HIRDETÉS BEZÁRÁS

Meddig lehet alapjáraton járatni egy motort károsodás nélkül? Egy autószerelő válasza

Biztosan te is találkoztál már az autósok közti vitákkal arról, hogy „káros-e” a motornak az alapjáraton való működés.

HIRDETÉS

Az alapjárat az a működési mód, amikor a főtengely a lehető legkisebb sebességgel forog, miközben a motor nem végez hasznos munkát.

Amikor a motor terhelés nélkül jár, a főtengely alapjárati fordulatszámon pörög. A gázpedál ekkor alaphelyzetben van, az üzemanyag és a levegő pedig a szinte teljesen zárt fojtószelepen keresztül jut be az égésterekbe.

alapjárat, Benzin, dízel, karbantartás, kopás, motor, motorolaj, technika, tippek, üzemanyag

Az optimális alapjárati fordulatszámot a mérnökök minden egyes motormodellhez, sőt, minden egyes autóhoz egyedileg határozzák meg. Előfordul, hogy ugyanaz a motor más-más alapjárati fordulatszámon üzemel a különböző autókban.

De vajon mennyi ideig járhat egy motor alapjáraton anélkül, hogy az úgymond az „egészségére” menne?

Van, aki szerint legfeljebb 10-15 percig, míg mások akár 1 órát is emlegetnek.

A taxisok autói pedig szinte megállás nélkül, napokig is képesek egy helyben „pöfögni”. Veszélyes ez?

Hadd magyarázzam el neked szerelői szemmel.

alapjárat, Benzin, dízel, karbantartás, kopás, motor, motorolaj, technika, tippek, üzemanyag

Ha az alapjáratról van szó, három dolgot kell megvizsgálnunk: a motor kenését, az üzemanyagrendszert és magát a motorolajat.

Alapjárat és az olajszivattyú

Szigorúan műszaki szempontból nézve az alapjárat önmagában nem tehet kárt a motorban.

A motor alapjáraton akár 15 percig, 1 vagy 2 órán át is működhet, amíg van üzemanyag a tankban.

HIRDETÉS

Azok az állítások, miszerint a súrlódó alkatrészek kenése elégtelen, mert alapjáraton nincs elegendő olajnyomás (például a főtengely vagy a vezérműtengely csapágyainál), egyszerűen laikusoknak szólnak és minden szakmai kritikát nélkülöznek.

Ugyanakkor tény, hogy léteznek olyan motorok, amelyeknél bizonyos konstrukciós hibák miatt éppen alapjáraton következik be a vezérműtengely fokozott kopása.

alapjárat, Benzin, dízel, karbantartás, kopás, motor, motorolaj, technika, tippek, üzemanyag

Egy modern motor még alapjáraton (700-900 ford./perc) is tökéletesen keringeti az olajat a kenési rendszerben. A mai olajszivattyúkat annyira nagy teljesítményűre tervezik, hogy mondhatni „bőven van bennük tartalék”. Tehát, ha nincs tervezési hiba, a kenőanyag azonnal és megfelelő nyomással jut el mindenhová.

Sőt, a legújabb trendek épp azt mutatják, hogy a gyártók különböző okokból már direkt csökkenteni kezdték a motorolaj nyomását alapjáraton (de ez most nem témája a cikknek).

A motor felépítése szempontjából van még két fontos tényező:

  • Az üzemanyagrendszer
  • A motorolaj

Az üzemanyagrendszer

Fontos kiemelni, hogy az üzemanyagrendszerek különböző üzemanyagokkal működnek:

Benzin – Dízel – Gáz.

Természetesen a körülmények is eltérőek lesznek.

alapjárat, Benzin, dízel, karbantartás, kopás, motor, motorolaj, technika, tippek, üzemanyag

Ha röviden áttekintjük a benzinmotorok felépítését, az üzemanyag-ellátás történhet szívócső-befecskendezéssel (elosztott) vagy közvetlen befecskendezéssel.

Benzin:

A legtöbb belső égésű motor ezzel az üzemanyaggal működik.

HIRDETÉS

Szívócső-befecskendezés

Ha a motorod üzemanyagrendszere szívócső-befecskendezéses (azaz a befecskendezők a szívósorban helyezkednek el), akkor a fúvókák elszennyeződése alapjáraton minimális. Itt sokkal fontosabb a benzin minősége; minél jobb, annál lassabban koszolódnak a fúvókák.

A szívósor és a szívószelepek szennyeződése is csekély, mivel az üzemanyag-levegő keverék már a szívósorban kialakul, és a benzin maga is tisztító hatással bír.

Persze egy nagyobb futásteljesítmény (kb. 100-150 000 km) után az injektorokat már érdemes átmosni.

alapjárat, Benzin, dízel, karbantartás, kopás, motor, motorolaj, technika, tippek, üzemanyag

Közvetlen befecskendezés

A modern motorokban ma már jellemzően közvetlen üzemanyag-befecskendezést alkalmaznak (a befecskendező fúvókája közvetlenül az égéstérben található).

Ebben az esetben a korommal és szénlerakódásokkal való szennyeződés alapjáraton sokkal jelentősebb.

Nyilván nem 5000-10 000 km alatt rakódik le vastag réteg, de mivel a fúvóka közvetlenül az égéstérben van, sokkal jobban ki van téve a kokszosodásnak.

Fontos azonban megérteni, hogy nem is ez a legnagyobb probléma.

Alapjáraton nem a megtett kilométer, hanem a működési idő számít. Helyesebben fogalmazva: az alapjáraton töltött üzemórák száma.

