HIRDETÉS BEZÁRÁS

Az elégetett tengerészek maradványait betonba öntötték. A K–431-es atomkatasztrófa: ki és miért titkolta el a világ elől a tragédiát?

Pontosan 40 évvel ezelőtt, 1985. augusztus 10-én a Távol-Keleten történt a történelem egyik legnagyobb, mégis kevesek által ismert atomkatasztrófája.

A hatóságok nem hozták nyilvánosságra a részleteket, és úgy tűnik, nem tanultak az esetből, hiszen nem sokkal később aztán bekövetkezett a csernobili katasztrófa.

HIRDETÉS

A K-431-es tengeralattjáró atomreaktorának tervezett újratöltése közben a Chazhma-öbölben irányíthatatlan láncreakció indult be.

A hatalmas erejű robbanás a partvidék és a vízfelszín radioaktív szennyeződését okozta. Tíz tengerész életét vesztette, és több százan szenvedtek sugárfertőzést.

atomkatasztrófa, Csernobil, eltussolás, Haditengerészet, hidegháború, katasztrófa, sugárzás, szovjetunió, tengeralattjáró, történelem

Mindennel spóroltak

Az 1950-es évek második felében a Szovjetunióban elkezdődött a békés célú atomenergia fejlesztése. Országszerte gombamód szaporodtak az atomerőművek. A Belojarszki és a Novovoronyezsi Atomerőművek első blokkjai után hamarosan Ukrajnában, az Oroszországi Szovjet Föderatív Szocialista Köztársaság középső részén, a Kaukázusontúlon, sőt még a sarkkörön túl is építkezésekbe kezdtek.

„Tízéves késéssel fogtunk bele a nagyarányú építkezésekbe, ezért rögtön a dolgok közepébe vágtunk, spóroltunk a védőburkolatokon és minden máson, csak hogy ugyanannyi pénzből egyre többet és többet építhessünk” – emlékezett vissza Valerij Legaszov atomfizikus.

Az első, atom-tengeralattjárón történt sugárbaleset 1961. július 4-én következett be. Aznap a Szovjetunió első rakétahordozó tengeralattjárója, a K-19-es legénysége harci feladatot teljesített az Észak-Atlanti-óceánon. Hirtelen problémák adódtak a reaktor elsődleges hűtőkörével.

HIRDETÉS

A katasztrófát sikerült elhárítani, de a legtöbb tengerész sugárfertőzést szenvedett a mentési munkálatok során. Többen meghaltak, a többiek kórházba kerültek és rokkanttá váltak.

A hatóságok titokban tartották az incidenst. A túlélőket titoktartási nyilatkozat aláírására kötelezték. Az áldozatok hozzátartozóinak hazudtak. Például az egyik tengerész szüleivel azt közölték, hogy fiukat áramütés érte.

atomkatasztrófa, Csernobil, eltussolás, Haditengerészet, hidegháború, katasztrófa, sugárzás, szovjetunió, tengeralattjáró, történelem

Egy szörnyű katasztrófa, amiről kevesen tudnak: a K-431-es atom-tengeralattjáró felrobbanása a Chazhma-öbölben.

1985 áprilisában a K-431-es atom-tengeralattjáró a Japán-tengeren található Vlagyimir-öbölből a Chazhma-öbölben lévő 30-as számú hajójavító üzembe indult. Ott kellett kicserélni a kiégett nukleáris fűtőelemeket. A tengeralattjáró a móló északi oldalához kötött ki.

Végzetes hiba

A K-431-esen a nukleáris fűtőelemek cseréjét a Parti Műszaki Bázis (BTB) csapatának kellett volna elvégeznie. A tengeralattjáró megérkezése után a BTB szakemberei alaposan ellenőrizték annak állapotát, és jegyzőkönyvet vettek fel a munkálatokra való felkészültségről. Ettől a pillanattól kezdve ők vállalták a felelősséget minden művelet biztonságáért. Az átrakodást Vjacseszlav Tkacsenko 3. rangú kapitány irányította, akinek – ahogy később mondták – akkoriban nem volt szerencséje.

A K-431-es tengeralattjáró reaktortere fölül eltávolították a könnyű és a nyomásálló hajótestet. Helyükre egy speciális berendezést, egy sziluminból készült, „Zima” (Tél) becenevű átrakodóházat telepítettek. Ez védte a rekeszt a csapadéktól és biztosította a megfelelő hőmérsékletet.

