Egyes éttermek bizonyos technikákat alkalmaznak annak érdekében, hogy a vendégek minél többet költsenek evés közben. Ezért történik néha az, hogy végül sokkal többet kell fizetned, mint terveztél, vagy mint amennyit maga az étel ért. Minden ilyen alkalommal észrevétlenül manipulálnak téged az éttermek.
A Liked.hu-nál szeretnénk, ha az olvasóink mindig jó áron és finomat ennének, ezért úgy döntöttünk, hogy felsoroljuk azokat a trükköket, amiket az éttermek leggyakrabban alkalmaznak az éhes vendégeik megtévesztésére.
10 Delboeuf-illúzió
Talán láttál már olyan ábrákat, amelyek két azonos méretű, de különbözőnek tűnő tárgyat mutatnak. Az éttermek gyakran folyamodnak ehhez a fajta illúzióhoz: a nagy tányéron felszolgált ételek láttán a vendégek azt hiszik, hogy sokat esznek, holott ugyanennyi étel könnyen elférne egy kisebb tányéron is. Másrészt az a tény, hogy a tányéron sok üres hely van, arra késztetheti a fogyasztókat, hogy azt higgyék, még mindig enniük kell valamit. És ennek az ellenkezője is igaz: sok svédasztalos étterem kis tányérokat kínál a vendégeknek, ezzel arra késztetve őket, hogy minél kevesebbet egyenek, és hamarabb érezzék magukat jóllakottnak.
9 Adagolási trükkök
Tegyük fel, hogy iszol valami üdítőt, amikor étterembe mész. A legtöbb vendég megszokta, hogy ezt a fajta italt magas pohárban issza, így az étteremben is azt gondolja, hogy csak azért, mert magas a pohár, a lehető legtöbbet kapja az adott termékből. A helyzet azonban az, hogy az éttermi poharak sokkal vékonyabbak a megszokottnál. Az éttermek részéről tehát az lenne a fair hozzáállás, ha az italokat alacsonyabb, de szélesebb poharakban szolgálnák fel, mivel így vendégek jobban fel tudnák mérni, hogy mennyit is isznak pontosan. Persze az éttermeknek ez nem érdekük.
8 Drágábbnak tűnni az étel, mint amilyen valójában
Általában véve elmondható, hogy az ételek viszonylag jobb ízűek, ha normális evőeszközökkel fogyasztjuk őket, mintsem műanyaggal, vagy zacskóba csomagolva, még akkor is, ha az étel maga egyébként pontosan ugyanaz. Minél előkelőbb az étel tálalása, annál ízletesebbnek gondoljuk.
7 A „választható” szolgáltatások díja
Egyes helyeken és országokban szokás borravalót adni a pincérnek, ha a kiszolgálás megfelelő volt. Amit azonban talán nem tudsz, hogy sok étterem már a számládon is feltünteti ezt a díjat, különféle megnevezéssel, például „szervizdíj” néven. Sok vendég pedig nem tudja, hogy ez mit is jelent pontosan, és kellemetlennek tartja megkérdezni, ezért a szervizdíjon felül további borravalót ad a pincérnek. Olyan éttermek is vannak, ahol a pincéreket arra utasítják, hogy csak azután kérjenek borravalót, ha a vendég már kifizette a számlát a benne foglalt szervizdíjjal.
És bár néhány vendég túlságosan zavarban van ahhoz, hogy megkérdőjelezze, nem kellene-e kevesebbet fizetnie, a legtöbben észre sem veszik a plusz díjat, és végül többet adnak borravalót a pincérnek. Egyes esetekben a pincéreket arra utasítják, hogy csak akkor kérjenek borravalót, ha a vendég már kifizette a számlát a kiegészítő szervizdíjjal együtt.
6 Az ingyenes kenyér „újrahasznosítása”
Sok éttermi alkalmazott elismeri: ha a vendég nem fogyasztja el az ingyenesen felszolgált kenyeret, akkor elteszik, később újramelegítik, hogy másnap ismét az asztalokra kerüljön. Néhány vendéglátóhely azonban ennél kreatívabb megközelítést alkalmaz, és a már száradni kezdett kenyérből például pirítóst, krutont vagy hasonló termékeket készít.
5 Trükkök az étlapon
Amikor kiválasztják, hogy mit egyenek, sok vendég csak egy gyors pillantást vet az étlapra. Óvatosnak kell azonban lenni, mert sok étterem különféle trükkökkel manipulálja őket. A drágább ételek általában a lista elején szerepelnek, vagy kiemelkedő helyen vannak feltüntetve. Ráadásul az árakat gyakran pénznem nélkül tüntetik fel, mivel ez túlságosan felhívja a fogyasztó figyelmét az árra.
A BEJEGYZÉS A HIRDETÉS ALATTI GOMBBAL FOLYTATÓDIK