A közvetlen befecskendezéses motoroknál alapjáraton a szívósor és annak minden eleme jobban szennyeződik. Emellett a szívószelepek tányérjait és vezetőit is beborítja a szénlerakódás, ami rontja a hőátadást, a gázáramlás egyenletességét és így tovább.

alapjárat, Benzin, dízel, karbantartás, kopás, motor, motorolaj, technika, tippek, üzemanyag

Ha a motor gázzal üzemel (legyen az metán vagy propán, mindegy):

A gázüzemű motor sokkal tisztább marad, függetlenül attól, hogy közvetlen vagy szívócső-befecskendezéses rendszered van.

Itt az alapjárat kevésbé szennyezi a motort. Nem titok, hogy a gáz kevesebb szennyezőanyagot tartalmaz, ezért a motor is tisztább marad gázüzemben.

Ebben az esetben inkább a szelepek kopása lehet nagyobb (de ez egy másik történet).

VISZONT… Ha egy modern motorról beszélünk – mindegy, milyen befecskendező rendszered van –, a felépítésében biztosan találsz egy olajleválasztóval egybeépített kartergáz-visszavezető rendszert.

Na, ez a „nyavalya” a szívósor, a szelepek és a befecskendezők legfőbb szennyezője alapjáraton, mivel ebben az üzemmódban az olajpára a kartergáz-rendszerből többnyire közvetlenül, ezeken az alkatrészeken keresztül jut vissza az égéstérbe.

Terhelés alatt ez a csatorna lezár, és szinte semmi sem jut el a szívóoldalra, mert olyankor az olajleválasztó (szeparátor) végzi a dolgát.

HIRDETÉS

Dízel:

Ez a motortípus működés közben „hidegebb” a benzinesnél.

A dízelmotor működési elve teljesen más (itt a keverék a sűrítéstől gyullad be).

A gázolaj „szennyezőbb” üzemanyag. Ugyanakkor az égéstérben nincs akkora hőmérséklet, mint egy benzinesben, a hatásfoka pedig magasabb. Szennyeződés itt is van, de az inkább csak 200-250 000 km környékén kezd megjelenni.

VISZONT… A modern dízelmotorokban van EGR rendszer (kipufogógáz-visszavezetés). Na, pontosan ez az, ami alapjáraton „teljes gőzzel” üzemel és szennyezi az égésteret. Egy jó állapotú, modern dízelmotornál a szívórendszer maga kevésbé koszolódik.

alapjárat, Benzin, dízel, karbantartás, kopás, motor, motorolaj, technika, tippek, üzemanyag

Valaki most mondhatná, hogy de hát ott a korom és a koksz a dugattyúkon és a gyűrűkön.

Igen, ez igaz, de ez nem csak az alapjárat miatt van.

Ha van égés, akkor a koromképződéstől elvileg nem lehet megszabadulni. A szénlerakódásoktól viszont igen.

Ha többnyire mész az autóval, és nem csak alapjáraton pöfögsz, akkor a motor a magasabb fordulatszám-tartományokban a lerakódások nagy részét egyszerűen leégeti magáról. Vagyis öntisztulás történik.

Nem árt időnként tisztító adalékos üzemanyagot tankolni, ami nemcsak a fúvókákat, de az égésteret és a dugattyúkat is lemossa a koromtól.

AZ OLAJ

Ez egy bonyolult kérdés. Ideális esetben olyan motorolajat érdemes használni, amelyik kevésbé hajlamos az olajfogyasztásra (égésre).

Jó választás lehet akár egy minőségi, hidrokrakkolt (HC) olaj is.

A tökéletes megoldás persze egy PAO (polialfaolefin) + ÉSZTER alapú olaj lenne. Persze ha 250-300 városi üzemóránként cseréled az olajat, az meglehetősen drága mulatság.

Sokan elfelejtik, hogy minél tovább jár a motor, a motorolaj annál inkább elveszíti a tulajdonságait. Alapjáraton az autó nem visz téged sehová, de a motor dolgozik, ami azt jelenti, hogy az olaj „fárad” és az üzemanyag is hígítja.

Lényegében a motorolaj alapjáraton „szenvedi meg” a legjobban a működést.

Ha a motorod sokat jár terhelés nélkül alapjáraton, akkor javasolt jelentősen lerövidíteni az olajcsere-intervallumot.

ÖSSZEGZÉS:

Tehát káros az alapjárat? Határozottan kijelenthetjük: NEM.

Azonban minél többet jár a motorod alapjáraton, annál gyakrabban kell motorolajat cserélned, vagyis le kell rövidítened a szervizintervallumokat.

A motornak szüksége van arra, hogy néha autópályán vagy magasabb fordulatszámon működjön, hogy a dugattyúkon lévő felesleges lerakódásoktól megszabaduljon.

A befecskendező fúvókákat pedig előbb-utóbb mindenképpen tisztítani kell.

Az alapjárat persze a közvetlen befecskendezéses motoroknak ártalmasabb, de idő és futásteljesítmény szempontjából nem annyira vészes. Éppen ezért összességében nem okoz nagy kárt.

Télen a motor alapjáraton történő melegítése sokkal hasznosabb, mint a hideg motorral való elindulás. A motor élettartama szempontjából.

Remélem, sikerült mindent érthetően elmagyaráznom, és hasznosnak találtad a cikket.

HIRDETÉS

Beszélgetés indítása

Jelentkezz be!

Tipp: a felhasználók képet is csatolhatnak a hozzászólásaikhoz!

    Iratkozz fel a hírlevelünkre,

    hogy elküldhessük neked a legjobb cikkeinket

    *heti egy e-mailt fogunk küldeni