HIRDETÉS BEZÁRÁS

Milyen olajat kell önteni, ha a motor futásteljesítménye meghaladja a 200 ezer km-t, hogy meghosszabbítsa az élettartamot? Tapasztalataim szerint

Általában a tapasztalt sofőrök már 150 000 km környékén elkezdenek jobban figyelni a motor hangjára.

HIRDETÉS

Egy új autónál a motor, ahogy régen mondták, nem egyszerűen csak jár, hanem szinte „suttog”. Ennyire csendesen működnek a mechanikus kapcsolatok a hajtókar, a főtengely és a dugattyúcsapszegek között.

Természetesen, ahogy a motor alkatrészei kopnak, és nőnek a hézagok a csapágyaknál, a hengerfalon és a vezérműtengely perselyeinél, a motor egyre zajosabbá válik. Erős kopás esetén pedig már mély, „basszus” hangon morajlik.

Ilyenkor a motor több üzemanyagot kezd fogyasztani, bár a kompressziója és a vonóereje még megfelelő szinten maradhat.

Adalék, autószerelés, karbantartás, kenőanyag, Kompresszió, kopás, motor, motorolaj, Olajcsere, Viszkozitás

Tehát még nincs okod arra, hogy motorgenerálra küldd az autót, viszont az olaj típusának megváltoztatása nagyon is helyes döntés lehet.

Általában az ilyen motorokhoz 5W30-as olajat választanak, bár a magas fordulatszámú Peugeot, BMW, valamint a prémium Toyota és Honda modellekhez megvannak a speciális ajánlások. A többség mégis megelégszik az 5W30-as vagy 5W40-es olajjal. Ez nem drága, és a tulajdonságai alapján teljesen megfelelő.

HIRDETÉS

Körülbelül 100 000 km futásteljesítmény körül megnőnek a hézagok a csapágyaknál. Emiatt az olajszivattyúnak némileg nagyobb terheléssel kell dolgoznia, hogy fenntartsa a megfelelő olajnyomást a főtengelyen, elkerülve ezzel a berágódást vagy a csapágyak elfordulását.

Itt van egy érdekes részlet: a kopott motor fürgébben kezd működni a siklócsapágyakon fellépő kisebb súrlódási veszteségek miatt, ezért a tulajdonos könnyen „kinyírhatja” a motort. Általában ilyen futásteljesítménynél már ajánlott a dugattyúgyűrűket és a szelepszár-szimeringeket kicserélni, valamint egy sűrűbb, magasabb viszkozitású olajra váltani.

Optimális választás az 5W40-es, vagy akár a 10W40-es olaj. Természetesen csak akkor, ha a motort rendszeresen átmostad, és eltávolítottad belőle a lakk- és olajsár-lerakódásokat.

De miért is kell kicserélni a gyűrűket 100 000 km után, amikor az új olajra váltasz?

Adalék, autószerelés, karbantartás, kenőanyag, Kompresszió, kopás, motor, motorolaj, Olajcsere, Viszkozitás

Természetesen a hengerfalak kopása miatt. Ha csak egyszerűen sűrűbb olajra váltasz, az bejuthat az égéstérbe. A régi olajlehúzó gyűrűk egyszerűen nem tudják majd lehúzni a felesleges olajat a hengerfalról, bár a csere után átmenetileg talán még a kompresszió is javulhat.

Ennek semmi jó vége nem lesz: pár hónapon belül elkezdődik a motorolaj-fogyasztás, és a szeleptányérokon lerakódó koksz miatt megnő a kipufogószelepek beégésének a veszélye.

200 000 km feletti futásteljesítménynél ajánlott legalább 10W40-es, de inkább 5W50-es viszkozitású olajra váltani. Ez az ajánlás némelyik sofőrnek furcsának tűnhet, de valóban így van: az új olajnak egyszerre kell vékonyabb olajfilmet képeznie és valamivel magasabb viszkozitással rendelkeznie.

HIRDETÉS

A probléma az, hogy az erősen kopott motoroknál megváltozik az olajrendszer hidraulikai ellenállása. Míg a siklócsapágyaknál nőnek a hézagok, addig a főtengelyben és a hajtókarokban lévő olajjáratok és csatornák fokozatosan beszűkülnek az olajsár és a korom lerakódásától.

Így az ilyen motorba való olajnak alacsonyabb hideg oldali viszkozitásúnak, jobban tapadónak és a nagy nyomásnak is ellenállónak kell lennie. Még egy fontos dolog: az új motorolaj legyen alacsony hamutartalmú. A hagyományos kenőanyagok ACEA besorolása általában A3 vagy A5. Egy kopott motorhoz viszont C3 és ILSAC minősítésű olajat válassz. Ez fontos, noha az ilyen kenőanyagok jóval drágábbak lehetnek a megszokottnál.

Továbbá az erősen kopott motorokhoz kizárólag a legjobb kopásgátló, súrlódáscsökkentő (tribológiai) tulajdonságokkal rendelkező olajokat ajánlott használni.

Adalék, autószerelés, karbantartás, kenőanyag, Kompresszió, kopás, motor, motorolaj, Olajcsere, Viszkozitás

Ez azt jelenti, hogy valódi, teljesen szintetikus olajat kell választanod, amely emelt mennyiségben tartalmaz kopásgátló adalékokat. Jellemzően ezek a sportautókhoz vagy a nagy terhelésű, magas hőmérsékleten üzemelő motorokhoz kifejlesztett kenőanyagok.

Itt azonban van egy kockázat, mivel az ilyen típusú motorolajokat hamisítják a leggyakrabban. Meg kell majd izzadnod, hogy valóban jó minőségű olajat találj.

HIRDETÉS

Vannak tulajdonosok, akik a hagyományos, 5W40-es motorolajhoz különféle adalékokat öntenek. Bizonyos típusú adalékok valóban csökkenthetik a kopást, és némileg növelhetik a kompressziót és az olajnyomást.

Ezeket azonban csak enyhén vagy közepesen kopott motoroknál, és csakis a már „fáradt”, használatban lévő olajhoz szabad hozzáadni. A friss, új olajban ezek az adalékok már eleve benne vannak, a felesleges „kémia” pedig csak árthat a motornak.

Adalék, autószerelés, karbantartás, kenőanyag, Kompresszió, kopás, motor, motorolaj, Olajcsere, Viszkozitás

Vagyis a legtöbb sofőr csak az autó eladása előtt önt adalékot a motorba, hogy ideiglenesen megnövelje az olajnyomást és a kompressziót. Más célra ezek az anyagok kevéssé alkalmasak, sőt, kifejezetten károsak lehetnek.

Van még egy jó módszer a motor élettartamának megnövelésére: cserélj gyakrabban olajat, és minden alkalommal alaposan mosd át a motort. Az előírt 15 000 km-es csereperiódus helyett végezd el a cserét már 7500–8000 km után.

HIRDETÉS

Beszélgetés indítása

Jelentkezz be!

Tipp: a felhasználók képet is csatolhatnak a hozzászólásaikhoz!

    Iratkozz fel a hírlevelünkre,

    hogy elküldhessük neked a legjobb cikkeinket

    *heti egy e-mailt fogunk küldeni