HIRDETÉS BEZÁRÁS

Ki az a Buster Keaton, és miért csodálják még mindig a mutatványait?

10 tény a némafilmes korszak legnagyobb huligánjáról.

    Bámulatos, ahogy Jackie Chan kockáztatja az életét a filmjeiben, ugye? De tudtad, hogy jóval az ő születése előtt már volt egy színész, aki lenyűgözte a közönséget a bátorságával és az ügyességével a filmvásznon?

    HIRDETÉS

    Ő Joseph Frank Keaton, de a világ Buster Keaton néven ismeri. Némafilmjei még ma is képesek ámulatba ejteni. Sok trükkjét lemásolták a mai filmekben, például Jackie Chan is, de vannak olyanok, amiket ma már senki sem merne megcsinálni speciális effektek nélkül.

    Buster Keaton a ’20-as években volt a csúcson, aztán hosszú feledés következett, végül az elismerés és egy rövid népszerűségi hullám nem sokkal a halála előtt. Ebben a cikkben összegyűjtöttem a legérdekesebb tényeket ennek a kivételes színésznek az életéből, amik talán téged is meglepnek majd.

    1. A fiú, akit dobáltak a szülei

    A némafilm későbbi legendája 1895. október 4-én született egy vaudeville-színész családban. A családi legendárium szerint a „Buster” becenevet (ami nagyjából „fickót” jelent) másfél évesen kapta, amikor lezuhant a lépcsőn, de egyetlen karcolás sem esett rajta. Állítólag maga a nagy illuzionista, Harry Houdini ragasztotta rá ezt a nevet, aki gyakran vendégeskedett a Keaton családnál.

    Abban az időben népszerűek voltak a varieték – zenés darabok, cirkuszi számok, bűvészek, sőt, testi fogyatékos emberek bemutatói is szerepeltek bennük. Buster Keaton szüleinek show-ja szép bevételt hozott, főleg miután a hároméves fiuk is csatlakozott.

    A fiatal Buster.

    A „Három Keaton” előadásai tele voltak veszélyes akrobatikus elemekkel. A szülők dobálták a kis Bustert a színpad egyik végéből a másikba, néha a közönség soraiba is. A ruhájára egy fogantyút is varrtak a könnyebb dobálás kedvéért.

    „A titok abban rejlik, hogy tompítva érkezz le, és a lábaddal vagy a kezeddel fékezd a zuhanást. Ez a mesterségbeli tudás. Olyan korán kezdtem, hogy a helyes landolás a második természetemmé vált. Többször is meghaltam volna, ha nem tudnék úgy landolni, mint egy macska. Az utánzóink nem élnek sokáig, mert nem bírják ezt a bánásmódot.”

    Buster minden trükköt rezzenéstelen arccal hajtott végre, és több ezer fellépés alatt mindössze kétszer sérült meg. A cirkuszi mutatványok mellett jól énekelt, táncolt és hírességeket parodizált. A „Három Keaton” show a csúcson heti 750 dollárt hozott a családnak, amiből 250 a fiúé volt. Ennek eredményeként 12 évesen már saját autója volt.

    „A három Keaton”

    2. Az első világháború és a találkozás Arbuckle-lal

    1917-re Buster Keaton már keresett music hall-sztár volt, miután szülei válása miatt abbahagyta a velük való fellépést. Sőt, egy jövedelmező szerződést is kötött egy híres színházzal, és sikeres music hall-karriert futhatott volna be, de a véletlen közbeszólt. 1917 februárjában Buster találkozott a híres komikus színésszel, Roscoe „Fatty” Arbuckle-lal. Abban az időben Arbuckle a némafilm legnagyobb sztárjának számított, és az együttműködés vele nagy lehetőségeket ígért.

    Arbuckle felajánlott Keatonnak egy kisebb szerepet a „The Butcher Boy” című rövidfilmben. A forgatókönyv szerint Keaton hőse egy szerencsétlen vásárló, aki összeveszik a hentessel, és egy liszteszsákkal kap a fejére. Az ütés olyan erős volt, hogy Buster majdnem fél órára elájult, de mégis el volt ragadtatva a forgatástól, és meghozta a sorsdöntő döntést: a filmezésnek szenteli az életét.

    HIRDETÉS

    Az Arbuckle-lal való együttműködés alatti több rövidfilm elkészítése lehetővé tette Buster Keaton számára, hogy „megtalálja” azt a karaktert, amelyet a következő évtizedben is használt. Mély tekintetű arca, amely minden helyzetben rezzenéstelen maradt, a színész védjegyévé vált, és erősen kontrasztott a gegekkel és a groteszk trükkökkel. Később „Nagy Kőarcként” emlegették.

