Ma olyan esetekről fogok mesélni neked, amikor a mérnökök elégtelen szakértelme miatt egy egész stadion omlott össze, egy tervezői hiba 90 millió dolláros kárt okozott a városnak, egy nem megfelelő alvállalkozó kiválasztása miatt egy alagút építési és későbbi üzemeltetési költségei sokszorosára nőttek, az építőiparban tapasztalható lelkiismeretlenség és korrupció pedig az emberiség történetének egyik legszörnyűbb katasztrófájához vezetett.
A „Hartford Coliseum” stadion
Ebben az esetben, bár nem voltak sérültek, ezt csodának lehet tekinteni.
1978. január 18-a tragikus nap lehetett volna Hartford város számára, de szerencsére áldozatok nélkül végződött. Azon a téli napon, mindössze néhány órával azután, hogy a szurkolók elhagyták a „Hartford Coliseum” stadiont, rendkívüli esemény történt: a stadion teteje beomlott a felgyülemlett hó súlya alatt. Hogyan történhetett ez meg? A hiba a tervezőmérnökök számításaiban rejlett, akik számítógépes programok korai verzióit használták a számításaikhoz.

Sajnos a tervezés során nem vették figyelembe a tetőszerkezet gerendáira nehezedő nedves hó esetleges többletterhelését, csak magának a tetőnek a súlyát számították ki. Ez a számítási hiba ahhoz vezetett, hogy az egyik gerenda nem bírta a terhelést, és láncreakciószerűen összeomlottak a tartószerkezetek. Ennek eredményeként a stadion percek alatt teljesen megsemmisült. Ennek a hibának a következményei katasztrofálisak voltak, körülbelül 90 millió dolláros kárt okozva. Így egy kis figyelmetlenség is súlyos következményekkel járt.
A Nagy Bostoni Alagút
A Nagy Bostoni Alagúttal kapcsolatos komoly problémák rögtön a megnyitása után kezdődtek. Az USA történetének legdrágább infrastrukturális projektjének építése során az alvállalkozók rossz minőségű betont használtak, ami jelentős anyagi veszteséget okozott az államnak. Röviddel az alagút üzembe helyezése után repedések jelentek meg a szerkezetében, víz gyűlt fel, és rövidzárlatok keletkeztek. Ezek a kivitelezői hibákból adódó hiányosságok naponta dollármilliókba kerültek a költségvetésnek, miközben a projekt összköltsége elérte a 14 milliárd dollárt.

Sajnos ezeknek a hibáknak a következményei nemcsak költségesek, hanem tragikusak is voltak. 2006. július 10-én súlyos baleset történt az alagútban, amikor egy 25 tonnás mennyezeti elem egy mozgó autóra zuhant, egy nő halálát okozva. Ez a katasztrófa a nem megfelelő minőségű építőanyagok használatának közvetlen következménye volt. Remélhetőleg hasonló esetek a jövőben nem ismétlődnek meg.
A Sampoong Áruház katasztrófája
A dél-koreai Sampoong Áruház katasztrófája volt a legsúlyosabb, épületben bekövetkezett tragédia a szeptember 11-i terrortámadásokig, 502 ember életét követelve és 937 sérülést okozva. Ez az építési folyamat során elkövetett súlyos szabálytalanságok következtében történt.
Az épületet eredetileg négyemeletes lakókomplexumnak tervezték, de az építkezés során – a leendő igazgató és a helyi adminisztráció közötti korrupciós megállapodások miatt – úgy döntöttek, hogy a tervet bevásárlóközpontra módosítják. Az átalakítás során, hogy helyet csináljanak egy mozgólépcsőnek és hozzáadjanak egy ötödik emeletet, úgy döntöttek, hogy több tartóoszlopot eltávolítanak. Amikor az alvállalkozó megtagadta ezeknek a módosításoknak az elvégzését, elbocsátották, és az igazgató a saját építőipari cégével fejezte be az építkezést, ami végül a tragédiához vezetett.

A lelkiismeretlen igazgató és cége által végrehajtott változtatások katasztrofálisnak bizonyultak az épület szerkezeti integritása szempontjából. Az épület alapzatában a húsz tartóoszlopból nyolcnak csökkentették az átmérőjét, és megnövelték az oszlopok közötti távolságot. Az oszlopokban lévő betonacél rudak számát a felére csökkentették. Ezenkívül a tető vastagságát 50%-kal megnövelték, az ötödik emelet súlyát pedig, amit a padlófűtési rendszer használata tovább súlyosbított, még jobban megnövelte a födémek terhelését.
Mindezek a változtatások az épület terhelésének megduplázódásához vezettek, miközben az oszlopok teherbírása több mint 20%-kal csökkent. Ilyen körülmények között az épület nem bírta el a megnövekedett terhelést, ami az összeomlásához vezetett.
Voltak előjelei a tragédiának. 1994-ben egy bankfiókot az első emeletről a másodikra költöztettek, és annak korábbi helyén egy könyvesbolt nyílt. A könyvekkel teli polcok súlya repedéseket okozott a hall padlóján. Egy évvel a bolt bezárása után a repedések tovább nőttek.
A katasztrófa napján a bevásárlóközpont igazgatója megpróbált utánajárni a problémának, és sürgős értekezletet hívott össze ezzel kapcsolatban. Ez a döntés azután született, hogy az ötödik emeletről jelentés érkezett a padló és a mennyezet megereszkedéséről. A helyszíni szemle során jelentős repedést fedeztek fel az egyik tartóoszlopon, és a mennyezetről víz csöpögött.
A bevásárlóközpont vezetősége az utolsó pillanatig nem ismerte el a probléma mértékét. Amikor az értekezleten felmerült a látogatók evakuálásának szükségessége, azt azonnal elutasították. Az egyik mérnök azt javasolta, hogy a bevásárlóközpont bezárása nélkül végezzenek javítási munkálatokat, ami végzetes hibának bizonyult. Még aznap este bekövetkezett az összeomlás, ami számos áldozattal járt. A vezetőség soha nem adott utasítást az evakuálásra; így néhány perccel a katasztrófa előtt a bevásárlóközpont alkalmazottai vették át a kezdeményezést.
A BEJEGYZÉS A HIRDETÉS ALATTI GOMBBAL FOLYTATÓDIK