HIRDETÉS BEZÁRÁS

18 titkos trükk, aminek újra és újra bedőlünk, a boltok pedig közben meggazdagodnak rajtunk

Az utóbbi években a marketingesek annyira ügyesen megtanulták irányítani a figyelmedet, hogy észre sem veszed, ahogy halomra vásárolod azokat a termékeket, amikre valójában nincs is szükséged.

    HIRDETÉS

    Az akciók, a sárga árcédulák és a hűségkártyák csak a jéghegy csúcsát jelentik annak, amit „értékesítésösztönzésnek” hívnak. Valójában a kiskereskedelem belső működése sokkal bonyolultabb, mint amilyennek látszik.

    árazás, értékesítés, fogyasztó, kiskereskedelem, manipuláció, marketing, pszichológia, trükkök, tudatosság, vásárlás
    © Сережа Русский / Flickr
    • A „zöld álcázás” egy marketingfogás, amit arra használnak, hogy egy átlagos terméket „környezetbaráttá” varázsoljanak. Általában azokat a termékeket, amelyek csomagolásán zöld feliratok vannak, természetesebbnek tartod. Pedig a valóságban ez egyáltalán nem biztos, hogy így van.
    • A női termékek átlagosan 7%-kal drágábbak, mint az azonos férfi termékek. Pedig a termékek legfeljebb a színükben különböznek. Észreveheted például, hogy a férfiaknak szánt kék borotvák valamivel olcsóbbak, mint a nőknek szánt rózsaszínek. Ezt a jelenséget „rózsaszín adónak” hívják, és az az oka, hogy a nők hajlamosabbak vásárolni, ezért a gyártók szerint rajtuk többet lehet és kell is keresniük.
    árazás, értékesítés, fogyasztó, kiskereskedelem, manipuláció, marketing, pszichológia, trükkök, tudatosság, vásárlás
    ©  OddCommieKitty / Reddit
    • Az outletekben kapható termékek minősége rosszabb lehet, mint a márka normál üzleteiben. Ezért, ha kedvezményesen vásároltál valamit, és zavar az anyag vékonysága, a festék fakulása, a varrások minősége, és nem tudsz szabadulni attól az érzéstől, mintha nem az eredeti gyártó készítette volna, akkor nem tévedsz. Gyakran az ilyen üzletek számára a ruhákat külön gyártják az alapkollekciótól, és Kínából rendelnek egy tételt olcsóbb alapanyagokból. Egy volt outlet menedzser szerint az eladatlan készletet a fő üzletből az outletbe szállítani gazdaságilag nem éri meg. Egyszerűbb külön legyártatni nekik.
    HIRDETÉS
    • A próbafülkék ajtajai helyetti függönyök a sietség érzetét keltik benned, és arra késztetnek, hogy azonnal a döntésre koncentrálj, hiszen bármelyik pillanatban beléphet valaki. A tömegtermékeket gyártó márkáknak az eladási volumen kulcsfontosságú, ezért az eladók mindent megtesznek, hogy minél gyorsabban felpróbáld a ruhákat és kijöjj. Átlagosan a boltba betérők 25%-a jut el a próbafülkéig, és az ott jártak 67%-a vásárol is valamit.
    árazás, értékesítés, fogyasztó, kiskereskedelem, manipuláció, marketing, pszichológia, trükkök, tudatosság, vásárlás
    ©  KradushisyaTigr / Pikabu
    • Keresd a leárazott termékeket a bolt hátsó részében! Előtérbe a legdrágább, új és népszerű árukat teszik. Arra számítanak, hogy veszel néhány teljes árú terméket is, mielőtt elérsz a leárazott részleghez.
    • Azt a terméket, amelyre fel akarják hívni a figyelmedet, jobban megvilágítják. Általában az emberek a tér azon részei felé húznak, amelyek világosabbnak tűnnek. Az érzékszervi marketing és az érzelmek szakértői azt javasolják a bolttulajdonosoknak, hogy használják a fényt a kollekció egyes darabjainak kiemelésére.
    árazás, értékesítés, fogyasztó, kiskereskedelem, manipuláció, marketing, pszichológia, trükkök, tudatosság, vásárlás
    ©  Pxhere
    • A műszaki áruházakban mindig figyelj az árcédulákra! „Az áthúzott árral jelölt cédula tripla bónuszt jelent az eladónak. A dőlt betűs ár bónusz nélküli eladást takar. Az a termék, ami az eladónak előnyös, nem feltétlenül rossz, ahogy a számára nem előnyös sem feltétlenül jó, de ebben az esetben nem érdemes az eladó véleményére adnod” – írja egy elektronikai bolt volt munkatársa. Azt is javasolja, hogy ne várj az év végi akciókra és kiárusításokra: „Soha nem lesznek ilyenek. Decemberben mindig emelkednek az árak, és minél közelebb van 24-e, annál magasabbak. Sokaknak van ilyenkor 13. havi fizetése vagy év végi prémiuma – miért akciózna le bárki bármit?! Ha spórolni akarsz, a legjobb időszak az október-november.”
    HIRDETÉS
    • Néhány kereskedő szándékosan csak kevés terméket tesz ki az eladótérbe. Ezt azért teszik, hogy gyorsabban megvegyél valamit, amíg még van a méretedben. A butikok tulajdonosai hasonló elvet követnek: a vásárlóban az egyediség érzetét akarják kelteni, azt, hogy valami különlegeset vásárolt. De a butikokban a választék tényleg korlátozott, nem pedig mesterségesen van leszűkítve az eladások növelése céljából.
