HIRDETÉS BEZÁRÁS

Így kell kinéznie a technológiai fejlődésnek

Lenyűgöző fejlődés pár év alatt: A Raptor 3 megmutatja, hogyan forradalmasítja a SpaceX a rakétatechnikát.

    A SpaceX fejlesztésének kezdetén Elon Musk még nem akart az additív technológiákra támaszkodni, mivel azok akkor még nem voltak elég fejlettek a kitűzött célok eléréséhez. De aztán minden megváltozott…

    HIRDETÉS

    Nemrég bemutatták a világnak a Raptor hajtómű harmadik verzióját. Ezt már a gyors újrafelhasználásra tervezték, így nincs szükség kiegészítő hővédelemre, ami növeli a hajtómű teljesítményét és fejlettebbé teszi a technológiát.

    Ebben az esetben az additív gyártás segített sok alkatrészt egybeépíteni a hajtómű belsejében, szinte a végletekig fokozva a „legjobb alkatrész az, ami nincs is ott” elvét.

    Például sok olyan csövet, ami korábban a hajtómű külső részén volt, most más alkatrészek falába nyomtattak bele. Ennek eredményeként ma a SpaceX rendelkezik a világ legfejlettebb fémnyomtatási technológiájával.

    Fajlagos impulzus, Fém 3D nyomtatás, Hajtóműfejlesztés, rakétahajtómű, Raptor hajtómű, SpaceX, Super Heavy, Tolóerő, Újrafelhasználhatóság, Űrtechnológia
    HIRDETÉS

    Fontos azonban megérteni, hogy bár a SpaceX a rakétahajtóművek fejlesztésében már közelít a fizikai határokhoz, a Raptor 3 úgynevezett indukált tömege (ez a hajtóműrendszerhez szükséges plusz tömeg magán a hajtóművön felül, beleértve a tartóelemeket, csővezetékeket és más alkatrészeket) – bár jelentősen kisebb, mint a Raptor 2-é – még mindig sok lehetőséget rejt a további fejlesztésre.

    A Raptor hajtómű légköri (atmoszférikus) változatainak összehasonlítása:

    Fajlagos impulzus, Fém 3D nyomtatás, Hajtóműfejlesztés, rakétahajtómű, Raptor hajtómű, SpaceX, Super Heavy, Tolóerő, Újrafelhasználhatóság, Űrtechnológia
    Raptor 1

    Raptor 1:

    • Tolóerő: 185 tonnaerő (tf)
    • Fajlagos impulzus: 350 s
    • Tömeg: 2080 kg (a hordozórakéta felőli kiegészítő felszereléssel együtt: 3630 kg)

    Raptor 2:

    • Tolóerő: 230 tf
    • Fajlagos impulzus: 347 s
    • Tömeg: 1630 kg (2875 kg)
    HIRDETÉS
    Fajlagos impulzus, Fém 3D nyomtatás, Hajtóműfejlesztés, rakétahajtómű, Raptor hajtómű, SpaceX, Super Heavy, Tolóerő, Újrafelhasználhatóság, Űrtechnológia
    Raptor 3

    Raptor 3:

    • Tolóerő: több mint 280 tf
    • Fajlagos impulzus: 350 s
    • Tömeg: 1525 kg (1720 kg)

    Így a Super Heavy gyorsítórakéta tolóereje felszálláskor megközelíti a 10 000 tonnaerőt (tf), és a közeljövőben a fajlagos impulzus további, akár 5 másodperces növekedését jósolják. Ráadásul pár éven belül láthatjuk majd a Raptor 3/4 vákuumra optimalizált változatát is, óriási fúvókával és 380 másodperces fajlagos impulzussal.

    Ugye egyetértesz, hogy nehéz vitatkozni azzal: a fejlődésnek így kell kinéznie – kézzelfoghatónak kell lennie, belátható időn belül.

    A BEJEGYZÉS A HIRDETÉS ALATTI GOMBBAL FOLYTATÓDIK

Beszélgetés indítása

Jelentkezz be!

Tipp: a felhasználók képet is csatolhatnak a hozzászólásaikhoz!

    Iratkozz fel a hírlevelünkre,

    hogy elküldhessük neked a legjobb cikkeinket

    *heti egy e-mailt fogunk küldeni