- biztosító alátétek;
- alátámasztó alátétek.
- hogy csökkentsd az alkatrész benyomódását, ha az kevésbé szilárd anyagból készült (pl. alumínium, színesfémek és ötvözeteik, műanyag, rétegelt lemez stb.). Emlékezz vissza a fizikaórákra: az alátét növeli a felfekvési felületet, így csökkenti a csavarral és anyával rögzített alkatrészekre nehezedő nyomást;
- hogy megvédd az alkatrészek megmunkált felületeit a karcolásoktól a kötőelem meghúzásakor;
- hogy nagyobb furatokat vagy réseket áthidalj;
- hogy kiegyenlítsd az összekapcsolt alkatrészek felületeinek nem párhuzamosságát (erre ferde alátéteket használnak).


Menetes kötéseknél általában két esetben használnak alátétet, az alátét típusától függően.
Rengetegféle alátét létezik, de rendeltetésük szerint két fő típusba sorolhatjuk őket:
Alátámasztó alátétek – miért használjuk őket?

Alátámasztó alátéteket az anya vagy a csavarfej alá helyeznek a következő célokból:

Az említett esetek között nem volt ott a tiéd? Akkor gondold át – talán nincs is szükséged alátétre.
Persze vannak kivételek, például nagy szilárdságú csavarok szerelésénél, vagy ahol a meghúzási nyomatékot ellenőrizni kell, illetve dinamikus terhelések esetén. Ilyenkor a csavarfej és az anya alá is tesznek alátétet – ez növeli a menetes kötés meghúzásának stabilitását.
Ha az előző mondatot „emberi nyelvre” fordítjuk a műszaki szakzsargonból, akkor azt mondhatjuk, hogy két alátét használata (az anya és a csavarfej alatt) csökkenti annak az esélyét, hogy a kötőelem magától kilazuljon. Persze erre a célra megbízhatóbb megoldást nyújtanak a második típusú, azaz a biztosító alátétek.
Biztosító alátétek


A menetes kötés biztosítására szolgáló alátéteket azért használják, hogy megakadályozzák az oldható kötés önmagától történő kilazulását, ezzel növelve annak megbízhatóságát. Különösen fontos biztosító alátéteket használni olyan kötéseknél, ahol nagy a kockázata annak, hogy a menet önzáró képessége sérül – például rezgések, ciklikus vagy dinamikus terhelések esetén.
A BEJEGYZÉS A HIRDETÉS ALATTI GOMBBAL FOLYTATÓDIK