    „A filmművészet a korlátozás és az egyszerűsítés művészete, és minél stilizáltabb egy film, annál jobb. Az én ‘maszkom’ az arcom stilizálása.”

    1918-ban a kreatív karrierjét rövid időre félbe kellett szakítania, hogy részt vegyen az első világháborúban. Az amerikai expedíciós erőknél Franciaországban töltött szolgálata meglehetősen nyugodt volt a fiatalember számára, mivel az egysége nem vett részt harcokban. Azonban Buster mégis „hozott” magával egy „ajándékot” a háborúból: egy fülfertőzés miatt egész életére halláskárosodást szenvedett.

    Egy hordó puskapor, egy meggyújtott cigaretta és egy nyugodt arc… Mindjárt történik valami!

    3. Az alkotói munka „aranyévei”

    Miután 1919 áprilisában visszatért Kaliforniába, Keaton teljes szabadságot kapott a rövidfilmek készítésében, miután Roscoe Arbuckle-t gyilkossággal vádolták meg, és hosszú időre visszavonult. Buster Keaton remekül kihasználta ezt a fantasztikus lehetőséget, hogy megmutassa tehetségét. A következő években ő volt a főszereplő, a rendező, a forgatókönyvíró, a vágó, a gegek szerzője és a kaszkadőr is minden filmjében.

    Az akkori időszak legjelentősebb munkái közül kiemelkedik a „The High Sign” és a „The Playhouse”. Az első volt a színész rendezői debütálása, a második pedig úttörő speciális effektekkel kápráztatta el a nézőket. Keaton szerzői filmjeinek fő jellemzője a részletes forgatókönyv hiánya volt. Általában csak a kezdet, a cselekmény fő vonala és a befejezés volt leírva. A filmek nagy része Buster improvizációiból állt.

    „A közepe majd gondoskodik magáról!” – szerette mondani Keaton.

    Néhány remek rövidfilm után Keaton úgy döntött, hogy kipróbálja magát a „nagyjátékfilmekben”, és itt is siker várt rá. 1923-ban jelent meg a „Three Ages”, a következő évben pedig rögtön két kultikus film: a „Sherlock Jr.” és a „The Navigator”. A „The Navigator” bemutatása után Keaton havi 3500 dollárt keresett, és gyorsan meggazdagodott. Vásárolt egy fényűző villát Beverly Hills-ben, és nagy lábon kezdett élni.

    A népszerűségét és a sok pénzt okosan felhasználta kreatív tervei megvalósítására, és 1927-ben és 1928-ban két újabb legendás filmet forgatott: „A generális” és a „Steamboat Bill, Jr.”. Ezekben a filmekben Keaton teljes mértékben kiélte technikai zsenialitását, és néhány igazán fantasztikus trükköt mutatott be.

    „A generális” a maga idejében az egyik legdrágább film volt – csak a mozdony áthaladása az égő hídon jelenet 42 000 dollárba került.

    Érdekesség! Orson Welles „A generálist” „talán a filmtörténet legjobb filmjének” nevezte. Márpedig ő értett a filmkészítéshez, hiszen 1941-ben forgatta le a szintén kultikus „Aranypolgárt”.

    Sajnos a „Steamboat Bill, Jr.” volt Buster Keaton utolsó független filmje. 1928-ban Joe Schenk stúdióját megvásárolta Hollywood akkori legnagyobb filmgyártója, a Metro-Goldwyn-Mayer (MGM), amely azonnal elkezdte diktálni a feltételeit.

    Keaton egy jövedelmező szerződést írt alá az MGM-mel, de elvesztette függetlenségét, mint forgatókönyvíró és rendező. Ez azonnal kihatott a filmjei minőségére. Míg a „The Cameraman” még megőrizte Keaton szerzői stílusát, addig a „Spite Marriage” megbukott a jegypénztáraknál.

    És eközben beköszöntött a hangosfilm korszaka…

    HIRDETÉS

    4. Hihetetlen trükkök és technikai megoldások

    Külön szeretnék beszélni a híres trükkökről és speciális effektekről, amelyekről Buster Keaton filmjei híresek voltak. Szinte az összes trükköt egyetlen felvétellel és gyakorlatilag próba nélkül vette fel. Az operatőrök kirúgással fenyegetve csak a „stop” parancsra vagy Keaton halála esetén kapcsolhatták ki a kamerát.

