Ettől ugyanis közvetlenül függ a jármű dinamikája, valamint a biztosítás díja és a gépjárműadó mértéke. A nyomatékra lényegesen ritkábban figyelnek, pedig sok vezető számára ez a paraméter gyakran hasznosabb lehet a teljesítménynél. Vizsgáljuk meg, hogy ez minek köszönhető.

Röviden fogalmazva, a nyomaték az az erő, amellyel a motor a főtengelyt tudja forgatni. Ezt a jellemzőt Newtonméterben mérik, és nagymértékben függ az üzemanyag típusától, amellyel a motor működik.
A belső égésű motoroknál a nyomaték közvetlenül függ a fordulatszámtól, a gyártók pedig megadják, hogy milyen fordulatszámon éri el a csúcsértékét. Az elektromos motoroknál más a helyzet: ezek a motorok szinte azonnal elérik a nyomaték csúcsát, ami széles tartományban elérhető marad.

Egyébként azonos feltételek mellett a dízelmotorok értéke magasabb a benzinmotorokhoz képest. Ez a hengerekben lévő magasabb sűrítési aránnyal magyarázható, amely lehetővé teszi a gázolaj begyulladását szikragyújtás nélkül.
A hengerekben uralkodó nyomás növeli a nyomatékot, a keverék fokozatos égése pedig tovább fokozza ezt a hatást. Ráadásul a dízelmotorok dugattyúlöketete általában hosszabb, mint a benzinmotoroké.
Most térjünk rá arra, hogy mi fontosabb a vezetők számára: a teljesítmény vagy a nyomaték. A lóerő valóban sok mindent meghatároz, és nem véletlenül vált ez az egyik legfontosabb jellemzővé. Azonban a valós használati körülmények között sok vezető számára hasznosabb a magas nyomaték, ami kényelmesebb és gazdaságosabb autóhasználatot tesz lehetővé.

Fontos megértened, hogy városi környezetben a csúcsteljesítményt általában ritkán éred el. Benzinmotoroknál a maximális értéket körülbelül 5500 fordulat/perc fordulatszámon lehet elérni.
Sok sofőr sosem pörgeti fel a motort ilyen magas értékre, ezért a rendelkezésre álló teljesítménynek csak egy részét használja ki. Ezzel szemben a maximális nyomaték sok motorban már 2000-3500 fordulat/perc fordulatszámon elérhető, ami átlagos értéknek számít a városi autózás során.
A fentiekből kiindulva a motor vonóereje a nyomatéktól függ. A gyakorlatban ez magabiztosabb elindulást jelent álló helyzetből, különösen megrakott autó esetén. Egyszerűen fogalmazva, a nyomaték határozza meg a motor „erejét”, és a valós vezetési körülmények között ez gyakran fontosabb, mint az autó 0-ról 100 km/h-ra történő gyorsulása vagy a végsebessége.

Ebből következik, hogy a mindennapi vezetés során a teljesítmény nem annyira lényeges. Valójában csak azok a vezetők tudják teljes mértékben kihasználni ezt, akik folyamatosan magas fordulatszámon használják a motort, vagy gyorsulási versenyeken vesznek részt. Normál használat során sokkal fontosabb a magas nyomaték, amely biztosítja a motor vonóerejét induláskor. És minél hamarabb éri el a csúcsértékét, annál gazdaságosabban vezethető az autó.
A BEJEGYZÉS A HIRDETÉS ALATTI GOMBBAL FOLYTATÓDIK