Az üzletekben kapható abroncsok közül messze nem mindegyik felel meg a járművezetők elvárásainak, különösen a zajszint tekintetében. Ezt a problémát egyesek speciális technológiákkal próbálják megoldani. Ezek közül az egyikről lesz szó most ebben az írásban.

Amikor gumit keresel, általában három tényező közül kell választanod: az autó stabilitása, a zajszint és az ár. Lehet kapni csendes gumit fejlett futófelülettel, ez teljesen reális, de drága lesz. Ha viszont olcsó abroncsokat veszel, akkor szinte lehetetlen megtalálni az arany középutat.
Egyes gumitípusok viszonylag csendesek, de nem annyira hatékonyan vezetik el a vizet, míg mások zajosak lesznek, de mély és széles mintázatuk megbízhatóan véd a vízen csúszás (aquaplaning) ellen.
Prémium abroncsokat nem minden autós engedhet meg magának, de a kerekek folyamatos zúgásába, különösen országúton vagy autópályán, nehéz beletörődni. Pontosan ezért kezdett sok sofőr más megoldások után nézni, amiket a gumigyártóktól lestek el.
Kiderült, hogy a cégek már évek óta használnak zajcsökkentő technológiákat, mégpedig úgy, hogy különleges anyagokat helyeznek el a gumiabroncs belsejében.
Például a Continental már elég régóta alkalmazza a ContiSilent technológiát. Ez azt jelenti, hogy egy további poliuretánhab réteget helyeznek el a gumiban, ami elnyeli a rezgések egy részét és csökkenti az akusztikus rezonancia jelenségét menet közben. Puha gumikeverékkel és jól megtervezett mintázattal párosítva ez lehetővé teszi, hogy jelentősen csökkenjen a kerekek zaja, különösen nagy sebességnél.

Persze, az ilyen technológiáknak megvannak a maguk hátrányai, és ezek közül a legfőbb a javítás nehézsége. Egy ilyen abroncs felszerelése nem különbözik a szokásostól, és a gyári megoldásokkal elkerülhetők a centrírozási problémák. Ha azonban kilyukad egy ilyen plusz hangszigeteléssel ellátott gumi, akkor a javításkor ki kell cserélni az akusztikus hab egy darabját, és ilyen munkát nem minden szakember vállal.
Ennek ellenére sokan megpróbálják saját kezűleg megvalósítani ezt a technológiát. A boltokban már kaphatók kész megoldások: ezek habosított poliuretánból (közismert nevén szivacsból) készült, ragadós felületű lapocskák. Ezeket elég az útmutató szerint elhelyezni az abroncs belsejében.

Egy abroncshoz való csomag több mint 20 ilyen lapocskát tartalmaz, így javításkor viszonylag könnyű kicserélni őket. De ennek az élvezetnek sem olcsó az ára: egy kerék házilagos hangszigetelése nagyjából 5-10 ezer forintba kerül.
Egyes sofőrök persze nem riadnak vissza attól, hogy a kész megoldások helyett más anyagokat használjanak. Néhány sofőr maga vásárol szivacsot, amit aztán óvatosan behelyez a gumiabroncsba, és a belső felületéhez ragaszt. Itt azonban fontos lenne nagyon alaposan megvizsgálni az anyag tulajdonságait a beszerelés előtt. Nyáron ugyanis a gumik magas hőmérsékletre forrósodnak, ezért a felhasznált szivacsnak mindenképpen bírnia kell az ilyen igénybevételt, máskülönben katasztrofális vége lehet.
A BEJEGYZÉS A HIRDETÉS ALATTI GOMBBAL FOLYTATÓDIK