HIRDETÉS BEZÁRÁS

Miért fordulnak meg és repülnek fejjel lefelé az űrhajók a föld körüli pályán?

Amikor az űrrepülésről van szó, ösztönösen úgy gondolnánk, hogy egy űrhajónak „felfelé” kellene repülnie, mint egy csillagok felé száguldó rakétának.

HIRDETÉS

Még inkább azt várnánk, hogy az űrhajó „hassal a Föld felé” helyezkedjen el. De ha megfigyeled a repülés valóságát, a Space Shuttle gyakran repült fejjel lefelé, vagyis „hassal a világűr felé”, ami számunkra meglehetősen furcsa.

dokkolás, fizika, keringés, technológia, tudomány, űrállomás, űrkutatás, űrrepülés, űrsikló, világűr
A várt helyzet.

Nos, kezdjük az alapoknál. Pályára állva nincsenek olyan megszokott fogalmaink, mint „fent” és „lent”. Minden, ami pályán mozog – legyen az műhold, űrhajó vagy egy szkafanderes űrhajós – valójában folyamatosan a Föld felé zuhan. Mivel azonban az adott test egyidejűleg nagy sebességgel (körülbelül 28 000 km/h) halad előre, folyamatosan „célt téveszt” a felszínhez képest. Pontosan így működik a keringési pálya.

Ebben a koordináta-rendszerben egy tárgy helyzete csupán megegyezés kérdése. Lehet, hogy az egyik űrhajós a másik számára „fejjel lefelé” van, de közben egyikük sem érzékeli a valódi „lent” irányát.

Ezért a „shuttle fejjel lefelé repül” kifejezés csupán egyet jelent: szándékosan egy meghatározott módon tájolják a Földhöz és a Naphoz képest.

HIRDETÉS

A kulcsfontosságú pillanat – a shuttle átfordulása – nem a pályán történik, hanem még a légkörben való emelkedés során. A Földről való indítás után a sikló először függőlegesen emelkedik, majd végrehajt egy manővert, átfordulva úgy, hogy a hasi részével előre, „fejjel” a bolygó felé repüljön tovább. Ez az átfordulás, amelyet Roll Program-nak neveznek, a repülés körülbelül 20. másodpercében történik.

dokkolás, fizika, keringés, technológia, tudomány, űrállomás, űrkutatás, űrrepülés, űrsikló, világűr
A valós helyzet.

Az ok itt egyszerű: az aerodinamikai terhelés elosztása. Fordított helyzetben a nagy sebességű légáramlás úgy halad el a shuttle törzse mentén, hogy minimalizálja a szárnyakra nehezedő nyomást. A normál (nem fordított) konfigurációban ezek az elemek sokkal nagyobb terhelést kapnának, ami növelné a szerkezeti károsodás vagy a túlmelegedés kockázatát.

Ezenkívül a fordított helyzet stabilabb tömegközéppontot biztosít a teljes „shuttle + üzemanyagtartály + oldalsó gyorsítórakéták” rendszer számára, ami kritikus a gyorsítási fázisban. Ez csökkenti az üzemanyag-fogyasztást és egyszerűsíti az irányítást.

Amikor a shuttle még nem érte el a világűrt és a légkör felső rétegeiben halad, a legénység vizuális támpontokat használ. Az ablakokon keresztül látható Föld lehetővé teszi az űrhajósok számára, hogy kövessék a helyzetüket a horizonthoz képest. Olyan körülmények között, amikor a külső érzékelők meghibásodhatnak, a Földdel való vizuális kapcsolat megbízható tájékozódási módszer marad. Továbbá, a Föld látványa a start során pszichológiailag további erkölcsi támogatást nyújt a legénységnek.

HIRDETÉS
dokkolás, fizika, keringés, technológia, tudomány, űrállomás, űrkutatás, űrrepülés, űrsikló, világűr
STS 117.

A shuttle hővédő pajzsának kialakítása különös jelentőséggel bír. Az alját több ezer hőálló kerámialap borítja. Ezek a lapok akár 1650 °C-os hőmérsékletet is képesek elviselni, amely a légkörbe való belépéskor keletkezik, több mint 7 km/s sebességnél.

Bár a Föld körüli pályán nincs sűrű légkör, a napsugárzás továbbra is hat, ami túlmelegedéshez vezethet. Az egyenetlen felmelegedés elkerülése érdekében a shuttle-t úgy tájolták, hogy az űrhajó árnyékos része (az alja) nézzen a Nap felé. Ez lehetővé tette a hő egyenletes elosztását és a fedélzeten lévő érzékeny műszerek védelmét. Ezzel egyidejűleg a borítás megakadályozta az alkatrészek hőtágulását, ami kritikus a hermetikus zárás és a mechanizmusok megbízható működésének fenntartásához.

A shuttle tájolása befolyásolta a rádiókommunikációt és a navigációt is. Fordított helyzetben az antennák a Föld felé néztek – oda, ahol a követőállomások és az átjátszók találhatók. Ez stabil telemetriát, megbízható adatátvitelt és hangkommunikációt biztosított. Ha az űrhajó másképp helyezkedett volna el, a jeleket közvetítő műholdakon keresztül kellett volna továbbítani, vagy el kellett volna fordítani az űrhajót, ami bonyolította volna az irányítást.

HIRDETÉS

Ezenkívül a küldetés kiemelt feladata gyakran a Föld felszínének fényképezése volt. Ehhez a külső burkolaton lévő kameráknak és műszereknek szintén a bolygó felé kellett nézniük. A fordított tájolás ezt felesleges manőverek nélkül tette lehetővé.

dokkolás, fizika, keringés, technológia, tudomány, űrállomás, űrkutatás, űrrepülés, űrsikló, világűr
Dokkolás.

A következő szempont a dokkolás kérdése. A Nemzetközi Űrállomás (ISS) egy viszonylag stabil, alacsony Föld körüli pályán kering. Amikor a shuttle megközelítette, a pályán alulról, az állomás felé emelkedve haladt – ezt a pályamechanika törvényei írják elő. Ahhoz, hogy egy test módosítsa a pályamagasságát, változtatnia kell a sebességén: hogy „felemelkedjen” az ISS-hez, a shuttle-nek kissé lassítania kellett. Ez ellentmond az ösztöneinknek, de a világűrben éppen a fékezés teszi lehetővé, hogy egy tárgy egy elliptikus pálya révén magasabb pályára álljon.

Pontosan ezért volt kényelmesebb és hatékonyabb alulról megközelíteni az ISS-t, megtartva a fordított helyzetet. Ez tette lehetővé, hogy a shuttle dokkolószerkezetét egyenesen az űrállomás moduljára irányítsák anélkül, hogy további forgó manőverekre lenne szükség, vagy hogy megkockáztassák a tájolás elvesztését.

HIRDETÉS

Beszélgetés indítása

Jelentkezz be!

Tipp: a felhasználók képet is csatolhatnak a hozzászólásaikhoz!

    Iratkozz fel a hírlevelünkre,

    hogy elküldhessük neked a legjobb cikkeinket

    *heti egy e-mailt fogunk küldeni