HIRDETÉS BEZÁRÁS

Meddig lehet alapjáraton járatni egy motort anélkül, hogy ez károsítaná az autót?

Mennyi ideig szoktad üresben járatni az autót?

    Az interneten rengeteg vita zajlik az alapjáraton történő motorjáratásról. Mennyi ideig lehet járatni a motort alapjáraton károsodás nélkül? Egyesek 10-15 percet, mások fél órát javasolnak.

    HIRDETÉS

    A taxik például akár fél napig is állhatnak a forgalomban. Mit okozhat ez? Hogyan járjunk el körültekintően? Lássuk!

    Üresben járatás 007

    Az üresben járatás három kritikus kérdést vet fel: a motor kenését, az üzemanyagrendszert és a motorolajat.

    Alapjárati fordulatszám és olajszivattyú

    Amikor még az egyetemen, a gépészmérnöki karon tanultam, sok tanár azt mondta, hogy az alapjáraton történő motorjáratás – műszaki szempontból (a motor tervezését illetően) – egyáltalán nem károsítja a motort. Akár 15 percig, akár 1-2 óráig is lehet járatni.

    HIRDETÉS
    HIRDETÉS
    HIRDETÉS
    Üresben járatás 006

    Azok a feltételezések, miszerint a súrlódási párok nem kenődnek megfelelően a nyomás hiánya miatt (pl. a főtengely- vagy vezérműtengely-csapágyaknál), egyszerűen nem állják meg a helyüket.

    Üresben járatás 005

    A modern, megfelelően tervezett motor még alapjáraton (700-900 ford./perc) is kiválóan pumpálja az olajat. Ennek oka, hogy a mai olajszivattyúk rendkívül hatékonyak, és még alapjáraton is bőségesen (hangsúlyozom) kenik az összes fontos súrlódási pontot.

    De ez csak a motortervezés szempontjából igaz. Még két tényezőt kell figyelembe venni: az üzemanyagrendszert és a motorolajat.

    HIRDETÉS
    HIRDETÉS
    HIRDETÉS

    Üzemanyagrendszer

    Ez egy rendkívül összetett téma, már csak azért is, mert többféle üzemanyagrendszer létezik, amelyek különböző üzemanyagokkal (pl. benzin, dízel, gáz) működnek. Ezért a feltételek is eltérőek. Ha a benzinmotorok szerkezetét vesszük alapul, létezik közvetlen és osztott üzemanyag-befecskendezés.

    Kezdjük a benzinnel.

    A benzin a legelterjedtebb üzemanyag. Elosztott befecskendezés esetén (amikor a befecskendező az szívócsonkban található), a befecskendező piszkosodása (alapjáraton) nem olyan jelentős, mondhatni minimális. Minél tisztább a benzin, annál tovább tart az injektor eltömődése.

    Üresben járatás 004

    Azonban egy bizonyos futásteljesítmény (pl. 100-150 000 km) elérése után a befecskendezőket célszerű tisztítani.

    Közvetlen üzemanyag-befecskendezés esetén (amikor a befecskendező az égéstérben található), a lerakódás mértéke kissé nagyobb (különösen alapjáraton). Természetesen ez sem 5000-10 000 km alatt fog eltömődni, de a befecskendező az égéstérben helyezkedik el, és jobban ki van téve a lerakódásoknak.

    Üresben járatás 003

    Gázmotorok (bármilyen, metán, propán stb.): a gázzal üzemelő motorok (közvetlen vagy befecskendezéses) lényegesen tisztábbak. Alapjáraton a gázmotorok szennyeződése minimális. A gáz kevesebb szennyeződést tartalmaz, ezért a motor hosszabb ideig marad tiszta, a szelepek pedig hamarabb elkopnak (de ez egy másik történet).

    Dízelmotorok: ezek a belső égésű motorok jóval hidegebbek, mint a benzinmotorok. Működési elvük is eltérő (itt a kompresszió gyújtja be az üzemanyagot). A dízelmotorok kissé (ha szabad így fogalmazni) szennyezettebbek. Azonban az alacsonyabb égéstérhőmérséklet és a jobb hatásfok miatt a lerakódások mértéke mérsékelt, és csak 100-150 000 km körül kezd jelentősebbé válni.

    Sokan felvethetik a dugattyúkon és gyűrűkön keletkező lerakódások kérdését. Ezek nem csak az alapjárattól, de a motor működésétől is keletkeznek (ne feledjük, hogy az üzemanyag égése során a lerakódások elkerülhetetlenek). A lerakódások minimalizálása érdekében érdemes néha „kiégetni” a motort, vagyis autópályára menni és magasabb fordulatszámon hajtani. Ettől a lerakódások nagy része egyszerűen elég.

    Üresben járatás 002

    Ezenkívül javaslom, hogy legalább minden második-harmadik tankoláskor tisztító adalékkal ellátott üzemanyagot tankolj. Az üzemanyag tisztító olyan adalékokat tartalmaz, amelyek nem csak a befecskendezőket, de a dugattyúkat is tisztítják a lerakódásoktól.

    HIRDETÉS
    HIRDETÉS
    HIRDETÉS

    Motorolaj

    Ideális esetben a motorolajnak kiváló minőségűnek kell lennie, és nem szabad fogynia. Ajánlott szintetikus olajat használni, de jó minőségű „hidrokrakkolt” olaj is elegendő lehet, a legjobb pedig a PAO + észter alapú olajok használata. A motorolajat városi forgalomban kb. 250-300 üzemóránként kell cserélni.

    tim mossholder V37iTrYZz2E unsplash

    Fontos megjegyezni, hogy minél tovább jár a motor, annál jobban elhasználódik az olaj. Még ha nem is vezetünk, de a motor jár, az olaj elhasználódik.

    A motorolaj szenved talán a legjobban a motor alapjáraton járatásától. Ha rendszeresen sokat állunk menet közben (és közben a motor zakatol), jelentősen csökkenteni kell a motorolajcsere időintervallumát.

    Összefoglalva

    Káros-e a motor alapjáraton járatása? A legtöbb esetben nem. De ne feledjük, hogy minél tovább járatjuk a motort alapjáraton, annál gyakrabban kell cserélni a motorolajat. Ezenkívül hetente-kéthetente egyszer érdemes „kiégetni” a motort az autópályán, hogy eltávolítsuk a felesleges lerakódásokat a dugattyúkból. A befecskendezőket úgyis tisztítani kell előbb-utóbb, az alapjáraton járatás csak a közvetlen befecskendezésű motorokat érintheti (gyorsabban bekoszolódhatnak), de ez sem kritikus. Ezért összességében nem okoz nagy kárt.

    Üresben járatás 001

    Sőt, télen az alapjáraton járatás (a motor bemelegítése) sokkal hasznosabb, mint hideg motorral elindulni – úgyhogy télen az alapjáraton történő járatás még növeli is a motor élettartamát.

    A BEJEGYZÉS A HIRDETÉS ALATTI GOMBBAL FOLYTATÓDIK

Mi a reakciód?

Tipp: a felhasználók képet is csatolhatnak a hozzászólásaikhoz!
  • Szia, guest

IRATKOZZ FEL A HÍRLEVELÜNKRE,

hogy elküldhessük neked a legjobb cikkeinket

*heti egy e-mailt fogunk küldeni

Még több Liked.hu

Továbbiak betöltése Betöltés...Nincs több bejegyzés.