A körforgalmú kereszteződések hagyományosan fokozott balesetveszélyű helyszínek. A helyzetet súlyosbítják azok a sofőrök, akik már elfelejtették a szabályokat, és úgy közlekednek, ahogy jónak látják.
Különösen veszélyes tud lenni a duplasávos körforgalomból való kihajtás, az ütközés következményei ugyanis ilyenkor súlyosak is lehetnek. Nézzük meg, hogy kinek van elsőbbsége a manőver végrehajtásakor, a körülményektől függően.

A körforgalmú kereszteződések célja az út bonyolult szakaszainak tehermentesítése, és gyakran meg is birkóznak ezzel a feladattal. Ezenkívül a körforgalmakat a biztonság növelése érdekében vezették be, mivel gyakorlatilag teljesen kizárják a járművek nagy sebességű, merőleges ütközésének kockázatát.
De a sofőröknek nem mindig sikerül megfelelően elkerülniük egymást a kihajtáskor, ezért balesetveszélyes helyzetek is kialakulhatnak. Persze nem nehéz elkerülni ezeket, ha minden sofőr emlékszik a KRESZ fontos pontjaira.

A körforgalomban gyakran látható, hogy a sofőrök a második vagy akár a harmadik sávból hajtanak ki. Egyszerűen elkezdenek gyorsan sávot váltani, elzárva az utat az egyenes irányba haladó autók elől. Fontos megjegyezni, hogy a közlekedési elsőbbség szabályait itt számos kísérő tényező befolyásolja: a felfestés és a jelzőtáblák.
Képzeljünk el egy olyan helyzetet, amikor két autónak kell elkerülnie egymást a körforgalomban. Az egyik autó sofőrje a szélső jobb sávban halad, és nem szándékozik kihajtani. A másik autó a belső sávban van, és a kijárat felé kanyarodik. Ennek eredményeként nagy a kockázata annak, hogy a két jármű útja keresztezi egymást, majd ütköznek. A jelzőtáblák ilyenkor segítenek meghatározni a közlekedési elsőbbséget.

Ha a jelzőtábla nem szabályozza, hogy milyen irányokban lehet haladni a körforgalomban, akkor a kereszteződésekre vonatkozó általános szabályokat kell követni. Ezek előírják, hogy jobbra kanyarodás előtt a vezetőnek el kell foglalnia a menetirány szerinti jobb oldali szélső sávot, és be kell kapcsolnia a megfelelő irányjelzőt.
Egyszerűbben fogalmazva, a sofőr csak a jobb sávból hajthat ki a körforgalomból. Ebben a sávban persze akár folytathatja is a körforgalomban való haladást, ha a jelzőtáblák vagy a felfestés ezt nem korlátozza.
Más a helyzet, ha van olyan jelzőtábla, ami szabályozza az elsőbbséget. Ezt gyakran felfestés is kiegészíti. Ebben az esetben a sofőröknek időben el kell foglalniuk azt a sávot, amely lehetővé teszi, hogy a kívánt irányba haladjanak. Ha a körforgalom szélső jobb sávjából csak jobbra kanyarodni lehet, akkor az ott haladó autóknak az első kijáratot kell használniuk.

Ebben az esetben a jelzőtábla gyakran lehetővé teszi a jobbra kanyarodást a második sávból is. A sávok megtartásával a sofőrök elkerülhetik a két jármű útjának keresztezését.
Tehát nem egészen helyes azt mondani, hogy a körforgalomból mindig csak a jobb sávból lehet kihajtani, a sávok szerinti haladási irányt lehetővé tévő tábla ugyanis engedélyt ad rá, hogy akár egy belső sávból is elhagyjuk a körforgalmat. Persze, ha a körforgalom háromsávos és a tábla csak a két külső sávnak engedélyezi ezt, akkor a harmadik belső sávból továbbra is szabálytalan a közvetlen kihajtás. A körforgalomból történő kihajtás előtt ugyanis először mindig át kell sorolni abba a sávba, amely lehetőséget biztosít a kihajtásra.
A BEJEGYZÉS A HIRDETÉS ALATTI GOMBBAL FOLYTATÓDIK