És vajon manapság melyik meghajtástípus számít a legelterjedtebbnek? Nos, valószínűleg az AWD, vagyis az automatikusan kapcsolódó összkerékhajtás, amelyet egy elektromágneses tengelykapcsoló valósít meg a kiegészítő kerekek hajtásában.

Ezután következik a part-time, vagyis a fixen kapcsolható összkerékhajtás, de ezt főleg klasszikus terepjárókon vagy pickupokon, kisteherautókon alkalmazzák. Azonban az állandó összkerékhajtás, vagyis a full-time, már meglehetősen ritka jelenség, és ettől a 4WD típustól (a gyártók) egyre inkább elállnak. De mik az okai? Mindjárt megtudod.

Tehát, az állandó összkerékhajtás, vagyis a full-time. Ez a felépítés azért figyelemre méltó, mert a vonóerő azonnal mindkét tengelyre jut, így az autó valóban összkerékhajtásúvá válik. És ez fontos szempont, hiszen az AWD vagy a part-time elvű 4WD rendszerek a kiegészítő tengely kézi vagy automatikus bekapcsolását igénylik. Itt viszont a vonóerő minden körülmények között mindkét tengelyen megmarad.
Mit nyerünk ezzel? Talán a full-time legfőbb előnye a magabiztos terepjáró képesség. Ezt akkor is el lehet érni, ha az autón nem is kapcsolod be a felezőt. Általában az állandó összkerékhajtású autók könnyedén megbirkóznak a nehéz tereppel, és az aktív vezetési stílus kedvelői is kedvelik őket, mert nagyon pontosan érezhető az autó viselkedése, és precízen tartható a kanyaríven anélkül, hogy letérnél róla.

Ezenkívül bizonyos esetekben csúszós úton a full-time elvű összkerékhajtás növelheti a magabiztosságot vezetés közben. Mert a stabil vonóerő pozitívan befolyásolja az úttartást.
De akkor mégis, miért mondanak le az autógyártók az állandó összkerékhajtásról, és miért találkozunk ilyen ritkán ezzel a meghajtástípussal? Kivételt talán csak olyan autók képeznek, mint a Lada Niva, a Range Rover, néhány Subaru modell és hasonlók. Miért veszti el a full-time az aktualitását?

Tehát, az első ok a magas gyártási költség. Az állandó összkerékhajtás egy sokkal bonyolultabb szerkezet, mint a fixen kapcsolható 4WD, és pláne, mint az automatikusan kapcsolódó AWD. Ezért teljesen logikus, hogy a full-time rendszerekkel való felszereléshez és gyártásukhoz az autógyáraknak többlet kapacitásokat és erőforrásokat kell mozgósítaniuk. Ez pedig kedvezőtlenül befolyásolja az autó végső árát.
A második szempont a magasabb üzemanyag-fogyasztás. Ez tulajdonképpen nem is hátrány, hanem az állandó összkerékhajtású autók egyik jellemzője, hiszen az állandó, mindkét tengelyre ható vonóerőért cserébe többet kell fizetni a töltőállomáson. Mindazonáltal manapság a takarékosság és a környezettudatosság a trend, és a full-time nem illik bele ezekbe az irányzatokba.

A harmadik dolog, amit meg kell jegyezni, az ilyen autók vezetésének speciális jellege. Mint kiderült, ez nem mindig könnyű, különösen csúszós úton és bekapcsolt központi differenciálzár mellett. Ezért az AWD fokozatosan felváltja a full-time rendszert, mivel az átlagos vezető számára könnyebben kezelhető az utakon.
Ennyi lett volna mára. Írd meg a véleményedet a hozzászólásokban! Köszi a figyelmet!
A BEJEGYZÉS A HIRDETÉS ALATTI GOMBBAL FOLYTATÓDIK