Egy nappal a katasztrófa előtt, 1985. augusztus 9-én az átrakodó csapat szakemberei sikeresen kicserélték az aktív zónát az egyik reaktorban. A második, a taton lévő reaktor cseréjekor azonban üzemzavar történt. A hidraulikus próbák során szivárgás keletkezett a reaktorfedél csatlakozásának tömítetlensége miatt. Ezt egy idegen tárgy okozta, ami a réz tömítőgyűrűre került.

HIRDETÉS

Emiatt több időre lett volna szükség a fűtőelemek cseréjéhez, és módosítani kellett volna a technológiai eljárást.

Az átrakodó csapat tisztjei megszegték az utasításokat, és nem jelentették az esetet. Úgy döntöttek, hogy másnap visszatérnek a tengeralattjáróra, és titokban hárítják el a hibát, hogy senki ne szerezzen róla tudomást. Biztosak voltak a sikerben: azt tervezték, hogy felemelik a reaktor fedelét, megtisztítják a gyűrűt, visszahelyezik a fedelet, majd elvégzik a hidraulikus próbát.

atomkatasztrófa, Csernobil, eltussolás, Haditengerészet, hidegháború, katasztrófa, sugárzás, szovjetunió, tengeralattjáró, történelem

Az események a legrosszabb forgatókönyv szerint alakultak.

„Augusztus 10-én, déli 12 óra körül kezdték el emelni a reaktor fedelét” – emlékezett vissza Alekszandr Gruzgyev 1. rangú kapitány „A K-431 tengeralattjáró atomkatasztrófája” című cikkében. A K-431 és a PTB-16 fedélzetén a legénység a harcálláspontján tartózkodott. A központi parancsnoki állásban a fő energetikai berendezés kezelői műszerekkel követték a reaktor állapotát. A munkálatok megszervezése során azonban súlyosan megsértették a nukleáris biztonsági előírásokat.

Nem adták ki a hajón az „Atom” parancsot, ahogy az ilyen műveleteknél szokásos. A száraz emelőszerkezet telepítésekor elfelejtették rögzíteni a szabályozórudakat tartó ütközőt.

Az átrakodást végzők munkához láttak. Kiszámolták, hogy a daru milyen magasra emelheti a fedelet a láncreakció elkerülése érdekében. Arra azonban nem számítottak, hogy a fedéllel együtt a szabályozórudak és más neutronelnyelő elemek is felfelé mozdulnak. Ezzel kritikus helyzetet teremtettek, és az események további alakulása már csak a véletlenen múlt.

És a véletlen be is következett. A fedél a szabályozórudakkal és a neutronelnyelő elemekkel a darun lógott, a daru pedig egy úszó műhelyhajón állt, ami bármelyik irányba megbillenhetett, azaz a fedelet még magasabbra, az indítási szintre emelhette, vagy lejjebb engedhette.

HIRDETÉS

Természetesen minden még rosszabbra fordult. Délben az öbölbe berontott egy kis torpedó-begyűjtő hajó. Az volt a feladata, hogy a gyakorlótorpedókat kihalássza, de túl gyorsan és váratlanul érkezett. Az őrhajó jelzései ellenére a hajó sebesen átszáguldott a Chazhma-öbölön. A hajótest által keltett magas hullám megbillentette az úszó műhelyhajót a daruval együtt. A reaktor fedele felfelé mozdult, magával rántva az összes neutronelnyelő elemet. A reaktor elérte az indítási szintet.

„Láncreakció indult be. Hatalmas mennyiségű energia szabadult fel, és minden, ami a reaktorban, fölötte és mellette volt, a levegőbe repült. Az átrakodóház elégett és elpárolgott, a fellobbanó tűzben az átrakodást végző tisztek is elégtek, a daru pedig kiszakadt a helyéről és az öbölbe repült” – írta le Hramcov a katasztrófa pillanatát.

atomkatasztrófa, Csernobil, eltussolás, Haditengerészet, hidegháború, katasztrófa, sugárzás, szovjetunió, tengeralattjáró, történelem

A robbanás akkora erejű volt, hogy a 12 tonnás reaktorfedél a levegőbe repült, majd visszazuhant, és a vízvonal alatt felszakította a tengeralattjáró törzsét. A túlélők egy hat méter magas, vakító fényvillanásra emlékeztek. Ezt követően narancssárgás-szürke füst szállt fel a reaktor fölül, felhőt képezve, ami északnyugati irányba kezdett sodródni.

