HIRDETÉS BEZÁRÁS

80 000 tégla postán: Hogyan járt túl egy amerikai a posta eszén, és épített fel egy bankot szinte ingyen

Az USA-ban a 20. század eleje a gyors növekedés, az iparosodás és a Vadnyugat hatalmas területeinek meghódításának időszaka volt.

HIRDETÉS

A gyors fejlődés mögött azonban gondok is húzódtak. Az egyik ilyen a közlekedés nehézsége és a kapcsolattartás volt a Keleti part gyorsan növekvő nagyvárosai, valamint a Nyugat prérijein, hegyein és sivatagain elszórt távoli települések között. Az áruszállítás vidékre vagy az épülő vasútvonalak mentén gombamód szaporodó új kisvárosokba hosszú, bonyolult és legfőképpen drága mulatság volt. A magánszállítók és expresszfutárok magasan tartották az árakat, így sok áru elérhetetlenné vált az egyszerű farmerek, bányászok vagy kisvállalkozók számára.

érdekesség, Gazdaság, közlekedés, legendák, leleményesség, logisztika, posta, történelem, usa, vadnyugat

A helyzet 1913. január 1-jén gyökeresen megváltozott. Hosszú viták és a magánszállítók lobbijának leküzdése után ezen a napon indult el végre az Egyesült Államokban az állami Csomagküldő Szolgálat (US Parcel Post) a Postahivatal részeként. Ez óriási jelentőségű esemény volt, valódi forradalom a logisztikában és amerikaiak millióinak mindennapjaiban. Innentől kezdve bárki küldhetett vagy fogadhatott csomagot 11 font (kb. 5 kg) súlyhatárig, megfizethető, államilag támogatott áron. A súlykorlátot hamarosan 20, majd 50 fontra (kb. 22,6 kg) emelték, ami teljesen új lehetőségeket nyitott meg.

Az új szolgáltatás előnyeit leginkább a nyugati országrész vidéki területein és kisvárosaiban élők érezték meg. Számukra a Parcel Post valódi ablakot nyitott a nagyvilágra. Lehetővé vált árucikkeket rendelni olyan híres cégek katalógusaiból, mint a Sears, Roebuck & Co. vagy a Montgomery Ward, és ezeket közvetlenül házhoz szállították postán, a városi áraktól alig eltérő összegért. Szerszámok, ruhák, vetőmagok, könyvek, alkatrészek, sőt még élelmiszerek is elárasztották az amerikai vidéket a postai csomagok révén. A Parcel Post a mikrogazdaság erőteljes motorjává vált: fellendítette a kereskedelmet, támogatta a kisvállalkozásokat, és egy kicsit könnyebbé, kényelmesebbé tette az életet az ország távoli zugaiban is.

Az új szolgáltatás létrehozói azonban, amikor a népszerűsítés érdekében rendkívül alacsony (szinte dömping-) árakat szabtak meg, aligha sejthették, milyen leleményesen használják majd ki egyesek ezt a lehetőséget. A utah-i Vernal városkában élő William Coltharp története a merészséggel határos találékonyság iskolapéldájává vált.

HIRDETÉS

Az emlékezet téglái: Egy ambiciózus projekt Utah-ban és a közlekedési zsákutca.

A Utah állam északkeleti részén, a Uinta-medencében fekvő Vernal a 20. század elején az amerikai Nyugat tipikus kisvárosa volt: kicsi, elszigetelt település, hegyek és sivatagos fennsíkok ölelésében. Gazdasága főként a mezőgazdaságra (állattenyésztésre) és a bányászatra épült. Vernal legnagyobb gondja – sok hasonló városhoz hasonlóan – a közlekedési elszigeteltség volt. A legközelebbi vasútvonal több mint száz mérföldre délre húzódott, így minden árut földutakon, lovaskocsikkal kellett a városba szállítani, ami lassú, nehézkes és méregdrága volt.

Ebben a városban élt egy fiatal és ambiciózus vállalkozó, William Horace Coltharp. Elhatározta, hogy egy új, tekintélyes banképületet emel Vernalban, amely az apja nevét viseli majd, és egyfajta emlékműként tiszteleg előtte. Coltharp a tettek embere volt: hamar talált is egy megfelelő telket a város egyik legforgalmasabb kereskedelmi negyedében (a Vernal Avenue és a Main Street sarkán), és elkészítette a terveket. Mivel bankról volt szó, masszív épületre volt szükség, ezért úgy döntött, téglából építkezik – hiszen ez erős, tartós és tekintélyt parancsoló anyag.

