HIRDETÉS BEZÁRÁS

A guminyomás ellenőrzésének legfőbb hibái, amiket minden vezetőnek tudnia kell. Még a tapasztalt sofőrök is elkövetik néha

Tudod, hogy mekkora nyomásnak kell lennie az autód gumiabroncsaiban?

    Azért kérdezem ezt, mert sokan szinte az autók megjelenése óta szentírásnak veszik a 2 atmoszférás nyomást a személygépkocsiknál. Sok autó esetében ez valóban megfelelő… de itt sokan elkövetnek egy gyakori hibát.

    HIRDETÉS

    Sokan elfelejtik, hogy a gumiabroncs méretétől függően a szükséges nyomás eltérő lehet, és attól függően is, hogy mennyire van megterhelve az autód – a nyomást ennek megfelelően kell beállítani.

    autó karbantartás, autó terhelés, biztonságos vezetés, guminyomás, guminyomás ellenőrzés, guminyomás mérés, helyes guminyomás, hideg gumiabroncs, keréknyomás, nyomásmérő

    És íme erre egy szemléletes példa: a fenti táblázat, amely egyébként sok autón megtalálható a tanksapka fedelének belső oldalán vagy a sofőrajtó karosszériaoszlopán. Itt feketén-fehéren le van írva, hogy mekkora nyomásnak kell lennie a gumikban az adott abroncsméret, valamint az utasokkal és csomagokkal terhelt autó esetén.

    A legtöbb autós esetében az autó terheltsége általában nem változik jelentősen nap mint nap. Így nincs szükség a guminyomás folyamatos állítgatására. Ahogy a fenti táblázatból is látszik, a 2,1-2,2 Bar nyomás általában elegendő a kényelmes és biztonságos közlekedéshez három utassal és kevés csomaggal.

    autó karbantartás, autó terhelés, biztonságos vezetés, guminyomás, guminyomás ellenőrzés, guminyomás mérés, helyes guminyomás, hideg gumiabroncs, keréknyomás, nyomásmérő
    HIRDETÉS

    Viszont amikor az autó teljesen meg van pakolva, mind az 5 ülés foglalt, és a csomagtartó is tele van, akkor már felfelé kell módosítani a nyomást.

    Hogy lásd, mennyire kell állítani a nyomást minimális és maximális terhelés között, nézzünk meg egy másik táblázatot egy Volkswagen Golf 6 példáján. Itt jól látszik, hogy a normál nyomás minimális terhelésnél 2,0 Bar körül van, míg teljes terhelésnél 2,3 és 2,8 Bar között kell lennie.

    autó karbantartás, autó terhelés, biztonságos vezetés, guminyomás, guminyomás ellenőrzés, guminyomás mérés, helyes guminyomás, hideg gumiabroncs, keréknyomás, nyomásmérő

    Mivel a legtöbb sofőr csak ritkán közlekedik teljesen megpakolt autóval, ezért erre a nyomáskorrekcióra sincs gyakran szükség.

    Tehát, az első hibát megbeszéltük. Ahhoz, hogy ezt elkerüld, figyelned kell arra, hogy a guminyomás megfeleljen az autód terheltségének és az abroncsaid méretének.

    A második hiba pedig az, hogy sokan már eleve rosszul mérik meg a guminyomást. Hiszen sokan hogy csinálják? Mennek az úton, beugranak egy benzinkútra, ahol ott vannak a nyomásmérővel ellátott pumpák, megmérik a nyomást… majd elkezdik kiengedni a levegőt, mert a nyomásmérő legtöbbször a megengedettnél magasabb értéket mutat. Pontosan ez a második nagy hiba. Ezt nem szabad csinálni!

    A nyomást kizárólag hideg gumiabroncsokon szabad mérni. Ez azt jelenti, hogy az autó az elmúlt 3 órában nem volt használatban, vagy csak néhány kilométert tett meg alacsony sebességgel.

    HIRDETÉS
    autó karbantartás, autó terhelés, biztonságos vezetés, guminyomás, guminyomás ellenőrzés, guminyomás mérés, helyes guminyomás, hideg gumiabroncs, keréknyomás, nyomásmérő
    A guminyomás ellenőrzését csak hideg gumikon lehet elvégezni.

    Ellenkező esetben úgy jársz, mint az előbb említett példában: akkor mérsz nyomást mérni, amikor a levegő a gumikban a lehető legmelegebb, és ezért a nyomásmérőn túl magas értéket fogsz látni…

    Ezután leengeded a „megfelelő” értékre, de amikor a gumik kihűlnek, a nyomás a normális alá csökken. Pontosan ezért javasolja minden autógyártó, hogy ezeket a méréseket csakis „hidegen” végezd el.

    autó karbantartás, autó terhelés, biztonságos vezetés, guminyomás, guminyomás ellenőrzés, guminyomás mérés, helyes guminyomás, hideg gumiabroncs, keréknyomás, nyomásmérő

    És persze ne feledkezz meg annak a műszernek a pontosságáról sem, amivel a mérést végzed. Hogy biztosra menj, érdemes több nyomásmérő adatait is összehasonlítani, így megbizonyosodhatsz róla, hogy a tiéd nem csal.

    A BEJEGYZÉS A HIRDETÉS ALATTI GOMBBAL FOLYTATÓDIK

Beszélgetés indítása

Jelentkezz be!

Tipp: a felhasználók képet is csatolhatnak a hozzászólásaikhoz!

    Iratkozz fel a hírlevelünkre,

    hogy elküldhessük neked a legjobb cikkeinket

    *heti egy e-mailt fogunk küldeni