HIRDETÉS BEZÁRÁS

Miért nem találják el a repülőgépek géppuskái a légcsavart?

Ez számomra még a magyarázatok után is varázslatnak tűnik.

    HIRDETÉS

    Gondolom, nem egyszer láttál már olyan filmkockákat, ahol a pilóta a légcsavaron keresztül tüzel a géppuskával. Kiderült, hogy a lövedék a lövés pillanatában a lapátok között halad át.

    Vegyünk egy első világháborús kétfedelű repülőgépet. Az ilyen gépeken a légcsavar általában körülbelül 1200-as percenkénti fordulatszámmal forgott (ez másodpercenként 20 fordulat). Ha a légcsavaron például két lapát van, akkor a géppuska előtt minden 0,025 másodpercben (25 ezredmásodpercben) elsuhan egy lapát.

    fegyverek, haditechnika, Légiharc, Mechanizmusok, Mérnökség, repülés, találmányok, technológia, történelem, világháború

    Egy olyan géppuskának, mint a Vickers, amelyet akkoriban gyakran szereltek repülőgépekre, a tűzgyorsasága körülbelül percenként 500 lövés volt (ez másodpercenként 8-9 lövés). Tehát a lövedékek között körülbelül 0,11–0,12 másodperc telt el.

    A légcsavar 4-5-ször gyakrabban halad el a cső előtt, mint ahogy a lövedék kirepül belőle. Ez azt jelenti, hogy a lapát 25 ezredmásodpercenként jelenik meg a cső előtt, a lövések pedig 120 ezredmásodperces időközönként követik egymást. A lövés időzítésének eltalálásához egy fogaskerék-mechanizmusú szinkronizátort használtak, amely a légcsavarral együtt forgott.

    HIRDETÉS

    A szinkronizátor (más néven megszakító) így működött: amikor a pilóta meghúzta a ravaszt, a szinkronizátor ellenőrizte, hogy a légcsavarlapát éppen nem takarja-e el a fegyver csövét.

    fegyverek, haditechnika, Légiharc, Mechanizmusok, Mérnökség, repülés, találmányok, technológia, történelem, világháború
    A szinkronizátor működési elve a Fokker-féle szinkronizátor példáján bemutatva.

    Ha a lapát éppen a csőtorkolat előtt volt, a géppuska nem tüzelt. Amint a lapátok közötti rés szabaddá tette az utat, a fegyver leadott egy lövést. Mindez a másodperc törtrésze alatt zajlott, ezért a késleltetést lehetetlen volt észlelni.

    Emiatt tűnik úgy, hogy a légcsavaron keresztüli lövöldözés varázslat. Pedig valójában ez egy zseniális mérnöki megoldás.

    fegyverek, haditechnika, Légiharc, Mechanizmusok, Mérnökség, repülés, találmányok, technológia, történelem, világháború
    Anton Fokker mérnök és pilóta.
    HIRDETÉS

    Az egyik első tervező, aki kitalálta a szinkronizátort, Anton Fokker volt, egy holland mérnök, aki a német hadseregnek dolgozott az első világháború idején.

    1915-ben egy Fokker E.I típusú repülőgépre Spandau géppuskát szerelt ezzel a szerkezettel. Ez hihetetlen előnyt biztosított a pilótának: egyszerűen a gép irányzásával célozhatott az ellenségre, és a repülési iránnyal megegyezően tüzelhetett – anélkül, hogy attól kellett volna tartania, hogy „lelövi” a saját légcsavarját.

    fegyverek, haditechnika, Légiharc, Mechanizmusok, Mérnökség, repülés, találmányok, technológia, történelem, világháború

    Ez a megoldás azonnal megváltoztatta a légi harcok menetét. Megjelent a Fokker Scourge – szó szerint „Fokker-átok” vagy „Fokker-csapás” – kifejezés. A brit és francia pilóták tömegesen kezdtek pusztulni, mivel az ő repülőgépeik nem rendelkeztek ilyen pontos és kézreálló rendszerrel.

    HIRDETÉS

    Érdekességképpen: Anton Fokkert és az ő Fokker E.I gépét nagyon gyakran összetévesztik a német Focke-Wulf céggel, amely a Focke-Wulf Fw 190-es vadászgépeket gyártotta. Pedig ezek teljesen különböző vállalatok.

    A légcsavar és a géppuska szinkronizálásának elvét a második világháborúban is alkalmazták. Az olyan repülőgépek, mint a Messerschmitt Bf 109, a Jak–3 vagy a La–5, a géppuskák számától függően szimpla vagy dupla szinkronizátorokat használtak.

    fegyverek, haditechnika, Légiharc, Mechanizmusok, Mérnökség, repülés, találmányok, technológia, történelem, világháború
    Német szerelők egy Messerschmitt Bf 109-es szinkronizátorát állítják be.

    Persze a légcsavarok gyorsabbak lettek, a sebesség megnőtt, és a szinkronizátorok is megváltoztak – a tervezők megoldásaitól függően voltak mechanikusak, pneumatikusak és elektromosak is.

    Aztán a sugárhajtású repülés elterjedésével a szinkronizátorok elveszítették jelentőségüket.

    A BEJEGYZÉS A HIRDETÉS ALATTI GOMBBAL FOLYTATÓDIK

Beszélgetés indítása

Jelentkezz be!

Tipp: a felhasználók képet is csatolhatnak a hozzászólásaikhoz!

    Iratkozz fel a hírlevelünkre,

    hogy elküldhessük neked a legjobb cikkeinket

    *heti egy e-mailt fogunk küldeni