HIRDETÉS BEZÁRÁS

Miért olyan furcsák a csecsemők a középkori festményeken?

Ugye egyetértesz abban, hogy a csecsemők a középkori festményeken minimum furcsán néznek ki?

    HIRDETÉS

    Ezeket a képeket nézve akaratlanul is eltöprengsz azon, hogyan sikerült eljutni a középkori gyermekábrázolásoktól a reneszánsz kor angyali csecsemőihez. De vajon miért volt ez így?

    A legtöbb középkori csecsemő Jézus ábrázolása volt. A homunkuláris Jézus eszméje (miszerint Ő felnőtt emberhez hasonlóan jött világra, nem pedig gyermekként) befolyásolta azt, hogyan ábrázoltak minden gyermeket. A „homunculus” szó latin eredetű, jelentése „kis ember” – a művészek pontosan ilyennek festették meg Krisztust. A lényeg a mondanivaló volt, nem a külső megjelenés!

    HIRDETÉS

    Így aztán a középkori festményeken kopaszodó, petyhüdt, sőt, egyenesen az élettől meggyötört csecsemők tűntek fel. A középkori művészetben nem találsz sem pufók arcocskákat, sem huncut szemeket. Szakállas csecsemőt viszont annál könnyebben!

    csecsemők, festészet, galéria, gyermekkor, ikonográfia, középkor, Kultúra, művészettörténet, Realizmus, reneszánsz, szimbolizmus

    Fontos megjegyezned, hogy a középkori művészeket nem különösebben izgatta a realizmus. Emiatt a középkori művészetben az embereket többnyire egymáshoz hasonlónak ábrázolták. A középkor művészei inkább voltak expresszionisták, mint naturalisták.

    Hogy miért? A válasz egyszerű. Az orvostudomány akkoriban meglehetősen sanyarú helyzetben volt. Úgy tartották, hogy ha valaki orvoshoz fordul, azzal valami illetlen dolgot tesz.

    csecsemők, festészet, galéria, gyermekkor, ikonográfia, középkor, Kultúra, művészettörténet, Realizmus, reneszánsz, szimbolizmus
    HIRDETÉS

    Az anatómiai teatrumok csak később jelentek meg; a középkorban az emberi test tanulmányozása szigorúan tilos volt. Az egyetlen személy, akinek engedélyezték az anatómia tanulmányozását, a hóhér volt. Márpedig a hóhérok jellemzően nem festettek képeket.

    csecsemők, festészet, galéria, gyermekkor, ikonográfia, középkor, Kultúra, művészettörténet, Realizmus, reneszánsz, szimbolizmus

    Arról sem szabad megfeledkezned, hogy a középkorban a legtöbb ember nem tudott olvasni, és könyvből sem volt túl sok. Csak nézd meg, mekkorák voltak a könyvek (ennek az volt az oka, hogy nehezebb legyen ellopni őket). Ezért a festmények (és freskók) voltaképpen szinte az egyetlen mindenki számára elérhető eszközei voltak az információ terjesztésének és befogadásának. Szinte olyanok voltak, mint a képregények, csakhogy a történetek bibliai vagy történelmi eseményeket dolgoztak fel.

    HIRDETÉS

    Ráadásul a középkorban nem létezett a gyermekkor fogalma. A gyerekekre inkább mint a ház körüli munkában segédkezőkre tekintettek. Egy gyermek bármelyik pillanatban meghalhatott, ezért érzelmileg nemigen kötődtek hozzájuk. A legtöbb anya, főleg a jómódú családokban, újszülött gyermekét dajkára és nevelőnőre bízta.

    csecsemők, festészet, galéria, gyermekkor, ikonográfia, középkor, Kultúra, művészettörténet, Realizmus, reneszánsz, szimbolizmus

    És csak nézd meg, milyen szorosan pólyálták be a gyerekeket! Sőt, hogy „nemes” formát adjanak a koponyának, a főkötőjükbe akár különleges deszkalapocskákat is illeszthettek.

    csecsemők, festészet, galéria, gyermekkor, ikonográfia, középkor, Kultúra, művészettörténet, Realizmus, reneszánsz, szimbolizmus

    Amint pedig a gyermek valamivel nagyobb lett, máris dolgozni kezdett.

    csecsemők, festészet, galéria, gyermekkor, ikonográfia, középkor, Kultúra, művészettörténet, Realizmus, reneszánsz, szimbolizmus
    HIRDETÉS

    A fennmaradt bírósági és egyházi irattárakban olyan feljegyzésekre bukkanhatsz, amelyektől megfagy a vér az ereidben:

    Elizabeth, 5 éves, édesanyjának segített a konyhában, magára rántott egy fazék forró vizet és meghalt.

    James, 5 éves, vízért küldték a kúthoz, beleesett és megfulladt.

    Edwin, 6 éves, édesapjának segített a mezőn, és egy ló ölte meg.

    csecsemők, festészet, galéria, gyermekkor, ikonográfia, középkor, Kultúra, művészettörténet, Realizmus, reneszánsz, szimbolizmus

    De mi változott meg?

    A reneszánsz korában felvirágzott a világi művészet. A firenzei arisztokraták már nem szimbólumokat, hanem a saját gyermekeiket akarták viszontlátni a képeken. A reneszánsz művészei érdeklődni kezdtek a természet iránt. Emellett ebben az időben átalakult a gyermekről alkotott kép is: a gyermekek kis felnőttekből ártatlan teremtményekké váltak. Ez nagyrészt annak az eszmének volt köszönhető, miszerint a csecsemő bűntelenül jön a világra.

    csecsemők, festészet, galéria, gyermekkor, ikonográfia, középkor, Kultúra, művészettörténet, Realizmus, reneszánsz, szimbolizmus
    Raffaello Santi: Tempi Madonna, 1507.

    Az egyház is elkezdte méltatni Krisztus gyermekkorát. A reneszánsz kori műalkotások Jézus veleszületett erényeit hangsúlyozták. Ezek az új eszmék arra sarkallták a művészeket, hogy a gyermek Krisztust egyre inkább gyermekies vonásokkal ábrázolják.

    csecsemők, festészet, galéria, gyermekkor, ikonográfia, középkor, Kultúra, művészettörténet, Realizmus, reneszánsz, szimbolizmus
    Leonardo da Vinci, „Litta Madonna”.

    A BEJEGYZÉS A HIRDETÉS ALATTI GOMBBAL FOLYTATÓDIK

Beszélgetés indítása

Jelentkezz be!

Tipp: a felhasználók képet is csatolhatnak a hozzászólásaikhoz!

    Iratkozz fel a hírlevelünkre,

    hogy elküldhessük neked a legjobb cikkeinket

    *heti egy e-mailt fogunk küldeni