Egy új autónál a motor, ahogy régen mondták, nem egyszerűen csak jár, hanem szinte „suttog”. Ennyire csendesen működnek a mechanikus kapcsolatok a hajtókar, a főtengely és a dugattyúcsapszegek között.
Természetesen, ahogy a motor alkatrészei kopnak, és nőnek a hézagok a csapágyaknál, a hengerfalon és a vezérműtengely perselyeinél, a motor egyre zajosabbá válik. Erős kopás esetén pedig már mély, „basszus” hangon morajlik.
Ilyenkor a motor több üzemanyagot kezd fogyasztani, bár a kompressziója és a vonóereje még megfelelő szinten maradhat.

Tehát még nincs okod arra, hogy motorgenerálra küldd az autót, viszont az olaj típusának megváltoztatása nagyon is helyes döntés lehet.
Általában az ilyen motorokhoz 5W30-as olajat választanak, bár a magas fordulatszámú Peugeot, BMW, valamint a prémium Toyota és Honda modellekhez megvannak a speciális ajánlások. A többség mégis megelégszik az 5W30-as vagy 5W40-es olajjal. Ez nem drága, és a tulajdonságai alapján teljesen megfelelő.
Körülbelül 100 000 km futásteljesítmény körül megnőnek a hézagok a csapágyaknál. Emiatt az olajszivattyúnak némileg nagyobb terheléssel kell dolgoznia, hogy fenntartsa a megfelelő olajnyomást a főtengelyen, elkerülve ezzel a berágódást vagy a csapágyak elfordulását.
Itt van egy érdekes részlet: a kopott motor fürgébben kezd működni a siklócsapágyakon fellépő kisebb súrlódási veszteségek miatt, ezért a tulajdonos könnyen „kinyírhatja” a motort. Általában ilyen futásteljesítménynél már ajánlott a dugattyúgyűrűket és a szelepszár-szimeringeket kicserélni, valamint egy sűrűbb, magasabb viszkozitású olajra váltani.
Optimális választás az 5W40-es, vagy akár a 10W40-es olaj. Természetesen csak akkor, ha a motort rendszeresen átmostad, és eltávolítottad belőle a lakk- és olajsár-lerakódásokat.
De miért is kell kicserélni a gyűrűket 100 000 km után, amikor az új olajra váltasz?

Természetesen a hengerfalak kopása miatt. Ha csak egyszerűen sűrűbb olajra váltasz, az bejuthat az égéstérbe. A régi olajlehúzó gyűrűk egyszerűen nem tudják majd lehúzni a felesleges olajat a hengerfalról, bár a csere után átmenetileg talán még a kompresszió is javulhat.
Ennek semmi jó vége nem lesz: pár hónapon belül elkezdődik a motorolaj-fogyasztás, és a szeleptányérokon lerakódó koksz miatt megnő a kipufogószelepek beégésének a veszélye.
200 000 km feletti futásteljesítménynél ajánlott legalább 10W40-es, de inkább 5W50-es viszkozitású olajra váltani. Ez az ajánlás némelyik sofőrnek furcsának tűnhet, de valóban így van: az új olajnak egyszerre kell vékonyabb olajfilmet képeznie és valamivel magasabb viszkozitással rendelkeznie.
A probléma az, hogy az erősen kopott motoroknál megváltozik az olajrendszer hidraulikai ellenállása. Míg a siklócsapágyaknál nőnek a hézagok, addig a főtengelyben és a hajtókarokban lévő olajjáratok és csatornák fokozatosan beszűkülnek az olajsár és a korom lerakódásától.
Így az ilyen motorba való olajnak alacsonyabb hideg oldali viszkozitásúnak, jobban tapadónak és a nagy nyomásnak is ellenállónak kell lennie. Még egy fontos dolog: az új motorolaj legyen alacsony hamutartalmú. A hagyományos kenőanyagok ACEA besorolása általában A3 vagy A5. Egy kopott motorhoz viszont C3 és ILSAC minősítésű olajat válassz. Ez fontos, noha az ilyen kenőanyagok jóval drágábbak lehetnek a megszokottnál.
Továbbá az erősen kopott motorokhoz kizárólag a legjobb kopásgátló, súrlódáscsökkentő (tribológiai) tulajdonságokkal rendelkező olajokat ajánlott használni.

Ez azt jelenti, hogy valódi, teljesen szintetikus olajat kell választanod, amely emelt mennyiségben tartalmaz kopásgátló adalékokat. Jellemzően ezek a sportautókhoz vagy a nagy terhelésű, magas hőmérsékleten üzemelő motorokhoz kifejlesztett kenőanyagok.
Itt azonban van egy kockázat, mivel az ilyen típusú motorolajokat hamisítják a leggyakrabban. Meg kell majd izzadnod, hogy valóban jó minőségű olajat találj.
Vannak tulajdonosok, akik a hagyományos, 5W40-es motorolajhoz különféle adalékokat öntenek. Bizonyos típusú adalékok valóban csökkenthetik a kopást, és némileg növelhetik a kompressziót és az olajnyomást.
Ezeket azonban csak enyhén vagy közepesen kopott motoroknál, és csakis a már „fáradt”, használatban lévő olajhoz szabad hozzáadni. A friss, új olajban ezek az adalékok már eleve benne vannak, a felesleges „kémia” pedig csak árthat a motornak.

Vagyis a legtöbb sofőr csak az autó eladása előtt önt adalékot a motorba, hogy ideiglenesen megnövelje az olajnyomást és a kompressziót. Más célra ezek az anyagok kevéssé alkalmasak, sőt, kifejezetten károsak lehetnek.
Van még egy jó módszer a motor élettartamának megnövelésére: cserélj gyakrabban olajat, és minden alkalommal alaposan mosd át a motort. Az előírt 15 000 km-es csereperiódus helyett végezd el a cserét már 7500–8000 km után.