    Bármennyire is furcsa, még a legveszélyesebb trükköket is mindenféle egészségkárosodás nélkül hajtotta végre Buster Keaton, mivel mindent előre nagyon pontosan kiszámított. Néhány a leghíresebb trükkjei közül, amelyek a mai napig csodálatot váltanak ki:

    • A házfal leomlása („Steamboat Bill, Jr.”). Ez a trükk a filmművészet klasszikusává vált, és így vagy úgy több filmben is megismételték. A film végén egy egész házfal ráomlik a főhősre, de nem esik baja, mert pont a nyitott ablak helyén áll. A trükk hihetetlenül veszélyes volt, hiszen a díszlet több mint egy tonnát nyomott, a rés az ablak és a színész teste között pedig mindössze 5 centiméter volt.
    • Zuhanás a víztoronyból („Sherlock Jr.”). Ebben a trükkben Keaton egy mozgó vonat tetején fut, és megragadja egy víztorony csövét. A víz erős sugara a sínekre löki, de ő rezzenéstelenül feláll. A jelenet forgatásán a színész súlyos sérülést szenvedett – eltörte a nyakcsigolyáját, de erről csak évekkel később szerzett tudomást.
    • A talpfákkal való trükk („A generális”). Ebben a filmben nagyon sok emlékezetes jelenet van, de az egyik mindig is lenyűgözte a nézőket. A főhős a vonat elején ül, időnként leszáll menet közben, és eltávolítja a törött talpfákat. Itt egyetlen rossz mozdulat is sérüléshez vagy akár Keaton halálához vezethetett volna, hiszen a több tonnás vonatot nem olyan könnyű megállítani.

    Érdemes megemlíteni a „Sherlock Jr.” című filmben alkalmazott innovatív technikai megoldást is, amikor a főhős át tud menni a filmvásznon, és különböző filmekben találja magát. Ezek az átmenetek nagyon realisztikusnak tűnnek, mivel a moziterem díszleteit kifejezetten erre a célra szállították egyik helyről a másikra, és az ügyes vágás is hozzájárult a realizmushoz.

    Íme egy videoválogatás Keaton néhány őrült trükkjéről, amit speciális effektek és dublőrök nélkül, ő egymaga hajtott végre!

    Őszintén szólva, számomra rejtély, hogyan tudta ezeket sérülés nélkül végrehajtani. Érthetetlen!

    5. A hangosfilm és a háromnyelvű forgatás

    1927-ben a „The Jazz Singer” című film megjelenésével beköszöntött a hangosfilm korszaka. Sajnos ez a fordulópont a filmtörténetben rendkívül negatívan befolyásolta Buster Keaton munkásságát.

    Először is elvesztette függetlenségét, miután 1928-ban szerződést kötött az MGM-mel. Másodszor, a forgatások sokkal több időt vettek igénybe, mivel a filmnek egyszerre három különböző nyelvű változatát készítették. Ennek megfelelően minden jelenetet először angolul, majd spanyolul és franciául (ritkábban németül) vettek fel. A színészeknek „hallás után” kellett megtanulniuk a külföldi szövegeket.

    Buster Keatonnak ez nagyon nem tetszett, és a kollégáival folytatott beszélgetések során gyakran keserűen megjegyezte, hogy most már nemcsak egyszer, hanem háromszor kell rossz filmeket forgatnia.

    A munkájával való elégedetlenség, valamint a családi problémák Keaton életének legnehezebb időszakához vezettek…

    HIRDETÉS

    6. Válás, „zöld kígyó” és feledés

    Bár Buster Keaton meglehetősen zárkózott ember volt, a női figyelmet sosem kerülte el. Fiatalkorában sok nővel volt rövid kapcsolata.

    1921-ben úgy döntött, hogy megállapodik, és feleségül vette a fiatal és gyönyörű színésznőt, Natalie Talmadge-ot. Eleinte a házasságukban teljes volt az idill, de a második gyermekük születése után valami megváltozott a feleségében, és egy igazán rövidlátó kijelentést tett a férjének…

    Natalie, attól tartva, hogy harmadszor is teherbe esik, bejelentette a férjének, hogy vége a szexuális életüknek. Egyszerűen fogalmazva: megtagadta tőle a testét. Nem engedett a rábeszélésnek, és Keaton természetesen meg is csalta. Mondanom sem kell, hogy ez a kényes helyzet hamarosan egy nehéz váláshoz vezetett 1932-ben.

    Buster és Natalie.

    Natalie Talmadge megtiltotta a volt férjének, hogy lássa a fiait, és szinte az összes vagyonát elvette tőle. Buster Keaton hosszú időre az alkoholba menekült. Minden nap részeg volt a forgatáson, és a karrierje hanyatlásnak indult. A második házassága sem mentette meg a helyzetet: May Scriven ápolónővel kötött frigyét két év után válás és újabb vagyonmegosztás követte.