érdekesség, Gazdaság, közlekedés, legendák, leleményesség, logisztika, posta, történelem, usa, vadnyugat

A következő lépés a téglabeszállító felkutatása volt. Üzleti kapcsolatait latba vetve Coltharp rátalált a Salt Lake Pressed Brick Companyra, amely Salt Lake City, Utah állam fővárosának közelében működött. Sikerült megállapodnia egy hatalmas tétel – nyolcvanezer (80 000) tégla – megvásárlásáról, rendkívül kedvező áron. A távolság Salt Lake City és Vernal között légvonalban mintegy 193 kilométer (120 mérföld) volt – ami bár nem kevés az akkori viszonyokhoz képest, de leküzdhetőnek tűnt.

Úgy tűnt, minden sínen van. Ám ekkor jött a feketeleves: a szállítás. Amikor Coltharp elkezdte kiszámolni, mennyibe kerülne a 80 000 tégla eljuttatása Salt Lake City térségéből Vernalba (ez óriási súly – egy szabványos tégla 2-2,5 kg, tehát a teljes rakomány 160-200 tonnát nyomott!), ledöbbent. A teherszállító kocsik vagy speciális járművek bérlése négyszer annyiba került volna, mint maguk a téglák! Ez a költség gazdaságilag teljesen értelmetlenné tette a projektet, és úgy tűnt, szertefoszlik Coltharp álma az apja emlékére építendő bankról. Közlekedési zsákutcába futott.

HIRDETÉS

Kiskapu a törvényben: Coltharp zseniális (és merész) terve

William Coltharp valószínűleg jó pár álmatlan éjszakát töltött azon rágódva, hogyan juttassa el a téglákat Vernalba anélkül, hogy csődbe menne. Aztán egy nap, talán épp a friss helyi újságot lapozgatva vagy a postai díjszabást böngészve, támadt egy zseniális, szinte őrült ötlete. Eszébe jutott a nemrég indult Csomagküldő Szolgálat és annak hihetetlenül alacsony, „népbarát” tarifái, amelyeket az ügyfelek bevonzására találtak ki. És mi lenne, ha…?

érdekesség, Gazdaság, közlekedés, legendák, leleményesség, logisztika, posta, történelem, usa, vadnyugat

Coltharp terve a végletekig merész volt: az összes, mind a 80 000 téglát postán, hagyományos csomagként akarta elküldeni Salt Lake Cityből Vernalba! Első hallásra ez képtelenségnek tűnt. Coltharp azonban alaposan áttanulmányozta a Parcel Post szabályzatát. A legfontosabb korlátozás a csomagok súlyára vonatkozott: egy csomag nem lehetett nehezebb 50 fontnál (22,6 kg-nál). Voltak bizonyos méretbeli megkötések is, illetve valószínűleg limitálták az egy feladó által egy címzettnek egy napon feladható csomagok számát (a forrás 40 dobozt említ egyszerre, ami nagyjából 900 kg-ot jelentett).

Coltharp számolgatni kezdett. Egy tégla súlya körülbelül 2-2,5 kg. Ez azt jelentette, hogy egy 50 fontos csomagba nagyjából 8-10 téglát lehetett belepréselni. Következésképpen a 80 000 tégla feladásához mintegy 8000–10 000 csomagot kellett elkészíteni! Ez elképesztő méretű feladatnak ígérkezett.

Coltharpot azonban ez sem tántorította el. Úgy döntött, szigorúan a szabályokat követve fog cselekedni, kihasználva a díjszabásbeli kiskaput. Megállapodott a Salt Lake Pressed Brick Companyval, hogy a munkásaik minden egyes téglát vagy kisebb (8-10 darabos) adagot gondosan erős faládákba vagy egyéb csomagolásba raknak, ügyelve arra, hogy egyik csomag súlya se lépje túl a bűvös 50 fontot. Ezután ezt a több ezer egyforma, súlyos csomagot kellett módszeresen, nap nap után feladni a Salt Lake City melletti postahivatalban, az épülő vernali bank címére.

érdekesség, Gazdaság, közlekedés, legendák, leleményesség, logisztika, posta, történelem, usa, vadnyugat

Ha valóban létezett napi limit az egy címzettnek küldhető csomagokra (például a forrásban említett 40 láda, ami kb. 320-400 téglát, vagyis közel 900 kg-ot jelentett), akkor a teljes szállítmány feladása több mint 200 napot vett igénybe! Ez elképesztő türelmet, precizitást és összehangolt munkát követelt mind a feladótól (a téglagyártól), mind pedig Coltharptól, akinek fogadnia és raktároznia kellett Vernalban a beérkező „téglacsomagokat”.

Képzeld csak el a Salt Lake City-i postai dolgozók döbbenetét – és valószínűleg csendes dühét –, akiknek nap mint nap több tucat egyforma, dögnehéz, téglával teli ládát kellett átvenniük, lemérniük, lebélyegezniük és felpakolniuk, mindet a távoli Vernalba címezve! Aztán képzeld el a vernali postásokat, akiknek ezt az „építési levelezést” kellett kézbesíteniük a bank építkezésére. Coltharp terve nem csupán a tarifarendszer kiskapujának zseniális kihasználása volt, hanem egy valódi logisztikai hadművelet, amely a végletekig feszítette az új postai rendszer kapacitását (és az alkalmazottak idegeit).

