Képzeld el, hogy egy vasúti átjáróhoz érsz, és a szemed előtt egy gigantikus vonat robog el. Összesen 660 vagon. A vonat hossza 7,5 km. Mennyi ideig fogsz az átjáróban állni? Legalább fél órát. De lehet, hogy többet is.
Amíg nálunk a 30-40 vagonból álló tehervonatok is már egészen hosszúnak számítanak, addig egyes országokban néhol több mint 7 kilométeres vonatok is közlekednek.
Kiderült, hogy a világ négy országában közlekednek rekordhosszúságú vonatok – Kanadában, Brazíliában, a Dél-afrikai Köztársaságban és Ausztráliában.
Ausztrália
Ausztrália hosszú évek óta tartja a vonathossz-rekordokat. A BHP vállalat ércszállításra használt vonata például 682 vagonból áll. A szerelvény hossza 7,3 km. Teherbírása 82 000 tonna. Hogy jobban megértsd, mennyire sok ez: az érc súlya, amit ez a vonat szállít, 24 Eiffel-torony súlyának felel meg.
Ami a személyszállító vonatok hosszát illeti, itt is Ausztrália áll az első helyen. A „Ghan” vonat 44 vagonból áll, hossza 1,3 km. Az Adelaide-Darwin útvonalon közlekedik, és az út három napig tart.
Kanada
A Kanadai Nemzeti Vasút kétszintes konténervonatokat használ az áruszállításra. Az ömlesztett árut szállító vonatok átlagos hossza 3 km, az egyéb árukat szállító vonatok megengedett hossza 3,7 és 4,2 km között van.
Dél-afrikai Köztársaság
A Dél-afrikai Köztársaságban 3,2 km hosszú vonatokat használnak. És szintén főként ércszállításra. A vonat átlagosan 342 vagonból áll, amelyeket 5 villanymozdony húz. Ebből 2 villanymozdony a szerelvény közepén található. Az útvonal hossza 841 kilométer.
Brazília
Brazíliában a szuperhosszú vonatokat fa és vasérc szállítására használják. A vonat átlagos hossza 3,2 km, a távolság. amit meg kell tenniük 900 km. A szerelvény körülbelül 330 vagonból áll.
Mi a helyzet más országokkal és Magyarországgal?
A listára nem került fel Kína, mert ott a leghosszabb vonatok hossza „csak” 220 vagonból állnak, és az Egyesült Államok sem, ahol a vonat hossza törvényileg 180 vagonra van korlátozva. Ami Magyarországot illeti, a válasz eléggé kézenfekvő: ahogy más kisebb országokban, úgy Magyarországon is elképzelhetetlen lenne egy ilyen hosszú szerelvény, mivel a városok és települések túl közel vannak egymáshoz, így egy 7 kilométer hosszú vonat esetenként akár 2-3 városba is belenyúlna egyszerre.
A BEJEGYZÉS A HIRDETÉS ALATTI GOMBBAL FOLYTATÓDIK