Az öböl vize elárasztotta a reaktorteret. Minden, ami a robbanáskor a levegőbe repült, lerakódott a K-431, a K-42, a PTB, a KDSZ hajótestére, az öböl vizére, a mólókra, az üzem területére és a környező dombokra. Percek alatt mindent átitatott a sugárzás az atom-tengeralattjáró körül. A robbanás mindössze 0,7 másodpercig tartott, de a kibocsátott sugárzás meghaladta az 50 ezer röntgent.

A reaktortérben történt robbanás hatalmas tüzet okozott. A tengeralattjáró jobb oldalán több centiméter széles, hosszú repedés keletkezett. A partról bevezetett elektromos kábelek elszakadtak, a rekeszek pedig teljes sötétségbe borultak. A repedéseken keresztül elkezdett beömleni a tengervíz a hajótestbe.

„Hogyan történt a katasztrófa? A reaktor teljesítménye megnőtt, mert a fedéllel együtt a szabályozórudakat is kiemelték, így a reaktor szuperkritikus állapotba került. A hirtelen energiafelszabadulás felmelegítette és felforralta a vizet. A víz pedig egyszerre hűtőközeg és moderátor. Miután elpárolgott, a láncreakció leállt. Bizonyos értelemben éppen ez a felépítés korlátozta a baleset következményeit” – magyarázta Andrej Ozsarovszkij mérnök-fizikus.

Ahogy a szakértő rámutatott, a nukleáris fűtőelem lényegében természetes urán. A reaktor üzemciklusának végén lévő kiégett fűtőelem azonban már olyan veszélyes izotópokat tartalmaz, mint a jód, a cézium és a stroncium. Ezek kibocsátása a csernobili baleset következményeihez lehetett volna mérhető. Ebben az esetben azonban a szennyezés mértéke sokkal kisebb volt, mintha a probléma a művelet elején történt volna.

HIRDETÉS

Ezután az események a legrosszabb forgatókönyv szerint folytatódtak: felkészületlen emberek láttak neki a tűzoltásnak, ráadásul nem használták az összes előírt egyéni védőfelszerelést. Azt beszélték, hogy a szennyeződést széthordták az egész katonai lakótelepen. Az előírások szerint lennie kellett volna egy sugármentesítő és -ellenőrző pontnak, ahol az embereket megtisztítják és ellenőrzik. A radioaktív anyagok elsősorban a ruhára, a cipőre, a bőrre és a hajra tapadnak.

A robbanásban nyolc tiszt és két tengerész vesztette életét. A láncreakció során el nem égett nukleáris fűtőanyag erősen radioaktív részecskék formájában szóródott szét. A radioaktív aeroszolokból álló hatalmas füstoszlop 30 kilométer hosszan és öt és fél kilométer szélességben terjedt szét, délkeletről északnyugat felé haladva. Beterítette a Chazhma-öbölben horgonyzó hajókat és a parton elszórtan fekvő településeket.

Az emberiség történetének legnagyobb sugárkatasztrófája

A K-431-es tengeralattjáró reaktorterének helyén hatalmas kráter tátongott. A mólón és a parton szétszakadt fémdarabok és emberi testrészek hevertek szerteszét. Akkor azonban még senki sem tudta, hogy a Chazhma-öbölben a történelem egyik legszörnyűbb sugárkatasztrófája zajlott le. Csernobilig pedig már csak nyolc hónap volt hátra.

A K-431-es legénysége a robbanás után két részre szakadt. Sokan nem fogták fel azonnal, hogy sugárveszélynek vannak kitéve. A legénység egy része elmenekült a tengeralattjáróról. A politikai tiszt egy úszó laktanya kabinjában bújt el, ahol a sugárzás semlegesítésére alkoholt ivott, majd elvesztette az eszméletét. A többiek felvették a harcot a hajó és a saját életük megmentéséért.

Végül a tüzet sikerült habbal eloltani, de a mentésben részt vevők közben súlyos sugárfertőzést szenvedtek.

Tkacsenko 3. rangú kapitányt annyira sokkolták a történtek, hogy cselekvőképtelenné vált, és nem tudta tovább ellátni a feladatait. A helyét átvevő Valerij Sztorcsak gyorsan felmérte a helyzetet. Megértette, hogy a felrobbant reaktornál tartózkodó tengerészek halálos sugárdózist kaphatnak. A tapasztalt tengeralattjárós úgy döntött, hogy minimalizálja az áldozatok számát, még akkor is, ha ez a saját életét veszélyezteti.

