Lefele még sima utam volt, ám ahogy azt gondolhatod, kedves olvasó, a meredek, sáros partszakaszon az autóval nem tudtam visszakapaszkodni – túl csúszós volt a felázott talaj.
Kilométereket kellett megtennem (gyalog és stoppal), hogy eljussak a legközelebbi városba, egy autósboltig, és vegyek egy kézi csörlőt.

Miután odacipeltem ezt a szerszámot az autóhoz, hirtelen eszembe jutott, hogy azon a nyílt tóparton egyetlen megfelelő méretű fa sincs a közelben, amihez rögzíthettem volna a csörlőt.
Be kellett vernem a pajszert a nedves, köves talajba, és azzal húzni. Figyelembe véve, hogy a csörlő kötele csak 2 méter hosszú volt, a meredek part pedig vagy 40 méter, úgy hússzor kellett bevernem a pajszert és újraakasztanom a kötelet. Majdnem az egész napom ráment, de mit volt mit tenni? Nem volt honnan segítséget várni.
Már akkor arra gondoltam:
– Milyen szerencse, hogy itt legalább köves a talaj! De mi lett volna, ha csak laza homok van?
Tényleg, mit lehet tenni, ha mindenütt csak homok van, és még egy karót sem érdemes leverni, mert az sem tartana meg semmit? Hogyan lehet kihúzni az autót ilyen esetben?

Jól jegyezd meg, hátha még jól jöhet!
Köztudott, hogy az arabok nagy rajongói a terepjárós sivatagi versenyzésnek. Pont tőlük lestem el egy érdekes módszert a csörlő rögzítésére a sivatag közepén.
Ehhez egyébként még csak tevét sem kell fognod, hogy megkeresd rajta a vonószemet. Elég, ha van a csomagtartódban… egy egyszerű zsák. Valami ilyesmi.

Tökéletesen megfelel egy cukros vagy sós zsák is, de akár egy erősebb szemeteszsák is jó lehet szükség esetén. Minél erősebb, annál jobb.
Tehát, először is ásnod kell egy gödröt a homokban (vagy laza talajban). Ott kell ásni, ahová várhatóan a csörlőt rögzíteni fogod (vagyis számolnod kell a kötél hosszával).

A gödör legyen kicsit nagyobb, mint a zsák fektetve. Legyen körülbelül egy méter mély, de minél mélyebb, annál jobb. Igen, tudom, hogy egy ilyen gödröt kiásni nem egyszerű dolog. De még mindig jobb egy kicsit kínlódni a lapáttal, mint bizonytalan ideig ülni az elakadt autóban a segítségre várva.
Hogy ne dolgozz kétszer, a kiásott homokot (vagy földet) rögtön tedd bele a zsákba. Ehhez jó, ha a zsákot a gödör szélére állítod, mivel a homokkal teljesen megtöltve több mint 50 kg-ot fog nyomni, és nem lesz túl könnyű mozgatni.

Miután a gödör elkészült, kösd be a zsák száját, hogy a homok ne tudjon kiszóródni belőle.
Nos, a többi, gondolom, már érthető. Tekerjük körbe a zsákot a csörlő kötelével, és helyezzük el a gödörben vízszintes helyzetben.

A kényelem kedvéért jó, ha van nálad egy darab vontatóheveder vagy kötél, hogy azzal tekerd körbe a zsákot, és már ehhez kapcsold hozzá a csörlő kampóját.
Ennyi. Temesd be a gödröt a homokkal (vagy földdel), és próbáld meg kihúzni magad. Legalább olyan jól kell tartania, mint egy fának. Egyébként a zsák helyett használhatsz más kéznél lévő dolgokat is – rönköket, nagyobb köveket, ha épp akad. Bár persze kétséges, hogy ilyesmit találni egy valódi sivatagban – de egy európai folyóparton vagy erdőszélen előfordulhat.

Ennyi volt ez az érdekes módszer. Lehet, hogy egyszer még jól jön neked, hiszen laza talajban, homokban elakadni akár Magyarországon is el lehet. Például egy folyóparton (mondjuk a Tiszánál vagy a Dunánál), egy homokosabb területen (mint a Kiskunságban), vagy akár a Balatonnál a strandon. 🙂
A BEJEGYZÉS A HIRDETÉS ALATTI GOMBBAL FOLYTATÓDIK