    A hosszan tartó alkoholizmus miatt kirúgták a stúdióból, később pedig delírium tremenst kapott, és hosszú ideig kezelték. Később Keaton maga mesélte, hogy egyáltalán nem emlékszik az életének arra a két évére, amikor folyamatosan részeg volt.

    Szerencsére egy új kapcsolat megmentette őt. 1937-ben megismerkedett a 21 éves Eleanor Norrisszal, egy idő után feleségül vette, és ez a nő igazi múzsává és megmentővé vált számára. Eleanor egészen a színész haláláig mellette maradt.

    7. Karrier újraindítás és együttműködés Charlie Chaplinnel

    Miután leküzdötte az alkoholproblémáit, Buster Keaton 1938-ban a United Artists stúdió művészeti vezetője lett. A következő évtizedben több szellemes vígjátékot forgatott, amelyek még kasszasikert is arattak.

    Az idősödő és szinte elfeledett színész népszerűségének újjáéledése 1949-ben kezdődött, miután a Life magazinban megjelent a „A vígjáték legnagyobb korszaka” című cikk. A cikk szerzője, James Agee költő és filmkritikus rendkívül pozitívan értékelte Buster Keaton szerepét a filmművészet fejlődésében, és szó szerint eszébe juttatta őt mindenkinek.

    Ugyanebben az évben Keaton a televízióban kezdett dolgozni, és a személyes show-műsorai nagy sikert arattak a nézők körében. De a filmezést sem felejtette el.

    Keaton és Chaplin.

    1952-ben került a mozikba a „Limelight” című film, amelyben Buster Keaton a némafilm korszakának másik „riválisával”, Charlie Chaplinnel játszott együtt. A pletykák szerint Chaplin, mint rendező, „megfojtott” jó néhány Keaton-ötletet, amit a színész a filmben szeretett volna megvalósítani. A két idősödő művészről szóló film azonban így is érdekesnek és szívhez szólónak bizonyult.

    8. Az „Alka-Seltzer” reklám

    Az 1960-as években Buster Keaton aktívan szerepelt reklámokban. Az egyik legemlékezetesebb a másnaposság elleni „Alka-Seltzer” reklámja volt. Szimbolikus, hogy ebben az időben a színész már szinte egyáltalán nem ivott alkoholt. Egyetlen reklámfilm gázsija elérhette az 5-10 ezer dollárt is, így Keaton anyagi helyzete az élete végén meglehetősen stabil volt.

    HIRDETÉS

    9. Elismerés és hosszú tapsvihar

    Buster Keaton 1959-ben kapott igazi elismerést a filmművészetben elért érdemeiért, amikor életműdíjat vehetett át „az egyedülálló művészi tehetségéért, amely halhatatlanná tette a néma vígjátékot”.

    1965-ben, nem sokkal a halála előtt, Keaton 15 perces ovációban részesült a Velencei Filmfesztiválon. Legjobb némafilmjeinek vetítése annyira lenyűgözte a közönséget és a fesztivál résztvevőit, hogy hosszan és őszintén tapsolták az idős művészt, aki ettől könnyeket hullajtott.

    10. Betegség és az örökkévalóságba való távozás

    Utolsó filmjében, a „The Scribe”-ban Buster Keaton már gyógyíthatatlan betegen szerepelt. Tüdőrákot diagnosztizáltak nála. Igaz, az utolsó napokig azt hitte, hogy hörghurutot kezelnek. Súlyos betegségét a dohányzás okozta. A „Film” forgatásán Keaton felháborodott, hogy néhány jelenetben dublőr helyettesíti, de fizikailag már nem volt képes aktív cselekvésre.

    1966. február 1-jén Buster Keaton bridzsezett kaliforniai otthonában. Rosszul érezte magát, a játék sem ment, és nagyon ideges volt. Az asztalnál állva, miközben a kártyákat dobálta, hirtelen lerogyott egy székre, és abbahagyta a légzést. A nagy komikus a felesége karjaiban halt meg, akivel több mint negyedszázadot élt együtt.

    „Mindig is azt szerettem volna, hogy a nézők megfejtsenek, hogy aztán túljárhassak az eszükön.”

    Te mit gondolsz erről a különleges emberről? Láttad a filmjeit?

    A BEJEGYZÉS A HIRDETÉS ALATTI GOMBBAL FOLYTATÓDIK

Beszélgetés indítása

Jelentkezz be!

Tipp: a felhasználók képet is csatolhatnak a hozzászólásaikhoz!

    Iratkozz fel a hírlevelünkre,

    hogy elküldhessük neked a legjobb cikkeinket

    *heti egy e-mailt fogunk küldeni