HIRDETÉS BEZÁRÁS

Nyerd meg az életed – 2. és 3. évad: Klisék, hibák, morális bukás

Csalódás a folytatásban: Klisék és morális kérdések

A Nyerd meg az életed (Squid Game) második és harmadik évada sokak számára csalódást okozott. A cikk a sorozatban felbukkanó problémás motívumokat, kliséket és a főszereplő morális bukását veszi górcső alá, különös tekintettel a „baba könnycseppje” toposzra és a „messiás szindrómára”.

klisé, Kritika, SquidGame

  • A „baba könnycseppje” toposz célja a jó és a rossz közötti éles határ meghúzása, drámai hatás elérése, a főhős motiválása és a tét emelése lett volna, de klisébe fulladt.
  • A baba bevonása a történetbe manipulációként hat, hiszen a nézők érzelmeire játszik rá mélyebb karakterfejlődés vagy történeti megalapozás nélkül.
  • A gazdagok „jé, tegyünk be egy babát a játékba” ötlete sablonos gonoszságot sugall, ahelyett, hogy valódi komplexitást mutatna be.
  • Az ártatlan karakterek (babák, gyerekek) a „morális értéktáblán” általában magas pozíciót foglalnak el, ami a történetet kiszámíthatóvá teszi.
  • A baba megjelenésével a cselekmény kevésbé válik szabadon szárnyalóvá, és inkább egy előre meghatározott vágányra kerül.
  • A baba egy élő MacGuffin, akinek a történetben betöltött értékét mesterségesen fújják fel, miközben ő maga nem befolyásolja az eseményeket.
  • A „baba könnycseppje” toposz alkalmazásakor két véglet lehetséges: a nézők meghatódnak, vagy dühösek lesznek a „olcsó drámától”.
  • Ahelyett, hogy a baba megmentésére fókuszálnának, a szereplőknek a játékrendszer megváltoztatására kellett volna törekedniük.
  • A főhős „messiás szindrómája” ellentmondásban van a tetteinek következményeivel. Jó akar lenni, de naiv döntései katasztrofális eredményekhez vezetnek.
  • A hős lázadása, bár nemes célú volt, a társai halálához vezetett, de a sorozat nem mutatja be a hős felelősségét ebben.
  • A hős passzivitása a döntő pillanatokban (például amikor Mikkelssen tömegmészárlást javasol) valójában egy választás, ami súlyosabb következményekkel járhat, mint az aktív gonoszság.
  • A hős nem vállalja a felelősséget a nehéz döntésekért, ezzel a sorsra vagy másokra hagyja, hogy eldöntsék, ki hal meg.
  • A hős „fehér köpenye” a moralitás gyermeki, fekete-fehér megközelítését tükrözi, ami nem veszi figyelembe a kontextust és a következményeket.
  • A hős erkölcsi felsőbbrendűséget sugall, miközben elhárítja a felelősséget, ami a passzív játékosok elsődleges célpontjává teszi.
  • A sorozat a hős áldozatát aelve diadalaként állítja be, nem pedig tragikus hibák sorozataként, ami hiteltelenné teszi a történetet.
klisé, Kritika, SquidGame

HIRDETÉS

Beszélgetés indítása

Jelentkezz be!

Tipp: a felhasználók képet is csatolhatnak a hozzászólásaikhoz!

    Iratkozz fel a hírlevelünkre,

    hogy elküldhessük neked a legjobb cikkeinket

    *heti egy e-mailt fogunk küldeni