra jelöltek ki, hogy a fürdőkben szolgáljanak ki, ahol a intim szolgáltatások is a kiszolgálás részét képezték. A férfi rabszolgáknak, még a durva bánásmód ellenére is, ki kellett elégíteniük a magas rangú ügyfeleket, mivel a római férfiak elvárták, hogy uralkodhassanak másokon.

    A társadalom eltűrte az ilyen viselkedést, amíg a római polgárok megőrizték domináns szerepüket a intim kapcsolatokban. Az alávetett szerepben lévő férfit gyengének, becstelennek és „nem eléggé férfiasnak” tartották.

    A római társadalom a Lex Scantinia törvényt alkalmazta azon magas rangú férfiak megbüntetésére, akik passzív szerepet vállaltak a homoszexuális kapcsolatokban, mivel a férfiaktól elvárták, hogy nemtől függetlenül minden aktusban dominanciát mutassanak.

    A férfi rabszolgák azonban nem élveztek ilyen védelmet, és gazdáik felhasználhatták testüket saját férfiasságuk és hatalmuk demonstrálására.

    Gender, hatalom és az élvezet politikája

    Rómában a dominancia társadalmi szabályai függtek a gender-szerepektől (társadalmi nemi szerepektől), de nem a ma megszokott értelemben. A férfiak feletti szexuális kontroll a társadalmi pozíciójuk megerősítését szolgálta.

    erkölcs, erőszak, hatalom, jog, Kizsákmányolás, rabszolgaság, Róma, társadalom, történelem

    Nem a szexuális preferenciákról volt szó, hanem a mások feletti ellenőrzésről. Maga az aktus szimbolizálta a társadalmi és politikai dominanciát mind a férfiak, mind a nők felett. A szabad nőket is érték szexuális jellegű bírálatok, bár több joguk volt, mint a rabszolganőknek.

    Több gyermeket szakítottak el családjától és tettek rabszolgává, mint ahányan háborúk során váltak szexrabszolgává, vagy akiket a szüleik adtak el.

    Az uralkodó osztály ezeket a gyermekeket „kedvenc játékszerekként” használta kielégülésre és érzelmi vigaszra, mivel az ártatlan áldozatok semmiféle védelemmel nem rendelkeztek az erőszakkal szemben.

    HIRDETÉS

    Vallási képmutatás és kulturális mentegetőzés

    Amikor a kereszténység az i. sz. 4. században széles körben elterjedt a Birodalomban, Róma új erkölcsi normákat kezdett befogadni. A nyilvános átalakulások ellenére azonban a polgárok magánélete keveset változott.

    erkölcs, erőszak, hatalom, jog, Kizsákmányolás, rabszolgaság, Róma, társadalom, történelem

    Az állam engedélyezte egyes bordélyházak további működését, amelyek így szórakozóhelyként funkcionáltak. Maguk a császárok is folytattak botrányos kapcsolatokat, mint például Hadrianus, aki szerette Antinoust annak tragikus vízbefulladásáig.

    Azok a vallási vezetők, akik elítélték a homoszexuális kapcsolatokat és a kicsapongást, általában kivételt tettek a rabszolgákkal szembeni nemi erőszak esetében. A jogrendszer védelmet nyújtott az erőszaktevőknek a vallási reformokkal szemben, mivel a rabszolgákat nem tekintették teljes értékű embereknek.

    A rómaiak kettős mércéje leplezte le nyilvános elkötelezettségüket a hatalom és a rend mellett, miközben egy erőszakkal és gyönyörökkel teli titkos életet rejtett.

    HIRDETÉS

    Záró gondolatok

    A rabszolgákkal szembeni nemi erőszak a római rabszolgaság rendszerének alapvető része volt. A hatalom döntő szerepet játszott egy olyan társadalomban, ahol a nemi erőszak és a kényszerítés megszokottnak számított.

    Jogi védelem híján a rabszolgák nem állhattak ellen testük kihasználásának, amely gazdáik számára mind a gyönyört, mind a haszonszerzést szolgálta. A Róma nagyságáról alkotott képünknek magában kell foglalnia azoknak az életeknek az emlékét is, amelyeket ezért a „nagyságért” áldoztak fel.

    erkölcs, erőszak, hatalom, jog, Kizsákmányolás, rabszolgaság, Róma, társadalom, történelem

    Róma fizikai csodái olyan embereknek köszönhetően jöttek létre, akiknek valódi történetei rejtve maradnak a történelem előtt. A rabszolgák és gazdáik közötti kapcsolatok vizsgálata nemcsak Róma múltját tárja fel, hanem azokat a kíméletlen igazságokat is, amelyek megmutatják, miért mentegetik a társadalmak a kegyetlenséget a kultúra és az üzlet nevében.

    A BEJEGYZÉS A HIRDETÉS ALATTI GOMBBAL FOLYTATÓDIK

Beszélgetés indítása

Jelentkezz be!

Tipp: a felhasználók képet is csatolhatnak a hozzászólásaikhoz!

    Iratkozz fel a hírlevelünkre,

    hogy elküldhessük neked a legjobb cikkeinket

    *heti egy e-mailt fogunk küldeni