HIRDETÉS

Bank a postán: Logisztikai mesterkurzus és a „csomagbank” öröksége

Így indult el a több ezer téglacsomag szokatlan utazására Salt Lake Cityből Vernalba. Az útvonaluk ráadásul közel sem volt egyenes. Az amerikai Csomagküldő Szolgálat ugyanis a már meglévő vasúthálózatot és postai útvonalakat használta, ami nem mindig jelentette a legrövidebb utat.

William Coltharp tégláit először a Denver & Rio Grande Western Railroad szerelvényeire pakolták, és elindították keletnek, a coloradói Mack állomásig. Itt átrakták őket a keskeny nyomtávú Uintah Railway vagonjaiba. Ez a híres és egyedülálló vasútvonal, amelyet eredetileg a bányavidékek kiszolgálására építettek, hihetetlenül meredek emelkedőiről és éles kanyarjairól volt ismert. A kisvasúton a téglák elzötyögtek a szintén coloradói Watson állomásig, közel a utah-i határhoz. A Vernalig hátralévő utolsó 65 mérföldet (kb. 105 km) pedig a posta által bérelt hagyományos teherkocsikon tették meg.

Az útvonal teljes hossza nagyjából 650 kilométert (több mint 400 mérföldet) tett ki – ez több mint háromszorosa a Salt Lake City és Vernal közötti légvonalbeli távolságnak! Coltharp számára azonban ez lényegtelen volt, mivel a postai díjakat rögzítették (vagy zónák alapján határozták meg), és nem függtek a csomag tényleges útvonalától. Ő az alacsony Parcel Post tarifát fizette, míg ennek a „világkörüli útnak” minden nyűgét és költségét a Postahivatal állta.

Elképzelni is rossz, micsoda logisztikai rémálmot zúdított Coltharp a postára. Több ezer egyforma, súlyos ládát kellett átrakodni egyik vonatról a másikra, majd végül a szekerekre. A postai tisztviselők, rakodók, vasutasok és fuvarosok ezen a nyakatekert útvonalon valószínűleg sűrűn emlegették a téglákat és azt is, akinek eszébe jutott így feladni őket. A szokatlan szállítmány híre minden bizonnyal szájról szájra terjedt az egész postai hálózatban.

A sok nehézség ellenére a terv bevált! Mind a 80 000 tégla (vagy majdnem annyi) épségben megérkezett Vernalba. William Coltharp felépíthette a bankot, méltó emléket állítva ezzel apjának. És ami a legmegdöbbentőbb: a postai kiskapu kihasználásával elért megtakarításnak köszönhetően az építkezés a tervezettnél hamarabb és az eredeti költségvetés alatt készült el! Ez az egyéni leleményesség és kitartás diadala volt a bürokrácia és a magánszállítók horribilis árai felett.

érdekesség, Gazdaság, közlekedés, legendák, leleményesség, logisztika, posta, történelem, usa, vadnyugat
Így néz ki a bank napjainkban.

A Postahivatal azonban hamar kapcsolt. A „téglabank” sztorija nagy port kavart. Világossá vált, hogy a hatályos szabályok és díjak lehetővé teszik a szemfüles polgárok számára, hogy a nehéz és nagyméretű áruk nagy távolságra történő szállításának tetemes költségeit az államra hárítsák. Hogy elejét vegye a hasonló eseteknek, Albert S. Burleson főpostamester új szabályt vezetett be: az egy feladó által egy címzettnek küldött csomagok napi összsúlyát 200 fontban (kb. 91 kg) maximálták. A kiskapu, amelyet Coltharp oly zseniálisan használt ki, bezárult.

Az alkotás azonban ott maradt. Vernal lakói, akik értették a tréfát, elnevezték az új épületet „Parcel Post Bank”-nak, vagyis „Csomagküldő Banknak” (vagy „Postabanknak”). Ez a név pedig bevonult a helyi történelembe. A különös utazást megjárt téglákból emelt épület a mai napig áll Vernalban. Jelenleg a Zion’s Bank, Utah egyik legnagyobb bankjának fiókja működik benne. De nemcsak pénzintézet, hanem az amerikai leleményesség, kitartás és a nehéz helyzetekben születő unortodox megoldások élő emlékműve is egyben. A „postán küldött bank” története bekerült az amerikai posta történelemkönyveibe, és a Vadnyugat egyik legismertebb és legmulatságosabb legendájává vált.

HIRDETÉS

Beszélgetés indítása

Jelentkezz be!

Tipp: a felhasználók képet is csatolhatnak a hozzászólásaikhoz!

    Iratkozz fel a hírlevelünkre,

    hogy elküldhessük neked a legjobb cikkeinket

    *heti egy e-mailt fogunk küldeni