Sztorcsak az úszó bázisról gyorsan partra küldött több mint 20, az átrakodáson dolgozó és egy évnél kevesebb ideje szolgáló tengerészt. A többieket váltásokba szervezte, akik azonnal megkezdték a mentesítést.

atomkatasztrófa, Csernobil, eltussolás, Haditengerészet, hidegháború, katasztrófa, sugárzás, szovjetunió, tengeralattjáró, történelem

„A tengerészek maradványait betonba öntötték”

Az atomkatasztrófa következményeinek felszámolása több mint egy hónapig tartott. A műveletben közel kétezer ember vett részt: haditengerészek, mentőalakulatok, vegyészek és mérnökök.

A robbanás után keletkezett repedés miatt a K-431-es tengeralattjáró 15 méteres mélységben elsüllyedhetett volna. Ennek megakadályozására sürgős intézkedéseket hoztak: a tengeralattjárót orrával a part menti sekély vízre futtatták, a reaktorteret kiöntötték betonnal, majd az atomhajót a Sztrelec-öbölbe vontatták.

HIRDETÉS

Az üzem területéről eltakarították a reaktor törmelékeit és a nukleáris fűtőelemek darabjait. A szilárd radioaktív hulladékot eltemették, és hulladéktárolókat építettek. Az aszfaltot és a talajt helyenként egy méter mélyen is eltávolították. Mindenhol mentesítést végeztek, amerre a radioaktív felhő elhaladt. A szennyeződés központját bekerítették, de a szennyezett víz nagy részét a hajók magukkal vitték.

A hivatalos adatok szerint 913 ember szenvedett sugárfertőzést, közülük 290-en emelt dózist kaptak. Az ügyet kutató Gruzgyev 1. rangú kapitány szerint azonban ezek a számok a valós értéknek legfeljebb a felét mutatják.

Az 1990-es évek elején a robbanás következményeinek felszámolásában résztvevők sorra haltak meg. A katasztrófát túlélő katonaorvos tisztek súlyos következményekkel néztek szembe: daganatos megbetegedésekkel, idegrendszeri zavarokkal és rokkantsággal.

A part menti települések lakóinak sorsáról kevesebbet tudni. A baleset után a radioaktív csapadék nyomvonala azonban többnyire lakatlan területeken húzódott végig.

„A következmények valójában súlyosak voltak, azon a vidéken több a daganatos megbetegedésben szenvedő gyermek, mint a régió más területein” – mesélte a Lenta.ru-nak egy tengermelléki lakos.

Az áldozatok maradványait darabokban gyűjtötték össze az öböl különböző pontjain. Csak két tisztet sikerült azonosítani: Viktor Celujko 2. rangú kapitányt, a flottagépezet parancsnokát, és Anatolij Gyeduskin 3. rangú kapitányt, a 3. divízió parancsnokát. Holttestüket katonai tiszteletadás mellett a közeli Bolsoj Kameny egyik üzemének kemencéjében hamvasztották el.

„Már gyerekkoromban is azt mesélték, hogy a tengerészek maradványait temetéskor betonba öntötték – annyira erős volt a sugárzás. Ez akkoriban mély benyomást tett rám.” – egy helyi lakos

A katasztrófa okainak kivizsgálására bizottságot hoztak létre Valerij Novikov admirális, a haditengerészet üzemeltetésért felelős főparancsnok-helyettesének vezetésével. A bizottság tagjai között flottaszakértők, vezető atomtudósok, valamint különböző minisztériumok és hivatalok képviselői is helyet kaptak.

A bizottság megállapította, hogy a robbanást a Parti Műszaki Bázis (BTB) vezetőinek a fűtőelem-csere technológiai folyamata során elkövetett súlyos szabályszegései okozták. A jelentésük szerint a reaktorok cseréjéért felelős személyek óvatossága és előrelátása lecsökkent a hasadóanyagokkal végzett munka során.

A bíróság a túlélők közül Tkacsenkót mondta ki főbűnösnek. Három év felfüggesztett börtönbüntetésre ítélték. A 3. rangú kapitány maga is súlyos sugárfertőzést szenvedett, és az egészségi állapota leromlott.

HIRDETÉS

Beszélgetés indítása

Jelentkezz be!

Tipp: a felhasználók képet is csatolhatnak a hozzászólásaikhoz!

    Iratkozz fel a hírlevelünkre,

    hogy elküldhessük neked a legjobb cikkeinket

    *heti egy e-mailt fogunk küldeni