HIRDETÉS BEZÁRÁS

A márványfátyol létrehozásának módja: a megtévesztés hatása a szobrászatban 

A szobrászat az a művészeti ág, amely életre kelti az élettelen követ.

    És csak az igazi mestereknek sikerül olyan alkotásokat létrehozniuk, amelyek valódi csodálatot váltanak ki.

    HIRDETÉS

    A csúcspontnak tekinthető a márványfátyol – ez a lenyűgöző optikai illúzió mindenkit ámulatba ejt… és amíg néhány kortársunk a sikeres eredményt talán a felszerelésnek köszönheti, akkor mivel magyarázható a XVII. századi szobrokon látható szokatlanul finom márványfátylat?

    18. század, 19. század, Antonio Corradini, galéria, Giuseppe Sammartino, márvány, márványfátyol, művészet, művészettörténet, olasz szobrászat, Raffaello Monti, szobrászat, szobrok, technika, történelem, Vesta, vesták
    „Hölgy fátyol alatt”, A. Corradini.

    A súlytalan márvány „szövet” létrehozásának technológiája már az ókori Görögországban is ismert volt, és eredetileg ezt a hatást nedves szövet technikának nevezték. Azonban igazán népszerűvé a XVIII. század elején vált a velencei Antonio Corradini jóvoltából: ilyen hatást először a „Szűziesség” című szoborban alkalmaztak (egy síremlék, amelyet Raimondo herceg rendelt meg a szülés közben elhunyt édesanyja tiszteletére).

    A női alakot lebegő márványfátyol borítja, amelynek redőin keresztül áttetszenek az arc és a test vonásai. Így Corradinit kezdték a márványfátyol-effektus megalkotójának tekinteni.

    „Szűziesség”, A. Corradini, részlet.

    HIRDETÉS

    A mester élete során még számos „fátyolos” szobrot alkotott, és élete vége felé bemutatta a világnak a hatás továbbfejlesztett változatát a „Krisztus a lepel alatt” című szoborban (ugyanazon Raimondo herceg megrendelése a nápolyi San Severo-kápolna számára). Sajnos, a munka szinte legelején Corradini meghalt, és Giuseppe Sammartino folytatta a munkáját.

    A szobor Krisztus testét ábrázolja, amelyet egy finom szövet borít. A márványfátyol lehetővé teszi a nézők számára, hogy megfigyeljék Krisztus minden izmát és békés arcát. A mű annyira lenyűgözte a művészet kedvelőit, hogy Giuseppe Sammartino életművének gyöngyszemévé vált.

    „Krisztus a lepel alatt”, A. Corradini, G. Sammartino.

    Corradini és Sammartino után a technológia majdnem egy évszázadra feledésbe merült! Végül a XIX. század elején nemcsak újra felidézték a lenyűgöző technikát, hanem meg is próbálták továbbfejleszteni. A XIX. század adta a világnak a legtehetségesebb „fátyolistát”, aki felülmúlta a XVIII. századi szobrászokat – Raffaello Montit.

    18. század, 19. század, Antonio Corradini, galéria, Giuseppe Sammartino, márvány, márványfátyol, művészet, művészettörténet, olasz szobrászat, Raffaello Monti, szobrászat, szobrok, technika, történelem, Vesta, vesták
    R. Monti, „A bánat álma és az öröm álmai” allegória.
    HIRDETÉS

    Az apja, Gaetano Matteo Monti, szintén szobrász volt. Ő lett a kezdő mester első tanítója. Már 20 évesen Raffaello Monti megkapta első aranyérmét egy kiállításon, és hamarosan megismerték Magyarországon, Ausztriában és Angliában, ahol sikeresen dolgozott.

    Monti hírnevét egyetlen motívum – a fátyol alatti nők -bemutatása hozta meg. Leghíresebb szobrainak a vestákat tartják, akiknek a fejét finom anyag borítja. A szobrok annyira valósághűek, hogy az az érzésünk támad, mintha a finom márványfátyol mindjárt reagálna a szél fuvallatára, és felfedné előttünk a lányok arcát.

    Vesták.

    Az ókori római mitológiában Vesta istennő a családi kapcsolatok védnöke és a szent tűz őrzője volt, amelyet a rómaiak a világegyetem középpontjának tekintettek, a vesták pedig a templomában szolgáló lányok voltak.

    Monti nemcsak számos csodálatos szobrot alkotott, hanem nyilvánosságra hozta a technológia titkát is! A kőfátyol létrehozásához szokatlan szerkezetű márványt – kétrétegűt – használt. A különböző sűrűségű rétegek és a felső, kevésbé sűrű márványréteg megmunkálása tette lehetővé ezt a hatást.

    A felső, vékony rétegből lett a fátyol, az alsó, sűrűbb rétegből pedig a test vagy a tárgyak. A felső márványréteg mesteri megmunkálása tette lehetővé az ügyes mesterek számára a fátyolhatás létrehozását. Ezért a szobrok csekély száma nemcsak a rendkívül bonyolult technikával magyarázható, hanem a megfelelő anyag ritkaságával is.

    HIRDETÉS
    18. század, 19. század, Antonio Corradini, galéria, Giuseppe Sammartino, márvány, márványfátyol, művészet, művészettörténet, olasz szobrászat, Raffaello Monti, szobrászat, szobrok, technika, történelem, Vesta, vesták
    C. Torreggiani, „II. Izabella”.

    A XVIII-XIX. századi szobrászok mesterségbeli tudása felülmúlhatatlan volt, hiszen mindent kizárólag kézzel, aprólékosan, milliméterről milliméterre készítettek. A folyamat bonyolultságának, valamint a természetben ritkán előforduló kétrétegű szerkezetű márványnak köszönhető, hogy ilyen kis számban készültek ezek a szobrok.

    Ahhoz, hogy megtudjuk, milyen eredményeket sikerült elérni a modern szobrászoknak, elég megnézni Benjamin Victor „Betsabé” című alkotását (2013). Az első képen Betsabé, Salamon király anyjának agyagból készült szobra látható. A 2. és 3. képen pedig a bronzból öntött változat.

    Melyik szobor tetszett neked a legjobban?

    A BEJEGYZÉS A HIRDETÉS ALATTI GOMBBAL FOLYTATÓDIK

Beszélgetés indítása

Jelentkezz be!

Tipp: a felhasználók képet is csatolhatnak a hozzászólásaikhoz!

    Iratkozz fel a hírlevelünkre,

    hogy elküldhessük neked a legjobb cikkeinket

    *heti egy e-mailt fogunk küldeni