A múlt évezred régi autóiban, egészen a Zsiguliig, vészhelyzetben a motort indítókarral, azaz „kurblival” rántották be. Ráadtad a gyújtást, beillesztetted a kart a főtengely végén lévő speciális nyílásba, és erőteljes rántásokkal tekerni kezdted, helyettesítve ezzel az önindítót.
Az egyszerűségét tekintve a „kurblinak” mind a mai napig nincs párja, ám a múltat már nem hozhatjuk vissza.

De hogyan pörgesd meg manapság a főtengelyt, ha a motor modern, az akkumulátor pedig épphogy csak pislákol? Vannak rá módszerek – de sok függ az adott helyzettől.
1. helyzet: Az autód manuális (kézi) sebességváltós
Ha az autód manuális váltós, és nem gond segítőket találni, megpróbálhatod „betolással” (vagy „behúzással”) beindítani a motort. Add rá a gyújtást, tedd a váltót üresbe, és kérj meg néhány jó szándékú embert, hogy tolja meg az autót. Te pedig természetesen ülj a volán mögé.
Amikor az autó egy kicsit felgyorsult, válts sebességbe (általában 3-as fokozatba), majd hirtelen engedd fel a kuplungot. Amint a motor beindul, azonnal nyomd ki újra a kuplungot, nehogy az alacsony sebesség miatt megint lefulladjon.

2. helyzet: Az autód automata sebességváltós
Az automata váltós autót, sajnos, nem lehet betolással beindítani. Segítőkre persze itt is szükség lesz, főleg, ha van autójuk – tőlük kérhetsz ugyanis például „bebikázást” az ő akkumulátorukról. A „bikázás” lényege egyszerű: a lemerült akkumulátor kivezetéseihez kell csatlakoztatni egy másik (működő) akkumulátort speciális kábelek segítségével.
Régebben az autósok gondolkodás nélkül segítettek így egymásnak, és a bikázó kábel szinte minden második csomagtartóban ott lapult. Neked vagy a segítőidnek van ilyen kábele? Ha igen, akkor a problémát gyakorlatilag megoldódott.

Egyébként ilyenkor hívhatsz egy taxit is, és kérhetsz bikázást a kiérkező autóról. Viszont a taxisnál valószínűleg nem lesz kábel és készülj fel rá, hogy illik fizetni ilyenkor a segítségéért.
3. helyzet: Van nálad (vagy a segítőknél) indításrásegítő (booster)

Ha van nálad indításrásegítő (persze feltöltött állapotban), akkor bármilyen motort beindíthatsz, függetlenül a váltó típusától vagy a segítők hiányától. Csatlakoztasd a készüléket az akkumulátor kivezetéseihez, és próbáld meg az útmutató szerint életre kelteni az autót.
4. helyzet: Az akkumulátor az otthonod közelében merült le
Ebben az esetben megpróbálhatod feléleszteni a lemerült akkumulátort, ami valószínűleg átfagyott. Vedd ki az autóból, és otthon tedd be 30-40 percre egy lavór forró vízbe – ne lepje el a tetejét, csak kb. az oldala felét! A meleg akkumulátor garantáltan több energiát ad le, mint a jéghideg. Ezt az egyszerű módszert kombinálhatod egy kis töltéssel, akár egy gyengébb akkumulátortöltővel is. Ezek az együttes lépések felgyorsítják az akkumulátor újraélesztésének folyamatát.
5. helyzet: Az akkumulátor fizetős autópályán merült le
Ha a baj valahol egy fizetős autópályán történik, elég felvenned a kapcsolatot az útkezelő segélyszolgálatával. A telefonszámuk általában rajta van az autópálya matrica vásárlásakor kapott bizonylaton, de az interneten egészen biztosan megtalálható. Ők segíteni fognak.

Ne habozz segítséget kérni!
Majdnem mindannyiunknak van egy barátja vagy ismerőse, akinek a csomagtartójában ott lapul egy indításrásegítő, egy bikakábel vagy egy erős vontatókötél. Egy barát biztosan segíteni fog – ha mással nem, néhány jótanáccsal.


