HIRDETÉS BEZÁRÁS

Miért vannak ezek a fekete pontok a személygépkocsik, vonatok és buszok ablakainak szélén?

Biztosan észrevetted már, amikor vonaton utaztál, ezeket a fekete pöttyöket az ablaküveg szélén.

Gyakran láthatod őket autók szélvédőjén is. Ebben a cikkben most elmagyarázom, hogy mire valók.

HIRDETÉS
autó, biztonság, dizájn, érdekesség, gyártás, járművek, technológia, tudomány, üveg, vasút

Kezdjük azzal, hogy ezeket a pontokat helyesen frittnek nevezik. Ami az összetételüket illeti, ez egy kerámiafesték, amelyet az üvegre visznek fel, majd egy speciális kamrában ráégetik. A festék megolvadása következtében letörölhetetlenné válik.

Most pedig tegyünk egy kis kitérőt. Az üveget kétféleképpen lehet behelyezni a nyílásba (legyen szó akár vasúti kocsiról, autóról vagy buszról). Az első módszer az, hogy az üveget egy gumirétegen (tömítésen) keresztül rögzítik a nyílásban, majd egy keretet képeznek, és azt a tartószerkezethez csavarozzák. Így csinálták a klasszikus autóknál, valamint a régi vagonoknál és villamosoknál is. Ilyen esetekben nem találsz fekete pontokat az üvegen.

HIRDETÉS
autó, biztonság, dizájn, érdekesség, gyártás, járművek, technológia, tudomány, üveg, vasút

Van egy második módszer is az üveg beszerelésére: a ragasztás. Ez poliuretán tömítőanyaggal történik, amely egyrészt megtartja az üveget, még jelentős rázkódás esetén sem engedi kirepülni, másrészt megakadályozza a nedvesség bejutását, és véd a huzattól (az előző esetben ezt a funkciót a gumi látta el). Az autóknál már régóta így járnak el, akárcsak a modern személyszállító járműveknél. A mozdonyvezető fülkéjének szélvédőjét sem keretbe helyezik, hanem ragasztják.

autó, biztonság, dizájn, érdekesség, gyártás, járművek, technológia, tudomány, üveg, vasút
HIRDETÉS

Ilyen esetekben láthatsz fekete pontokat (fritteket) az üvegen. Azért van rájuk szükség, hogy a közvetlen napsugarak ne érjék a poliuretán tömítőanyagot. Ez utóbbi kiválóan ellátja a feladatát – az üveg megtartását –, ugyanakkor „fél” a napsugaraktól, és azok hatására elveszíti tulajdonságait. Ha a tömítőanyag rétegét nem védik meg tőlük, az üveg nagyon hamar elveszíti a tartását és egyszerűen kiesik, vagy kirepül.

autó, biztonság, dizájn, érdekesség, gyártás, járművek, technológia, tudomány, üveg, vasút

Ezenkívül a kerámiafesték rétege érdes, ami szintén előnyös, mivel a tömítőanyag jobban tapad az érdes felületen, mint a simán. És ezen felül a frittek esztétikai funkciót is betöltenek.

A helyzet az, hogy a tömítőanyag rétege a teljes kerület mentén egyenetlen. És ha nem lennének ezek a fekete keretek, akkor ez tökéletesen látszana, ami valószínűleg nem lenne túl szép látvány. Ezért az üveg széle teljesen fekete, majd a pontokból egy átmenet (gradiens) képződik – vagyis egy átmenet a fekete keretből az átlátszó üvegbe, ami vizuálisan kellemesebb.

HIRDETÉS

Beszélgetés indítása

Jelentkezz be!

Tipp: a felhasználók képet is csatolhatnak a hozzászólásaikhoz!

    Iratkozz fel a hírlevelünkre,

    hogy elküldhessük neked a legjobb cikkeinket

    *heti egy e-mailt fogunk küldeni