Ez egy példa arra, amikor a szerkezet nem ismerete vagy egyszerűen a tudatlanság nevetséges barkácsolásokhoz és a sofőröknek adott tanácsokhoz vezet.
Gondolom, mindenki egyetért abban, hogy az autó motorjának működése során apró fémrészecskék kerülnek a motorolajba, amelyek lerakódnak az olajban. Minden idegen részecskét az olajszűrő szűr ki.

Nos, vannak olyan „tanácsadók”, akik azt állítják, hogy az olajszűrő nem mindig képes kiszűrni a mikroszkopikus szennyeződéseket, és a működési elve nem foglalja magában az olaj folyamatos tisztítását.
Ma elmagyarázom, hogy is van ez valójában. Szükséges-e mágnest tenni a szűrőre, hogy növeljük a fémpor kenőanyagból történő eltávolításának hatékonyságát. Bármennyire is őrültségnek tűnik és hangzik elsőre, ezt a kérdést szeretném ma ebben a cikkben kivesézni.
VÁGJUNK BELE!

SZÓVAL.
Érthető, hogy az olajszűrők különbözhetnek egymástól, és nem csak a felépítésükben. Pontosabban, a felépítésük mindig ugyanaz… csak a külső megjelenésük más.
Teljesen mindegy, milyen papírt használ a gyártó, és az milyen sűrűségű. Ez mind csak üres duma arról, hogy „Miért drágább a drága olajszűrő az olcsóbbnál?”.
Az olcsó, utángyártott szűrők is képesek kiszűrni a legapróbb szennyeződéseket. Ezért még akkor is, ha a motorod kopott, az úgynevezett „fémpor” NEM fog folyamatosan keringeni az olajrendszerben, további kopást okozva a motor alkatrészeiben. Maga az olajrendszer felépítése ugyanis – már ha az alkatrészek rendben működnek – ezt nem teszi lehetővé.
A dilettánsok azt mesélik, hogy az olajszűrő működési elvében hiba van. Állítólag az olaj csak alacsony nyomáson halad át a papíron, ami még nem képes azt átszakítani. Magas motorfordulatszámon egy megkerülőszelep (bypass szelep) automatikusan a szűrőanyag megkerülésével irányítja át az olajat.
KÉRDÉS: Milyen megkerülőszelepről és melyik egységről van szó?
Néhány másik „okoska” azt állítja, hogy az olcsó olajszűrőkben a szűrőpapír gyakorlatilag csak alapjáraton működik. A drágább szűrőket magasabb nyomásra tervezték, de még ezek sem képesek a motor teljes fordulatszám-tartományában és az olajrendszerben ennek megfelelő nyomáson működni.
És mindezen fentebb leírt HÜLYESÉGEK miatt sok autós mágneseket tesz az olajszűrőre.

Hidd el, még mindig rengeteg autó van fémházas olajszűrővel.
Kiválasztanak egy megfelelő méretű mágnest, és rögzítik a szűrőházon, van, hogy ragasztóval „helyezik” rá. És ezt így teszik minden kötelező szerviznél.
Minden szerviz után szétfűrészelik az olajszűrőt, és ellenőrzik, hogy a mágnes „fogott-e” valami fémeset az olajból.
Mit gondolsz, mennyire bizonyult hasznosnak a „barkácsolás” eredménye?
Mielőtt összegezném a dolgot, hadd mondjam el neked a következőt.
Ha egyértelmű fémszilánkokat találsz az olajszűrőben, akkor sajnos már SEMMILYEN mágnes nem segít. Ez azt jelenti, hogy a motorod valamelyik alkatrésze súlyosan kopik, ami hamarosan az adott alkatrész vagy akár az egész motor meghibásodásához vezethet. Ilyenkor érdemes olajelemzést végeztetni: a laboratóriumi vizsgálat kimutatja, hogy pontosan milyen fémrészecskék kerültek az olajba, és ez alapján meg lehet határozni, melyik alkatrész kopik ennyire.
Ami az olaj olajszűrő melletti áramlását illeti:
Az olaj nem tud elhaladni a szűrőbetét mellett. A nyomáscsökkentő szelep (redukáló szelep) az olajszivattyún van, nem az olajszűrőben.

Az olajszűrőben egy visszacsapó szelep van, ami nem engedi az olajat visszafolyni a vezetékből. A szűrő pedig nem a fémrészecskéktől tömődik el (azokból kevés van), hanem a koromtól (az üzemanyag tökéletlen égésének és az olaj égésének termékeitől).

Akárhogy is, nehéz bármilyen pozitív hatást elérni a szűrőn lévő mágnes használatával, ahogyan negatívat is.
Ezért, ha már egyszer „felraktál” egy mágnest valahová a motorra, akár ott is hagyhatod.
Egy mosolyon kívül, persze, mást nemigen válthatnak ki az ilyen „barkácsolások”.
Ha már tényleg „el akarsz kapni” valamit a motorolajban, akkor használj mágneses olajleeresztő csavart az olajteknőn. Akkor tényleg láthatsz egy ilyen „sündisznót”, már ha komoly kopás van a motorban.

A BEJEGYZÉS A HIRDETÉS ALATTI GOMBBAL FOLYTATÓDIK