    árazás, értékesítés, fogyasztó, kiskereskedelem, manipuláció, marketing, pszichológia, trükkök, tudatosság, vásárlás
    ©  Pxhere
    • A könyvesbolti eladókat arra tanítják: „Add a könyvet a vevő kezébe!” Sokan egyszerűen azért veszik meg, mert nem akarják kínosan érezni magukat amiatt, hogy nem találják a könyv helyét a polcon, és nem akarják csak úgy visszatenni akárhova. Az „add a terméket a vevő kezébe” elv ugyanolyan sikeresen működik más üzletágakban is.
    • Feltetted már magadnak a kérdést, miért van mindig annyi ember a sorok között? Az üzletek tervezésekor gyakran alkalmaznak „fekvőrendőröket”: asztalokat, állványokat, display-ket. Ezek feladata, hogy lelassítsák a haladásodat. Ugyanezt a célt szolgálja a szőnyegpadló is: amikor azon jársz, kényelmesebb neked, lassabban haladsz, több terméket veszel észre, és emiatt valószínűleg vásárolsz is valamit.
    árazás, értékesítés, fogyasztó, kiskereskedelem, manipuláció, marketing, pszichológia, trükkök, tudatosság, vásárlás
    • Ha a ruhákat tengeren szállítják, vegyszerekkel permetezhetik le őket, hogy megvédjék a rakományt a penésztől a hajókon. Ezért minden megvásárolt ruhát feltétlenül ki kell mosnod használat előtt. De nem csak a vegyszeres kezelés az egyetlen ok.
    HIRDETÉS
    • Ne vedd fel az új fehérneműt, amíg ki nem mostad! Nem tudhatod, hol járt az a darab, mielőtt a boltok polcaira került. „Abban az üzletben, ahol dolgoztam, az összes fehérneműt egy kupacba dobálták a földre, hogy utána szétválogassák” – írja egy volt eladó.
    árazás, értékesítés, fogyasztó, kiskereskedelem, manipuláció, marketing, pszichológia, trükkök, tudatosság, vásárlás
    • Az emberek átlagosan 20%-kal többet költenek azokban a bevásárlóközpontokban, ahol jó ételudvar (food court) van. A vevők bevonzására a kereskedők aktívan alkalmazzák az illatmarketinget: speciális berendezésekkel kellemes illatokat permeteznek szét a térben. Ez lehet csokoládé, friss pékáru, valódi bőr, fa, kávé, vanília, piskóta, sült hús, pezsgő, gyümölcsök, bor illata, vagy bármi más, a megrendelő kívánságától függően.
    • Amikor a boltban két hasonló terméket hasonlítasz össze, amelyek közül az egyik lényegesen drágább, és végül az olcsóbbat veszed meg, az azt jelenti, hogy a horgonyhatás (anchoring effect) lépett működésbe. A magasabb árú termékeket néha csak „horgonyként” használják: az agyad keres valamit, amihez viszonyíthatja a kinézett terméket, így az olcsóbb darab már nem is tűnik olyan drágának, és megveszed.
    árazás, értékesítés, fogyasztó, kiskereskedelem, manipuláció, marketing, pszichológia, trükkök, tudatosság, vásárlás
    • Mielőtt megveszel egy ruhát, ami látszólag karcsúsít, győződj meg róla, hogy a boltban valódi tükrök vannak-e! Ehhez nézd meg az egyiket oldalról: ha a felülete görbe vagy hullámos, akkor a benne látható kép nem teljesen a valóságot tükrözi. Néhány kereskedő úgynevezett „hízelgő tükröket” (skinny mirrors) használ, amelyek optikailag karcsúsítják az alakot.
    HIRDETÉS
    • Az eladó köszönése egy módszer a bolt biztonságának növelésére is. Az eladó mindenkinek köszön, akivel találkozik, hogy a vásárló érezze, észrevették, és eszébe se jusson észrevétlenül kilopni valamit. Arra számítanak, hogy aki rosszban sántikál, az azt gondolja, hogy megjegyezték az arcát, és így majd nem mer törvénytelenséget elkövetni.
    árazás, értékesítés, fogyasztó, kiskereskedelem, manipuláció, marketing, pszichológia, trükkök, tudatosság, vásárlás
    • A gyártók szándékosan növelik a bevásárlókocsik méretét. Az elmúlt néhány évben az átlagos méretük körülbelül a duplájára nőtt. Ez arra ösztönöz téged, hogy több terméket pakolj bele.
    • Sok gyártó szándékosan nagyobbnak tervezi a csomagolást, vagy úgy módosít rajta, hogy közben a benne lévő termék mennyisége nem változik (sőt, néha még csökken is). Például néhány cég megnövelte a fogkrémes tubus nyílásának átmérőjét. Ezt az apróságot a vásárlók észre sem vették, a fogkrém viszont sokkal gyorsabban fogy, mivel egyszerre nagyobb adag jön ki belőle. Ennek következtében gyakrabban kell venned újat.

    Remélem, hogy érdekesnek és hasznosnak találtad ezeket az információkat.

    A BEJEGYZÉS A HIRDETÉS ALATTI GOMBBAL FOLYTATÓDIK

Beszélgetés indítása

Jelentkezz be!

Tipp: a felhasználók képet is csatolhatnak a hozzászólásaikhoz!

    Iratkozz fel a hírlevelünkre,

    hogy elküldhessük neked a legjobb cikkeinket

    *heti egy e-mailt fogunk küldeni